Jump to content

Tips om skøyte-investering?


Breezita

Recommended Posts

Heisann.  Jeg er så heldig at jeg jobber i en bedrift som har båttuer som et av flere opplevelses tilbud til bl.a. funksjonshemmede.  Pr. i dag har vi en 21 fots skjærgårdsjeep, en 25 fots åpen livbåt samt diverse joller og kanoer.  

 

Vi ønsker å investere i en noe større båt f.eks. en 40-49 fots skøyte -kutter eller krysser og har såvidt begynt å kikke.  

 

Budsjett: 200 - 500'

 

Behov:

  • mest mulig dekksplass til ca. 25 personer
  • gjerne plass til 3-4 rullestoler
  • lett tilgjengelighet (landgang?) fra kai med normal høyde

Vi vil stort sett seile i farvannet Tjøme, Nøtterøy, Færder fyr og hører gjerne på erfaringer om motortype, skrogmateriale, utrustning. etc.  Det er nok ikke stort behov for mye lugarplass.  

 

En del eldre skøyter har gjerne fått nytt styrhus, skansekledning, rekkestøtter etc. Hva bør vi se etter i tillegg til fukt / råte / tilgjengelighet til motorrom?.

 

Takknemlig for gode råd og tips fra et fint forum. :confused:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Skøyte ja, det er iallefall båttype jeg ikke har peiling på.

Men MUK skal selge skøyta si

Den ser sånn ut:Bilde

 

Tror dekket ble natet om i fjor vinter, samt at motoren ble satt inn for ikke så veldig lenge siden. Har vært med på tur, kjempebåt.

Prisklassen ser ut til å være rett også..

 

Annonsen finner du her:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=405...55&pos=31&rub=7

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du Cita,du burdte helt klart svinge innom Frode Dahl.I høst hadde en en 35 fots gammel fiskebåt med svært dekk som han ønsket å kvitte seg med.Han er veldig lydhør for sånt

som du holder på med og i særdeleshet alt som har med spesielle tiltak for barn og

ungdom å gjøre.

Og DA får du et sted å gjøre av Dana`n din også vet du :confused: Nå bor jeg ikke så langt

fra verksted hans-Frode vet hvor det er.

Har du ikke tid til å stikke innom han er telefon nr. hans 33391783.Trenger du privat nr. til

han så bare la meg vite.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Cita,

 

Det tiltaket du beskriver virker svært positivt på alle mulige måter, men jeg synes å ane konturene av at du nærmer deg "passasjerbefordring". Uten å ville være gledesdreper, må jeg få lov til å minne om at du da begir deg inn i en labyrint av byråkratiske irrganger.

 

Sertifiseringen av fartøyet er så sin sak  -  og det kan fort bli en omstendelig og kostbar affære, selv om du skulle velge å holde deg under den laveste grensen på 12 pax.

 

Men du møter også krav til sertifisering av fartøyføreren, og hvis jeg forstod ditt hint om 49 fot riktig så har du ikke engang et D5L-sertifikat?  ... og da stopper det allerede der ....

 

Som sagt; jeg syter med å helle alt for meget kaldt vann over et så prisverdig tiltak, men vårt "kjære" Sjøfartsdirektorat har sine svært bestemte oppfatninger av ett og annet. Det kan nok svare seg å være ajour med regelverket i forkant  -  fremfor å stå med nyanskaffet fartøy som du ikke får anledning til å bruke etter den gode hensikten.

 

Altså; jeg ønsker deg alt mulig godt med prosjektet  -  men tillater meg å minne om at du muligens er i ferd med å ta et stort skritt inn i et minefelt av lover og regler....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for saklig svar Poseidon.  Dette blir jo selvsagt vurdert fortløppende.  Våre tilbud til funskjonshemmede er ikke turer det blir tatt betaling for, men et tilbud om båtopplevelse for personer som ellers ikke har like stor anledning til å oppleve vår vakre kyst.  

 

Men, som sagt her følger vi regelverket dersom det blir aktuelt.  

Har du også gode tips om hva vi bør se etter når vi kikker på fartøyer?

 

mvh

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Cita,

 

Jo jeg forstod at det foreløpig ikke var turer som man tok betalt for, men mest et prisverdig sosialt tiltak. Problemet er bare at andre kan komme til å se helt anderledes på det som foregår. Denne forskjellen kan virke grusomt urettferdig og skrekkelig urimelig  -  men akkurat det legger hverken Sjøfartsdirektoratet eller forsikringsselskapene noen vekt på   :rolleyes:

 

Men, men, nok om det.

 

Når det gjelder besiktigelse av et ukjent fartøy, så ville jeg absolutt anbefale å spandere noen få tusenlapper på at en erfaren trebåtbygger blir med på den aller siste og avgjørende besiktigelsen. Både du og jeg vet sikkert om diverse tilsynelatende flotte fartøyer som har skiftet eier  -  og like etter har avslørt seg som "kalkede graver".....

 

Det viktigste redskapet jeg har med under besiktigelse av trebåt er en solid syl. Den bør brukes flittig på de kjente stedene; spantetopper, rekkestøtter, overganger mellom overbygg og dekk, etc. Hudplanken må selvfølgelig også sjekkes, det første man ser etter vil være om mye er skiftet ut med småstubber. En reparasjon eller to hvor man har satt inn en halvmeter, eller kanskje en meter, det er ingen katastrofe, men når man finner 5-6-8-10 slike halvmeter med bordgang, da er det på tide å si "takk for titten". I hudplanken må man selvfølgelig også sjekke at spikringen er hel og god; sjekk spesielt opp mot stevnene og alle støtene.

 

Under dekk kan ofte dårlig lufting ha gjort stor skade. Bruk luktesansen flittig samme med sylen. Grav deg inn bak stopninger og benker, stikk i garneringen og se etter både råte og store saltavleiringer.

 

Noe av det viktigste på gamle trefartøyer er kjølboltene, forsøk å få nøye rede på når de er skiftet, hva de er skiftet med rustfritt/galv/svart. For må kjølboltene taes, da har du en stor og kostbar jobb foran deg  -  spesielt med boltene som ligger under motoren.

 

Motoren er så sin sak, men den må du nesten vurdere selv.

 

Jeg kikket så vidt på den som var lagt ut på finn.no og som jeg forstod du hadde planer om å kikke på. Fartøyet er fullstendig ukjent for meg. Den virket fint oppmalt og stelt, men selv om det kan være et "synsbedrag" så fikk jeg et tydelig inntrykk av at den var oppseilt  -  og da skal du sjekke nøye der hvor røstjernene har vært festet; sjekk både hud, nater og garnering i det området....

 

Forhåpentlig kan noe av dette være litt til hjelp i den aller første delen av en stor og viktig beslutning.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...