Jump to content

mercruiser 1,7diesel-god eller dårlig


ploganesen

Recommended Posts

driver og pusser opp en 21 foter.da det er begrenset lengde i maskinrom 90 cm. og båten er relativt liten til å putte en tung maskin i hekken,har jeg sett etter mercruiser 1,7-bravo 1 drev som eit godt alternativ.

er det noen som har litt erfaring med denne motoren?virker litt liten iforhold til hk.uttaket?noen svakheter? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring nok til å si om den er holdbar eller ikke siden min motor bare har gått 20 timer.

Men jeg synes den har gitt meg et positivt inntrykk så langt.

Jeg har tidligere vært vant med utenbordsmotorer og en Volvo bensiner for mange år siden, og har fått høre at en dieselsprinter bråker og vibrerer mye.

Men jeg er positivt overrasket.

Mercruiseren synes jeg er stillegående og vibrasjonsvak på de normale turtall og har ingen problemer å føre normale samtaler ombord selv i høy fart.

Nå er Beetelen godt isolert men at det skal ha så mye å si tror jeg ikke.

Synes også det er en fornøyelse å fylle drivstoff.

Vet at Mercruiser hadde problemer med turboen på de første modellene , men dette er tatt på garanti og har rettet feilen på de nyere modellene.

Min båt er også 21 fot men har flaps og jeg synes den planer greit , jeg har ikke problem med 4 voksne og 2 barn for å få båten fort i plan.

Har ikke prøvd med vannski ennå , men tror bensinvarianten med 220hk hadde vært bedre til vannski.

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Har hatt denne motoren i den forrige båten, grei motor som går meget billig. Men den bråker endel, og turboen tok kvelden en gang, men byttet på garanti. Hadde en på en Nidelv 610, klarte ca 30-31 knop på full fart, gikk mest og greiest på ca 3800-3900rpm, og da klarte jeg ca 25 knop. Litt treg å få i plan med noen personer ombord, men jeg hadde ikke flaps, og syntes ikke jeg kunne trimme nesen nok ned ved på drag, noe som har med vinkelen på akterspeilet og powertrimmen å gjøre, burde vært løst annerledes.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt denne motoren i flere båter. Hadde en Nidelv 690 med denne motoren. toppet 29-30 knop. fungerte meget bra. hadde flaps - hvilket hjalp godt

 

knaterer og bråker litt - men jeg synes fortsatt dette er en trivelig motor. har også kjørt en Askeladden Beetle med denne motoren - fungerte bra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...