Jump to content

Halvpermanent fortøyning.


Tintin

Recommended Posts

Har ønske om å lage en dragfortøyning som er god nok til at busteren (~600kg båt) kan ligge der over tid, samtidig som den skal være mulig å dra på land eller ta med seg når det måtte være ønskelig. Bunnen på de to plassene fortøyningen vil være (mest) i bruk er sand med noe stein i en slak bakke utover fra land.

 

Har tenkt noe ala følgende: Forkatting av 20kg brucekopi med 3 meter kjetting og 10 meter tau fram til 10kg brucekopi med 3 meter kjetting og 4x dybden tau opp til en bøye. Fra land går det tau i en bukt ut til bøyen, slik at båten kan dras ut/inn fra land.

 

Trenger hjelp til å vurdere et par ting:

 

Er dette en smart løsning og kraftig nok til at båten ikke ender på land hvis det blir litt rufsete vær? Hvilke endringer bør gjøres? Bør landtauet være av flytende tauverk eller tau som synker?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Tidligere var dette (dragtau) en helt normal fortøningsmåte for småbåter der det var stor flo/fjære (nord-Norge). Men om dette egner seg til en såpass tung båt vet jeg ikke. Vil blokka lett gro igjen? Vi du klare å dra den inn/ut i noe vind? Med godt tau og nøye kontroll for skamfiling av dragtauet skulle det ikke være umulig, men jeg tenker at en må prøve seg fram.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville lagd meg en moring i stedet. Feks en halv tønne fylt med betong. Slår du noen armeringsjern gjennom tønna så de stikker ut på sidene, vil disse hindre at tønna ruller. Verste jobben er å få plasert tønna på riktig sted, men har du en flytebrygge kan du bruke den. Jeg bant en 8-10 20l kanner i tønna, da kunne jeg lett trekke den ut på floa.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Grunnen til at jeg tenker dragfortøyning (dragtau), er nettopp kombinasjonen av stor flo/fjære og at båten er for liten til at det er praktisk å ha med ekstra båt for å ro på land fra der man måtte ha fortøyd (det ville i såfall vært verdens første buster med lettbåt hengende i davitene :smiley: )

 

Blir nok moring en plass (med dragtau når jeg trenger det) og så noe ala beskrivelsen i 1. post når jeg trenger midlertidig ankring andre plasser. 50m tau er atskillig billigere enn gummibåt.

 

Noen som har tanker om hvorvidt dragtauet bør være av flytende eller synkende tauvverk?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Testet litt rundt og er endt opp med følgende for å hurtig mekke en fortøyning der båten kan dras et stykke ut fra land: (legger det like godt inn her siden jeg ikke fant det på nettet fra før).

 

Kommentarer og korrigeringer mottas med takk. Men det ser ut til å funke godt.

 

Bruker følgende leamikk som burde hjelpe i mange situasjoner:

Nød-dreggen med litt kjetting og 25 meter tau.

En liten bøye med ispleiset glatt stålring (som blokk)

En ekstra 'dregg' (brucekopi som daumann eller til forkatting - med tauløkke og kuse spleiset fast).

Noen taustumper (synketau på 5, 10 og 40 meter til bruk hvis ikke 25-meterstauet passer eller er nok.)

Et langt flytetau kveilet dobbelt. (Her i nord er det såpass vanlig med dragtau at man unngår å gå på innsiden av bøyer som ligger nært land.)

 

Kombinerer leamikken som på en av figurene og legger ting klart i baugen på båten (unntatt kveilen med flytetau som er tredd gjennom stålringen og lagt på på land - med "the bitter end" festet på land :smiley: hvis man ikke er så heldig å ha en som kan passe på den - ). Ved så å bakke ut fra land mens man lemper ut bøye, og de benyttede ankerne i riktig rekkefølge, er dette en fortøyning som er ferdig på få minutter.

 

For å feste daumann i dreggtauet der det måtte passe benyttes den vanlige 8-tallsknopen.

 

dragtau.jpg

 

Då burde båten være prekivert greitt tel tross for at sjyen fell.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...