Jump to content

Serviceintervall ny mercury 60-4takt


trond1234

Recommended Posts

Har akkurat hatt service på motoren. På spørsmål om hvor mye den er brukt ble jeg svar skyldig. Jeg regner med å ha brukt den godt over 100 timer forrige sesong, mens serviceintervallet er på 100 timer. Bør jeg ha service flere ganger i løpet av sesongen om båten brukes mye? Mye av tiden har båten blitt brukt til dorging.

 

Hva med garanti om serviceintervallet ikke følges opp? Finnes det en slags "klokke" i motoren som selger kan sjekke for å se om garantien gjelder, eller gjelder garantien i 3 år uansett?

Redigert av trond1234 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verkstedet kan lese av hvor mange timer motoren har gått. Er det skader på motoren som kan påvises har med manglende service i forhold til serviceintervallene å gjøre kan verkstedet nekte garanti.

Tror også noen vil krangle selv om det ikke er direkte forhold mellom skade og overtrekk av serviceintervall.

Har du overtrått timetallet er det noe du kan slite med ved skade i hele garanti og reklamasjonsrett perioden.

Men 100 timer gange er bra mye da... om en skal tippe timetallet er min erfaring at en tipper et mye høyere tall enn det som er reelt.

Du skulle visst hatt en e-tech du, der er det 300 timers intervaller :-)

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det hos merkeverkstedet du har hatt service? Kjenner ikke spesielt til Mercury 4T, men når det gjelder Suzuki og Yamaha så leses jo motortimene av verkstedet selv, når de tar den inn. De plugger inn en kontakt og leser av alle mulige data på laptopen, hvor mange timer den har gått, høyeste turtall, laveste turtall, hvor mye av tiden den har gått i de ulike turtallsområdene, osv., osv.

 

Men muligens gjelder dette bare de større motorene? Er i alle fall slik på Suzuki fra 90 HK og Evinrude E-Tec, de kjenner jeg til selv.

 

En mulighet du har som båteier er å koble til en timeteller i båten. Disse kobles ofte til tenningen og viser i grunn hvor mange timer du har hatt tenningen på. Men hvis du ikke har på tenningen uten at motor går (til andre duppeditter), så kan jo dette vise ganske korrekt hvor mange timer motoren sviver i løpet av sesongen.

 

Ellers tror jeg neppe du trenger mer enn en service om året, så mye klarer du ikke å bruke motoren (til vanlig fritidsbruk) at det trengs flere. Men merkeleverandøren krever noe tettere intervaller når motoren er ny, første service gjerne etter bare 20 timer, deretter blir intervallene lenger. For garantien sin del er det viktig å overholde fristene de første tre årene.

Link to post
Share on other sites

Mercury har noe som heter Smart Craft. Dette leser av antall timer den har gått og hvor lenge du har kjørt på forskjellige turtall. Merkeverksted /forhandler har dette systemet, men du kan og også få montert dette i din egen båt.

Koster selvfølgelig noen kroner------.

Regner med at motoren din ikke er eldre enn 3-4 år ?

Link to post
Share on other sites

Sommeren var jo usedvanlig god i fjor. I år har jeg vært ute en 5-6 helgeturer allerede og i følge gps'en har jeg nå 8 timer gangtid allerede. Dette er kun på korte turer innaskjærs ved skjærgården i Fjällbacka hvor båten ligger. Regner derfor med at det i fjor ble godt over 100 timer, da jeg er lærer og hadde 2 mnd ferie på hytta. Motoren var forøvrig ny sist sesong.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...