Jump to content

Båtplass i Oslo? Pass på båten din!

bliss X

Recommended Posts

Mistenklige personer fra østeuropa har blitt observert på bryggeanleggene i området Oslo øst.

Observasjonene går ut på at disse kartlegger båter. Jeg har vært i kontakt med politet for å forhøre meg om hvordan man skal forholde seg, og de oppfordrer til å ta kontakt når noe mistenklig observeres.

Vi var 2 båteiere som snakket om det samme da vi registrete 2 biler med PL og LT skilt kjøre sakte rundt på opplagsplassen sist søndag kveld litt sør-øst for Oslo. På forespørsel svarte de at de lette etter arbeid, men ingen ting av hverken klesdrakt eller det at det var 2 biler virket tillitsvekkende................. Håper at kameraer montert i havna virker litt avskrekkende.

Det er faktisk en del fra Øst-Europa som er leid inn for å gjøre båtpuss, så det kan hende at de faktisk snakker sant. Hvor bra arbeid de gjør med sliping og bunnstoff finner jeg ut i løpet av høsten. :wink: Dersom de fotograferer eller gjør notater er det likevel god grunn til bekymring.

For all del, det kan være at de observerte personene var helt uskyldig og at de ikke hadde noe skummelt i sikte. Det var allikevel flere enn meg som reagerte på både tidspunkt og oppførsel, og det er ganske naturlig i og med at vi dessverre har hatt uautorisert besøk tidligere i våres hvor det ble fjernet utstyr fra båter. Det er kanskje verdt å nevne at området er behørig skiltet med adgang forbudt for uvedkommende uten båt i havna.

Syntes stadig det er litt rart jeg også , å se 2 menn i dress og ei berte (dame) med høye støvler . Når dem kommer med fiskestang (sånn til 40 spenn på lidel) og dama kommer vakklende etter på høye hælær , for å "fiske" . Jaja veit jo aldrig , det er svindyrt her . Så kansje dem skal fiske får å få seg litt mat , men sorry jeg tviler . Vi har vakt i havna , og kamera med nettforbindelse hjem skulle vært i box men desverre forsinka . Men det kommer snart , og det skal roe nattesøvnen håper jeg .

PS: Veldig synd at noen få idioter skal ødelegge for så mange andre , vi hadde flere fra Polen / Litauen i fjor som vasket å polerte båter . Greie å flinke gutter , men så er dem andre da som ikke er så greie .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det er også endel øst-europeiske "fiskere" som vandrer rundt i Frognerkilen om dagen. Prøvde å spørre hva de fisket etter på flere språk, men fikk bare mumling tilbake... De fisker i et par minutter mellom hver brygge, og kikker "sultent" på alle verdiene som ligger og flyter langs bryggene...

Senior-du er min helt!

Bare for å si litt om dette med fiskere:

I vår båthavn har vi i flere år hatt flittige besøk av østeuropeiske fiskere. Flere har stusset over dette, men så langt har jeg bare kunnet konstatere at dette er virkelige fiskere. Det har meg bekjent ikke blitt stjålet noe, eller blitt begått andre kriminelle handlinger fra disse fiskerne.

Ting tyder på at en ny type "fiskere" har dukket opp, og disse fisker ikke etter torsk, men er opptatt av en helt annen type fisking.

Problemet er at de "kamumflerer seg" som fiskere, dvs de har gjerne med seg litt fikseutstyr, og satser dermed på at de sklir inn i miljøet.

er dette banden som jeg så på skjeberg grill på mandag 14/5-07, ca kl16.00

Det var 2 gutter med dress, den ene hadde rosa skjorte med slips. Det var med en jente som var litt pyntet og med høye hæler.

De kjørte en liten lastebil med plan. Slik som anleggsgartnere bruker. Mener å huske at førerhytta var brun. De snakket engelsk.

De spiste pommefrites og hamburgere uten salat. Jenta ordna bestilling og hun betalte.

Ja jeg er detaljert, fordi jeg syntes disse personene så merkelige ut.

Tror bilen var fra LT (latvia)

Sjekk heller etter varerbiler uten innsyn, gjerne med antenner på taket. De har både utenlandske og norske skilt. Skilt er

enkelt å få tak i. Dette er "matebiler" , henter å bringer til trailere som står ofte parkert litt usjenert på rasteplasser.

Båtmotorer blir gjerne demontert undervannshus, og kan bli lagt i el-retur som frysere,kjøleskap. Deretter fraktet ut av landet.

Kontakt også Geir Larsen, Gressvik Politikammer(Østfold Politidistrikt) ang dette. Han er leder av Oslofjord-prosjektet.

Vi sees!

skal ikke dra alle lt og pl over en kam. men ja folkens. de er mange som kjører rundt etter at vi vanlig folk har lagt oss. det er også snakket om her i distriktet å samle en gjeng og legge ut lokkemat for å få tatt dem. og jeg skal love dere at de er frekke

Jeg prøvde bare å være detaljert i mine oppservasjoner. Kanskje noen mistet verdier den kvelden/natta jeg så disse menneskene på skjeberg grill.

kanskje lettere for de ansatte på grillen å huske folk, hvis de får detaljerte opplysninger om personer.

Det er alltid noen duster som må komme med #dustete kommentarer" på disse innleggene.

