Jump to content

Uttern D55


Eksit

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei,

Første båten vi kjøpte var en Uttern D55 2002 modell. Vi kjøpte en standard modell - dvs. hvitt skrog, grønn kalesje og ikke teak imitert dørk. Båten hadde vi i en sesong før vi byttet til Nidelv 690 sport som vi har i dag.

 

Vi hadde en 75 hk Mariner 4 takter på båten. Båten planer lett med denne motoren og topper 34 knop (gps). Jeg så aldri behovet for mer motor (90 hk gir litt mer toppfart - skal du ha mer motor - gå over 100 hk).

 

Båten er en kjekk, liten daycruiser med overnattingsmulighet for 1 par som er glade i hverandre. Jeg var godt fornøyd med båten - men så raskt behov for større båt for familien.

 

Gode sider:

 

God plass til å være 5,5 meter

Lite motorstøy pga motorplassering

Fin kalesje

Stabilt skrog pga god bredde akter

Lettdrevet skrog.

Båten tåler litt sjø uten å bli våt oppi båten

Fast tank

Prisene holder seg bra på brukte båter

 

Svake sider:

Slår hardt i motsjø - pga flat bunn akter

Litt dårlig detalj kvalitet/finnish

Setene er ikke de beste - lett å få vondt i ryggen i motsjø

Motoren kaviterer (dvs. at propellen suger luft) lett om du ikke trimmer inn ved aksellerasjon

Skroget slipper i skarpe svinger (overstyrer - dvs. at hekken slipper og båten sklir sidelengs). Dette skyldes stor bredde og flat bunn.

 

Om du er interessert kan jeg formidle kontakt til en person som muligens skal selge en tilsvarende båt som jeg hadde i løpet av våren 2004. Den båten har vel gått 25 timer...

 

/Christer

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Uttern 5500DC, som er samme båt bare eldre model. Se erfaringsdatabasen i dette forum. Eide båten i 5 år, og som i forige innlegg er det en meget pen og grei båt, med litt dårlig finish, samenskrudd. skruer som løsnet etc. Slår litt i sidesjø, men har kjørt den i mye sjø, og tar du bølgene rett forfra eller bakfra, så tåler den mye. Min hadde 90 HK, 4 takt, gikk meget stille, og billig, fart  ca 35 knop, super båt for dagsturer, og jeg syntes den er noe av det peneste i den størrelsen, er ikke redd for å anbefale den. Lykke til. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...