Jump to content

Vannutskiller hvor ofte må den tømmers?


jutul

Recommended Posts

Da du har vann i denne, bør det tappes ut. Meg bekjent, så blir det ikke noe problem med lufting etter dette. Typiske modeller med glassbunn, har ofte et filter over. Denne bør byttes en gang i sesongen. Man ser lett vannskillet, i hvertfall når det er en del vann. Litt vann i bunnen er ikke så lett å se, men har du eks. halvparten vann og halvparten drivstoff, så ser du skillet godt. Men på en del slike vannutskillere kan glaset være møkkete, og derfor vanskelig å se. Tapp ut litt i ny og ne, det skader ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er lurt av meg å komme med denne bekjennelsen, men selv om jeg har vedlikeholdt mine motorer godt i de 25 årene jeg har seilt har jeg aldri skiftet filter i vannutskilleren. Ei heller tappet vann av den. Jeg har alltid vært nøye med å ha full tank ved opplag og har aldri vært plaget av startvanskeligheter. Sier dette fordi det kanskje hjelper de med dårlig samvittighet fordi jeg kommer ikke til å begynne å skifte filter nå heller, men finfilter skifter jeg annenhvert år.

Link to post
Share on other sites

La til et svar her, men det forsvant. Prøver en gang til:

 

Hulda er slapp når det gjelder vannutskilleren, men jeg har aldri hatt vann. I hvert fall ikke siden 1975. Filtrene blir byttet annethvert år. Da har de filtrert ca. 1000 liter diesel, de burde vel greie det femdobbelte. Tanken ble sjekket i vinter, det kom et halvt fingerbøl med noe som muligens inneholdt vann ut ved pumping fra laveste nivå.

 

dieselproeve_1b.jpg

 

Eller så er dette med vann individuelt. Noen gjør alt de kan for ikke å få vann, men får det. Hulda holder systemene sine i orden. Kjøper diesel fra samme plass gang etter gang. Gir blaffen i full tank om vinteren, fyller hver vår. 99% av vannet som folk finner på tankene sine er enten kjøpt som diesel, eller renner inn gjennom utette dekksgjennomføringer, dårlige installasjoner, etc., det er min påstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...