Enkelte av disse østeuropeerne skygger ingen ting :boxing:

Følg med, det er ikke bare jordbær disse folka vil plokke.

Er ikke dette å stigmatisere en hel folkegruppe. :eek: Er det noen konkrete tilfeller hvor polakkene er blitt tatt for tyveri ? Og er det i så fall noe som tilsier at polakkene stjeler mere en nordmenn?

En må huske at mange av polakkene som er her arbeider i bedrifter på dagtid, men bor på en liten hybel eller campingvogn og ikke har mye å ta seg til på kveldstid.

Er det noe unormalt at de i så fall velger å spasere bryggelangs for å se på båter og drømme seg vekk :confused: Dette er vel egentlig bare sunne interesser,og jeg liker selv og gjøre dette, men håper ikke jeg av den grunn blir sett på som en potensiell tyv!

At de velger å spe på husholdningsbudsjettet med fisking samtidig som de slår i hel noe fritid er vel også forståelig.

Hadde polakkene hatt mørkere hud hadde dere blitt buret inne for rasisme hele gjengen! :wink:

PS Har ikke selv noe godt forholdt til polakker etter det resultatet som ble gjort når de (innleid av norsk firma) støpte grunnmur for meg i høst. Makan til innefektive og slurvete arbeidsfolk er det lenge siden jeg har sett! Angrer på at jeg ikke gjorde jobben selv, til tross for 7 tommeltotter så skulle jeg ha klart å gjøre en bedre jobb enn våre venner fra øst gjorde!

Er ikke dette å stigmatisere en hel folkegruppe. :eek: Er det noen konkrete tilfeller hvor polakkene er blitt tatt for tyveri ? Og er det i så fall noe som tilsier at polakkene stjeler mere en nordmenn?

Polakker var dine ord. Jeg snakker om organisert kriminalitet utført av østeuropeere, og hvis du har fulgt med litt, så burde du vite at dette er et stort problem, og at slike bander har blitt tatt flere ganger med biler fulle av båtutstyr.

Disse østeuropeerne er utrolig kreative i sine metoder----på båthavna hvor jeg hadde plass for noen år siden, kom de med kjeledress og verktøykasse midt på dagen og begynte å skru ut motoren på en båt. På spørsmål om hva de gjorde, svarte de at de skulle reparere/overhale motoren for eieren.

Og siden har ingen sett dem, eller motoren---------- Så pass på, og ikke vær naive og for forsiktige med å "stigmatisere" en gruppe.

Hvis de bare er turister og fiskere, har de jo ikke noe å skjule når vi båteiere følger med. :fishing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ja jeg er detaljert, fordi jeg syntes disse personene så merkelige ut.

Tror bilen var fra LT (latvia)

Nei, ikke detaljert nok. LT = LITAUEN. Når det gjelder latviere er det lite eller intet problem med det folkeslaget. Har aldri hørt at en latvier er tatt for kriminell aktivitet i norge. Men av bekjente som har drevet hjelpearbeide i Latvia har jeg fått høre at de har et stort problem med kriminialitet og alkoholrelaterte problemer hos den russiske minoriteten i landet. Latvia = LV

Kaunas i Litauen - "de kriminelles hovedstad"

Når Politiet i forbindelse med de mange påhengsmotortyveriene startet å registrere baltiske biler i norske båthavner viste det seg at 70 av 100 biler er registert i den Litauiske byen Kaunas. Den byen kalles også for "de kriminelles hovedstad". Den fryktede litauiske mafiaen har der sitt hovedsete og rekrutterer kriminelle for oppdrag i Norge. Tidligere har også Oslo-politiet sprengt en litauisk liga som forsøkte å få kontroll over hovedstadens sex-marked med særdeles brutale metoder. Samtlige fire pågrepne i saken var fra Kaunas.

Er ikke dette å stigmatisere en hel folkegruppe. Er det noen konkrete tilfeller hvor polakkene er blitt tatt for tyveri ? Og er det i så fall noe som tilsier at polakkene stjeler mere en nordmenn?

Forøvrig var det polakker som ble tatt og fikk 6 måneders fengsel for raid mot båthavner i Østfold og Østlandet forøvrig i fjor vinter. Dette ble omtalt i denne tråden om "Båtmafiaen er tilbake" Ikke rart at man raskt trekker sine konklusjoner når man ser baltiske biler i båthavner. Ring politiet, de er taknemlige for tips og tar dette alvorlig.

Redigert av Bryant (see edit history)

Dette gjelder dessverre ikke bare i Oslo.

I en av de større båthavnene her i Stavanger så jeg ifjor et par pent oppdressede karer og et damemenneske i drakt som spankulerte rundt og fotograferte båtene. Da de var ganske nær Poseidon smilte jeg "fint" og tok et par bilder av dem.

Av en eller annen grunn gikk de straks til en bil og forsvant . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Stavanger: Et par pent oppdressede karer og et damemenneske i drakt som spankulerte rundt og fotograferte båtene

Skjeberg: Det var 2 gutter med dress, den ene hadde rosa skjorte med slips. Det var med en jente som var litt pyntet og med høye hæler.

Oslo: Syntes stadig det er litt rart jeg også , å se 2 menn i dress og ei berte (dame) med høye støvler .

Tre forsjellige observasjoner på tre forsjellige steder som er mistenklig like. :diving:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...