Jump to content

Tidenes garasjesalg på Berger


Ingar

Recommended Posts

Er det noen av Dere som bor i området og har vært på visning i dag ?

Hei.

Jeg og venner var der idag. Så mange biler er fin. Synes det er meget pen og nesten ny båten 9,8 m lang ( en gang brukt på 10-15 år)???

Stor god plass uteplass og ganske liten forlugar soveplasser max 4 personer. Den er motorseil. Så finn.no likner samme type Johnsen 28 selger 139 000 kr idag.

Hva verdi 9,8 lang båten idag???

http://e24.no/naeringsliv/article1799466.ece

 

At-le (nysgjerring)

Link to post
Share on other sites

Volvoen er stjålet i dag

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva verdi 9,8 lang båten idag???

kr 141000 nå. 121 bud og en uke igjen av auksjonen. Så noen innbruddspris blir det neppe snakk om.

I det hele tatt, med alle den publisiteten som har være rundt dette går vel det meste langt over vanlig ny-pris...

 

Dagens nøtt: Hvorfor kommer det bud alt nå, det er 7 dager igjen til auksjonen er slutt. Jeg vet ikke svaret. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det lurte jeg på også.

Er vel noen ivrige sjeler der ute da :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Disse ATV-ene går vel som traktor også? Og traktor kan man vel kjøre i utmark uregistrert (eller er det bare en sedvane i gårdbruksammenheng?).

Forøvrig så har flere "Åpen gård"-steder her i Grenland turer med små og store slike til 20 kr. for noen minutter...barn på små og voksne på store. Ulovlig?? :confused:

 

Om man skal bruke dette på offentlige veier, så er det vel registreringsplikt og krav om "førerkort" (moped eller sykkel-lapp?)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel ikke være noen grunn til å lakke en ny motor.

Enig, men det virker også rart dersom de har forsøkt å "pynte" på auksjonsgjenstander på en slik måte. De som ikke har muligheten til å bese "varene" kan tro at den er ny, det står ingenting på auksjonssiden.

 

Mon tro hva "vannverket" skulle med disse, spes. hvis de var brukte... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den største Perkinsen var nok i alle fall brukt. Jeg hadde fingeren på innsiden av eksosstussen - og fikk sot/skitt på fingeren. Maskinen var nok malt opp.

 

Maskinene framstår som fantasitsk godt vedlikeholdt. Er ikke sikker på at de er pyntet på til auksjonen - mitt ukvalifiserte tips er at kontinuerlig vedlikehold av det meste har vært en del av jobben til noen.

 

Forøvrig så jeg i farta bare kontrollboks/intrumentpanel til én av disse innenbordsmaskinene. Jeg fikk ikke spurt noen kvalifiserte om det evt. også var tilgjengelig for de andre maskinene - det var vanskelig å finne noen å spørre...

 

 

Fikk også se en eldre(?) Honda 7,5 hester. Noe slitt og "gammeldags" sett fra utsiden. Så tok jeg av dekselet - så faktisk ut som om det skulle være levert direkte fra fabrikk! Etter innsiden å dømme har den knapt noen gang vært startet - alternativt bekrefter det min "teori" om at vedlikeholdsarbeidet på disse "utenom-sakene" har vært meget bra. Jeg lurer jammen på om denne kan ha vært stuet bort og flyttet på i hele sin levetid, og knapt vært kjørt. Derav ytre "slitasje", men innvendig strøken. Vel, jeg tar intet ansvar om noen av dere skulle finne på å kjøpe etter min beskrivelse :wink: Akkurat nå står den i 2.200 - virker på meg som et godt kjøp om den prisen holder til mål...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Disse ATV-ene går vel som traktor også? Og traktor kan man vel kjøre i utmark uregistrert (eller er det bare en sedvane i gårdbruksammenheng?).
Forøvrig så har flere "Åpen gård"-steder her i Grenland turer med små og store slike til 20 kr. for noen minutter...barn på små og voksne på store. Ulovlig?? :confused:

Om man skal bruke dette på offentlige veier, så er det vel registreringsplikt og krav om "førerkort" (moped eller sykkel-lapp?)


Dersom en ATV skal gå som traktor må den være typegodkjent som dette. ( og den MÅ registreres) Den vil da kunne registreres som traktor, men på anleggskilter (sort bunn med gul skrift).
En rekke ATV'r er desverre ikke typegodkjente og du kan glemme å få disse typegodkjent selv. Dersom den i utgangspunktet er typegodkjent er det ofte noe ekstra utstyr som skal til før du får den registrert. Du må få papirer fra importør, du må montere hydraulisk eller elektrisk løft bak.

Selv om selve modellen kan være typegodkjent så er det ikke sikkert de spesifikke eksemplarene er det. Ofte er tilfellet at den Norske importøren har godkjent en SERIE med rammenummer. Dersom den aktuelle ATV ikke ligger innenfor serien så vil du aldri få denne godkjent. Dette er fellen mange har gått i ved kjøp utenfor Norsk importør (paralell import, privat import og brukt import).
Nå har ikke jeg sett hvilken merke/modell/år disse ATV har så om disse er godkjente vet jeg ikke.

Det er også nå blitt endringer i reglement for slik registrering. (tetting av smutthull) Et eksempel er at Yamaha Grizzly 660 fra 06 kan registreres, men 07 modellen som er 100% identisk med 20 ccm mer volum ikke kan typegodkjennes som traktor. Derimot kan den utstyres med blinklys og speil og kan da typegodkjennes som MC, men da snakker vi helt andre priser pga avgifter. :flag:
Typegodkjenning og som MC er forøvrig relativt uproblematisk for nesten alle ATV merker og modeller, men dyrt.

