Jump to content

Vannutskiller hvor ofte må den tømmers?

jutul

Recommended Posts

Da du har vann i denne, bør det tappes ut. Meg bekjent, så blir det ikke noe problem med lufting etter dette. Typiske modeller med glassbunn, har ofte et filter over. Denne bør byttes en gang i sesongen. Man ser lett vannskillet, i hvertfall når det er en del vann. Litt vann i bunnen er ikke så lett å se, men har du eks. halvparten vann og halvparten drivstoff, så ser du skillet godt. Men på en del slike vannutskillere kan glaset være møkkete, og derfor vanskelig å se. Tapp ut litt i ny og ne, det skader ikke.

Jeg vet ikke om det er lurt av meg å komme med denne bekjennelsen, men selv om jeg har vedlikeholdt mine motorer godt i de 25 årene jeg har seilt har jeg aldri skiftet filter i vannutskilleren. Ei heller tappet vann av den. Jeg har alltid vært nøye med å ha full tank ved opplag og har aldri vært plaget av startvanskeligheter. Sier dette fordi det kanskje hjelper de med dårlig samvittighet fordi jeg kommer ikke til å begynne å skifte filter nå heller, men finfilter skifter jeg annenhvert år.

La til et svar her, men det forsvant. Prøver en gang til:

Hulda er slapp når det gjelder vannutskilleren, men jeg har aldri hatt vann. I hvert fall ikke siden 1975. Filtrene blir byttet annethvert år. Da har de filtrert ca. 1000 liter diesel, de burde vel greie det femdobbelte. Tanken ble sjekket i vinter, det kom et halvt fingerbøl med noe som muligens inneholdt vann ut ved pumping fra laveste nivå.

dieselproeve_1b.jpg

Eller så er dette med vann individuelt. Noen gjør alt de kan for ikke å få vann, men får det. Hulda holder systemene sine i orden. Kjøper diesel fra samme plass gang etter gang. Gir blaffen i full tank om vinteren, fyller hver vår. 99% av vannet som folk finner på tankene sine er enten kjøpt som diesel, eller renner inn gjennom utette dekksgjennomføringer, dårlige installasjoner, etc., det er min påstand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...