Jump to content

mastoversikt / utstyrsplassering på seilbåt


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Skal nå i gang med å montere de forskjellige saker på masten, og har behov for litt hjelp her. Har laget en fantastisk tegning som sikkert forklarer det meste :crazy::lol: , men søker altså en bekreftelse på at dette er riktig??

 

mastoversikt.jpg

 

En annen ting er at det jo kanskje er greit å ha noen liner i masten som kan brukes til forskjellige ting, men hvor bør slike "reserveliner/blokker" monteres?

Hvor skal egentlig flagget plasseres på min båt? Akter, eller i mastetopp? Gjesteflagg skal heises i saling, men hvor på saling....inne ved mast, eller ytterst...og brukes det her blokker, eller bare et øye med flaggline imellom?

 

Jeg har et beslag i mastetopp (tres ned på mast og har akterstaget festet på seg) som gjør at jeg jo ikke kan montere noe på toppen av masten, men storseilet går jo til topps...bør jeg derfor feste alt som skal i mastetopp på beslag i forkant av mast og litt ut fra mast? ( jeg spør, men dette sier seg kanskje selv???? :confused: )

 

Innfelt i mastetoppen har jeg to "hjul" hvor det nå ligger lengder med vaiere.......jeg tror at det øverste hjulet er feste (løfte) for bom, men er det andre til storseilet? Vaieren går inni det spor som er i masten her, men jeg vil jo ikke oppnå noen utveksling.. :confused:

Forsto nå at jeg kanskje bør ta noen bilder av dette, slik at det kan bli mulig å forstå hva jeg snakker om.... :lol:

 

Poenget er i allefall at jeg gjerne vil ha en oversikt over hva som festes hvor i masten min...og om det er lurt å legge inn noen reserveliner på blokker (og hvor disse i så fall festes)?

Bilder av mast kommer i morgen!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ser ikkje så verst ut. Men det er ingen grunn til å ha gps-antenna i mastetoppen. Dersom du har den nede på båten rører den seg mindre, har kortare kabel og du slepp ein kabel i masta.

 

Det er viktig at windexen ikkje står i same høgda som tricoloren eller anna i mastetoppen. Dette for å unngå påverknad av vindstraum frå desse.

 

Det er vanleg å festa antenner og liknande til vinkelbeslag som er poppa til masta.

 

Det skader ikkje med eit ekstra fall.

Bomløftaren kan ofte brukast til storseilfall, men det er ikkje dumt med eit ekstra fall i forkant av masta.a

 

Håper dette var til hjelp.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Du kan vel strengt tatt også droppe tricoloren i toppen. Da slipper du mye kabel. Det gjenværende lanterneføringen holder.

Korrekt flaggføring blir vel på hekken. Gjesteflagg midt under styrbord saling.

Vet ikke helt hvor original du ønsker båten. Den er jo laget lenge før windexen og vindinstrumentenes tid. Det vanlige var vel en enkel vindindikator.

Windexen bør plasseres lengst akter, slik at du ser den godt. Eventuelle vindinstrumenter på beslag i forkant.

 

Bomløfter og storseilfall bør du ha. Hvis ikke blir du avhengig av en bomkrykke når båten ligger i havn, i tillegg til enklere reving og pakking av storseil. Noen moderne kick er vel neppe aktuelt?

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan vel strengt tatt også droppe tricoloren i toppen. Bomløfter og storseilfall bør du ha. Hvis ikke blir du avhengig av en bomkrykke når båten ligger i havn, i tillegg til enklere reving og pakking av storseil. Noen moderne kick er vel neppe aktuelt?

 

Støtter alt som er skrevet förut, nesten. Tricollor i mastetoppen er et must. Den må plasseres slik at 'akerlanternen' der opp lyser opp windex'en. Det er slik Hulda og hennes forgjengere siden -70-tallet har praktisert med stor suksess: Aldri blitt rent i senk, aldri rent noen i senk, aldri gått på grunn, og alle de andre 'aldriene' du kan tenke deg. Aldri vært ute av havna. Den siste er kanskje litt drøy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...