En uregistrert ATV er forøvrig teknisk sett totalt forbudt å bruke i Norge, men noen få Crossbaner tillater dette. Et annet problem er at hvis du skulle falle av og feks brekke ryggen eller kjøre på noen så står du der totalt uten forsikring. Selv om du har alle typer ulykkesforsikring står du der med sjegget fult av postkasser dersom noe skulle skje.

Dersom noen har spm om ATV kan jeg treffes på PM.


MVH
Captain Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Var ikke mye kaos over den forklaringen! :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Disse ATV-ene går vel som traktor også? Og traktor kan man vel kjøre i utmark uregistrert (eller er det bare en sedvane i gårdbruksammenheng?).
Forøvrig så har flere "Åpen gård"-steder her i Grenland turer med små og store slike til 20 kr. for noen minutter...barn på små og voksne på store. Ulovlig?? :confused:

Om man skal bruke dette på offentlige veier, så er det vel registreringsplikt og krav om "førerkort" (moped eller sykkel-lapp?)


En ATV kan utmerket godt godkjennes som traktor, og enkelte traktorer kan som du sier kjøres uten registrering (fortsatt er det krav om førerkort)
Et krav er vel blant annet topphastighet på max 20km/t elns..

Dersom en ATV skal gå som traktor må den være typegodkjent som dette. ( og den MÅ registreres) Den vil da kunne registreres som traktor, men på anleggskilter (sort bunn med gul skrift).
En rekke ATV'r er desverre ikke typegodkjente og du kan glemme å få disse typegodkjent selv. Dersom den i utgangspunktet er typegodkjent er det ofte noe ekstra utstyr som skal til før du får den registrert. Du må få papirer fra importør, du må montere hydraulisk eller elektrisk løft bak.


Trepunktsløft er krav ja, typegodkjenning er ikke.. (det holder med enkeltgodkjenning!)
Det finnes også ATVer som pr. i dag kan registreres som traktor på hvite skilter.

Selv om selve modellen kan være typegodkjent så er det ikke sikkert de spesifikke eksemplarene er det. Ofte er tilfellet at den Norske importøren har godkjent en SERIE med rammenummer. Dersom den aktuelle ATV ikke ligger innenfor serien så vil du aldri få denne godkjent. Dette er fellen mange har gått i ved kjøp utenfor Norsk importør (paralell import, privat import og brukt import).
Nå har ikke jeg sett hvilken merke/modell/år disse ATV har så om disse er godkjente vet jeg ikke.


De angjeldende produkter er vel såvidt jeg vet Honda ATVer.
Importør av disse er Kellox, som mener ATV er uegnet for bruk på vei.. Det tillates muligens svarte skilter på disse, men ikke hvite.

Det er også nå blitt endringer i reglement for slik registrering. (tetting av smutthull) Et eksempel er at Yamaha Grizzly 660 fra 06 kan registreres, men 07 modellen som er 100% identisk med 20 ccm mer volum ikke kan typegodkjennes som traktor. Derimot kan den utstyres med blinklys og speil og kan da typegodkjennes som MC, men da snakker vi helt andre priser pga avgifter. :flag:
Typegodkjenning og som MC er forøvrig relativt uproblematisk for nesten alle ATV merker og modeller, men dyrt.


Spennende, hva er så endringen som gjør at ikke Grizzly 07 modell kan registreres? Disse regelendringene har jeg ikke hørt om.
Forøvrig er det ikke så mye dyrere å registrere som MC, men man kan ikke lenger få MVA-refusjon (Som man kan få for en traktor.)
Maxeffekt er gjerne noe slikt som 18hk (nedjustert effekt for gateregistrering..)
For en Bombardier Outlander 800 blir avgiften på ca 32570,-
Som traktor er basisprisen på sykkelen høyere, grunnet trepunktsløft.

En uregistrert ATV er forøvrig teknisk sett totalt forbudt å bruke i Norge, men noen få Crossbaner tillater dette. Et annet problem er at hvis du skulle falle av og feks brekke ryggen eller kjøre på noen så står du der totalt uten forsikring. Selv om du har alle typer ulykkesforsikring står du der med sjegget fult av postkasser dersom noe skulle skje.

Å bruke en uregistrert ATV som også er uten lisens er ulovlig ja, men med lisens kan den brukes på dertil godkjent og egnet anlegg.
Dersom noen har spm om ATV kan jeg treffes på PM.

En diskusjon startet på et fora gjennomføres som regel der fremfor privat.
Link to post
Share on other sites

QXL er rare greier. Har solgt en del LP-plater der.

Det virker som om enkelte ser den store underholdningsverdien med å bare by uansett hvor høyt i pris objektet har kommet.

 

Et eksempel:

Jeg hadde en LP-plate med Randi Hansen som jeg hadde sett gå flere ganger for 30-40 kroner på QXL.

Når jeg la ut min plate endte den på 450 kroner!! Ikke spesielt strøken var den heller.

Så det er nok noen som bare byr for å by.

Synes dog at den snekka begynner å bli svindyr.

Tresnekke på 30 fot. Mulig den er dønn strøken. Det er allikevel en tresnekke (ups, ikke for å erte)...

F.eks denne til 1/3 av prisen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=14

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg spurte tidligere, hva i all verden er det som gjør at folk begynner å by en uke eller mer før auksjonen slutter. Må jo være fordi det er gøy å by, jeg ser iallfall ingen annen grunn.

Det måtte isåfall være at selger forsøker å skru opp prisen under forskjellige alias.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...