Jump to content

Forsikring , skade på båter i havn


Nibba

Recommended Posts

:confused:

 

Med alle stormene som har vært i det siste, hva skjer vis flytebrygger blir ødelagt og båtene blir skadet ? Hvem sin forsikring går det på?. Båtene kan være skikkelig fortøyd, men blir brygge, uteliggere  ødelagt kan båten få skader. Vil det da gå på min forsikring? eller eier av bryggene? Eller kommer naturskade inn i bilde.

 

:diving

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet er at hver enkelt forsikrer sin eiendom. Dette vil gjelde dersom skaden skyldes unormale værforhold og bryggene har vært forsvarlig dimensjonert og forankret. Båteier vil måtte dekke sine skader på egen forsikring. Eier av bryggene får dekket sine skader på sin forsikring.

 

Dersom bryggeanlegget ikke har vært i forsvarlig stand vil bryggeeier kunne bli ansvarlig også for skadene på båten, kanskje avhengig av hva kontrakten mellom bryggeier og båteier sier om slike situasjoner. Men slikt blir det ofte krangling om. Har du kaskoforsikring på båten vil sansynligvis ditt selskap erstatte dine tap og deretter søke regress ovenfor bryggeeier dersom denne har vært uaktsom.

 

Naturskadeforsikringen dekker fast eiendom. Båter er dermed ikke omfattet av ordningen, og du må uansett søke dekning fra ditt forsikringsselskap. Om bryggeanlegg regnes som fast eiendom i denne sammenheng slik at bryggene dekkes av naturskadeordningen vet jeg ikke.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Naturskadeforsikringen dekker følgende, jfr. § 1 i Lov om naturskadeforsikring: Ting i Norge som er er forsikret mot brannskade, er også forsikret mot naturskade, dersom skaden på vedkommende ting ikke dekkes av annen forsikring. Med naturskade forstås skade som direkte skyldes naturulykke, så som skred, storm, flom, jordskjelv eller vulkanutbrudd. Forsikringsselskapet svarer likevel ikke for naturskade på skog, eller avling på rot, varer under transport, motorvogn og tilhenger til bil, luftfartøy, skip og småbåter eller ting i disse - -. Jeg stopper her for det fremgår nå at naturskadeforsikringen ikke dekker småbåt. Naturskadeforsikring er altså lovpålagt og inngår i brannforsikringen (for bolighuset og andre bygninger på eiendomm en for de flest av oss).

For båt bør vel hver enkelt av oss se på de forsikringsvilkårene som følger med når vi får krav om betaling av premien.

For min båt har jeg kasko med følgende dekning (i korte trekk?): Forsikringen omfatter den båten som er angitt i forsikringsbeviset og deler/tilbehør til denne - jolle og ekstra utenbordsmotor (når dette er angitt) - personlig løsøre med beløp som er angitt.

Forsikringen dekker følgende skader: skade ved brann, lynnedslag og eksplosjon - skade ved tyveri og forsøk på tyveri, av eller fra båten og hærverk - skade oppstått ved sammenstøt, støtning, stranding, kantring, synkning eller brudd på mast eller bom - skade oppstått ved annen tilfeldig, plutselig, ytre påvirkning.

Ut fra dette sammendraget fra vilkårene i forsikringsbeviset, har jeg regnet med at jeg har dekning for stormskader når båten ligger på land (dette går etter min vurdering under punktet - skade oppstått ved annen tilfeldig, plutselig, ytre påvirkning).

Nå når dette spørsmålet kom opp her, leste jeg imidlertid gjennom alle forsikringsvilkårene og ser da følgende i mine vilkår.

Redusert dekning i perioden 1. november - 1. mars. I denne perioden dekkes - skade ved brann, lynnedslag og eksplosjon - skade ved tyveri og forsøk på tyveri av eller fra båten og hærverk. Punktum - slutt.

Jeg har altså dekning for naturskade i perioden 1. mars til 1. november, men ikke i perioden videre fra 1. november til 1. mars. For meg vil nok dette si at jeg ikke har dekning for naturskade for det meste av den perioden båten ligger på land. Jeg vil anta at dette er tilfelle for mange av oss. De vilkårene jeg har vist til ovenfor er normalvilkårene for Gjensidige når man har kaskoforsikring på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...