troja Startet 15.Mai.2007 Del på Facebook Startet 15.Mai.2007 hei har en bostrøm 31mk2 ,som jeg tenkte og legge mer vekt på kjølen! vet at andre b31 seilere har gjort det samme med sine båter! dette for at båten ikke skal krenke så fort. lurer på om 100 gk bly er og overdrive når jeg skal legge på! eller er det knapt merkbart? kjøpte bly barer på 10 kg! tenkte kansje og smelte dem til avlange plater og skruve dem rett på kjølen har dere noe forslag eller synspunkter? har også hørt at det ikke er helt heldig og øke kjølvekta da det blir større belastning på riggen! men det som er sakt om bostrøm31 er at den har litt lett kjølvekt og er underrigget så da bør vel det gå bra Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Jeg ville absolutt sjekket hva andre har gjort. 100kg er en del, og vil endre på det rettende momentet som igjen er med på å bestemme belastning på rigg og seil. Her bør det gjøres noen beregninger før du bestemmer mengden. Men uansett hvor mye du putter på bør du tenke hydrodynamikk. Dvs at ekstravekten bør ha fasong som en bulb, slik at kjølen har minst mulig motstand i vannet. Ta en titt på moderne båter og se på kjølfasongen. De fleste har en eller annen form for bulb, hvis ikke de er designet for en spesiell måleregel som straffer bulb (typisk IMS). En kjøl med masse motstand i vannet, vil få båten din til å oppføre seg rart, og vil neppe være en forbedring. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 På min Alo 33 er det lagt på bly nederst på kjølen. Selve blyet er støpt "som en kano". Denne er lagt rundt den nederste delen av kjølen. Det er festet ved at det i blyet er støpt inn to flattjern. Flattjernene er vinklet oppover på hver side av kjølen, og alt er boltet fast med gjennomgående bolter gjennom jernkjølen til flattjernet på den andre siden. Utfordringen med en slik løsning er å få en glatt overflate. Utstikkende deler har en enestående evne til å samle fiskesener og tau. Et år jeg tok opp båten hang det fast et 2 meter langt tau i kjølen. Selve tauet var 6 mm, men det hadde festet seg så mye blåskjell at diameteren var nærmere 50 mm! Ikke så rart at jeg syns båten gikk litt sakte... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
troja Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 hem mulig jeg har bly til salgs må vel høre med andre b31 seilere om hva dem anbefaler! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 hei har en bostrøm 31mk2 ,som jeg tenkte og legge mer vekt på kjølen! vet at andre b31 seilere har gjort det samme med sine båter!dette for at båten ikke skal krenke så fort. lurer på om 100 gk bly er og overdrive når jeg skal legge på! eller er det knapt merkbart? kjøpte bly barer på 10 kg! tenkte kansje og smelte dem til avlange plater og skruve dem rett på kjølen har dere noe forslag eller synspunkter? har også hørt at det ikke er helt heldig og øke kjølvekta da det blir større belastning på riggen! men det som er sakt om bostrøm31 er at den har litt lett kjølvekt og er underrigget så da bør vel det gå bra -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg er for øvrig enig med det som andre har skrevet, og spørsmålet blir hva du vil tjene på dette? Dersom båten i utgangspunktet er underrigget og har lav skrogstivhet, vil du tjene noe på litt ekstra kjølvekt? Hva med en prat med konstruktøren. Er det ikke også en B31klubb? Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 jo det er to b31 klubber http://groups.msn.com/danskb31klub men det er et slikt betal medlemskap for og få skrive noen ord dær ! og et forum som ikke skjer så mye på! er egenlig ikke ut etter mer fart! men at båten ikke skal krenke så hurtig som bostrømen gjør! tenkte kansje båten ble enda mer sjøsterk med mer vekt! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Hvordan er seilene dine, hvis de "utblåst" vil båten krenge istedenfor å gi fart. Of Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 jo det er to b31 klubber http://groups.msn.com/danskb31klub men det er et slikt betal medlemskap for og få skrive noen ord dær ! og et forum som ikke skjer så mye på! er egenlig ikke ut etter mer fart! men at båten ikke skal krenke så hurtig som bostrømen gjør! tenkte kansje båten ble enda mer sjøsterk med mer vekt! Båter har forskjellige egenskaper i forhold til stivhet, men ønsker en at båten skal krenge mindre kan en gjøre noen grep. - Sjekk seilene (baatsman) - Rev. seilene tidligere. - Se på "turutrustningen", har du mye ting og tang ombord plasert høyt kan det også ha betydning. - Hvordan er tanker som vann, diesel septik plassert? - Har du teak på dekk? Av disse punktene er gode seil viktigst Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Et år jeg tok opp båten hang det fast et 2 meter langt tau i kjølen. Selve tauet var 6 mm, men det hadde festet seg så mye blåskjell at diameteren var nærmere 50 mm! Ikke så rart at jeg syns båten gikk litt sakte... Whoooaa! Noe å tenke på, ja! Kunne godt tenkt meg 100kg ekstra i kjølen selv. Evt. flytte tyngtepunktet nedover, ...men det strider mot både lommebok og klasseregler. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Herman Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Dette tauet hadde kilt seg i forkant av kjølen, i en liten glippe mellom blyet og jernkjølen. Den glippen er "tettet" med et solid flattjern nå, men den delen av tauet som sitter inni glippen, er selvfølgelig umulig å få fjernet så lenge båten står på land. 6 tonn bått ligger oppå og klemmer det fast Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
troja Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 rulleseilet er 7-8 år, synes egenlig det er litt stort! vanskelig og få trimma det helt bra! tror nokk et nytt seil har bedret krenkinga. det som er med båt typen er at den krenker fort ,men så blir den helt stabil på det punktet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.