Slagskibet Startet 9.Desember.2003 Del på Facebook Startet 9.Desember.2003 Poseidon, Dette ser alt annet enn greit ut.Nærmeste jeg kommer er dette: Earl's Towing and Salvage in Niles,Michigan. The phone number is 616 683 5051. Såvidt jeg kan finne ut så har Hercules aldri produsert diesel motorer for marint bruk.Hercules har produsert motorer for det amerikanske forsvaret og du finner Hercules i en ganske stor 'range' av militære kjøretøy unasett fabrikat(chassis). Bla i Hummer sitter det Hercules diesel motorer,mem jeg klarer ikke å finne frem til fabrikken .Hvilket forleder meg til å tro at Hercules produserer bare blokkene m/innmat? Innbiller meg at dette er et sånt opplegg som var benyttet bla i større BMW med diesel motor for noen år siden.Iflg reklamen så var det BMW motorer,men bare iflg reklamen.Gravde du litt oppi motoren så kunne du finne et bittelite Iveco logo godt skjult bak grenrørene.Sa du til en stolt BMW eier at motoren var Fiat,da var du nesten garantert 2 blå øyne og sprukket overleppe. Har heller ikke funnet Hercules motorer med liggende sylindrer med slagvolum og hk som kan ligne på motoren til kameraten din. En annen ting som ikke stemmer med tidligere opplysninger er at Hercules kun fremstilte bensin motorer og eksperimenterte med diesel.Det ser ikke ut til å stemme,de ser ut til å ha et ganske stort utvalg av Heavy Duty dieselmotorer. En amerikaner foreslo å helle soya olje på tanken og påstod i fullt alvor at hvis den ikke stoppa så var det en Hercules. For å komplisere bildet litt så har Ford USA også hatt en serie dieselmotorer kalt Hercules.Såvidt jeg kan se har ingen av disse liggende sylindere og de er også produsert lenge etter 1965. Dette regnes som blindspor. Tror det kan være bryet verdt å kontakte noen som driver med historiske militærkjøretøy eller forsvaret.Ihvertfall forsvaret burde ha kjennskap til Hercules motorer eller kunne sette deg i forbindelse med noen som vet detaljer om disse motorene. Flere amerikanere var av den oppfatning at din motor muligens ikke var en Hercules motor men at det kan være en Lathrop.For å komme noe videre så trengs et bilde tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 9.Desember.2003 Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Den lille ferga som går mellom Langesund og Helgeroa har en Fordmotor som har gått 45000 timer (førtifemtusen) timer uten overhaling. Kun vanlig vedlikehold og bytting av smådeler. Godkjent av skipskontrollen uten kommentarer. Kan dette være en slik Herkules maskin. Den er 6 sylindra og på ca 120hk tror jeg, etter det eieren har fått vite var den laget for noe militært. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 9.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Gå ned og rist fergeskippærn til han bryter sammen og forteller hvor han kjøper deler hen? Er ikke hjemme før om 10 dager,da kan det være lurt og dra ned og se kanskje.Vet du navn på firma som driver ferja? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 9.Desember.2003 Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Hei Thor Båten heter Ragnøy, den er i daglig drift og ikke til salgs. Hvor han kjøper deler? Han behøver ikke å ristes, han slipper å kjøpe deler. Den motoren har vært åpnet av Larvik motor (forden) på bestilling av skipskontrollen å de også bare klør seg i hodet, ble sammensatt uten noe dill dall. Motoren ser ut som hvilken som helst ford. Nå måtte noen plater byttes i skroget, jeg tror båten er fra slutten av 60 eller tidlig 70. Bare ville nevne det, når det var snakk om motorer med lang levetid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 9.Desember.2003 Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Den lille ferga som går mellom Langesund og Helgeroa har en Fordmotor som har gått 45000 timer (førtifemtusen) timer uten overhaling. Kun vanlig vedlikehold og bytting av smådeler. Godkjent av skipskontrollen uten kommentarer. Kan dette være en slik Herkules maskin. Den er 6 sylindra og på ca 120hk tror jeg, etter det eieren har fått vite var den laget for noe militært. Hvor han kjøper deler? Han behøver ikke å ristes, han slipper å kjøpe deler. Den motoren har vært åpnet av Larvik motor (forden) på bestilling av skipskontrollen å de også bare klør seg i hodet, ble sammensatt uten noe dill dall. Motoren ser ut som hvilken som helst ford. Nå måtte noen plater byttes i skroget, jeg tror båten er fra slutten av 60 eller tidlig 70. Bare ville nevne det, når det var snakk om motorer med lang levetid. Musikk i mine ører - måtte Forden min være av samme slag. Da har jeg minst 42.300 timer igjen til overhaling!!! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 9.Desember.2003 Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Eller 4 år og 10 måneder uten stopp dag og natt. Det hadde vært bra. kan bli mye kos da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 10.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Er det ingen som svinge nedom og høre åssen motor det er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Er det ingen som svinge nedom og høre åssen motor det er?HeiJeg har to slike motorer selv. Hvis disse motorene får nok luft,diesel og smøring i tillegg til at ventilene justeres jevnlig går de lengre enn de fleste andre maskiner. Har hørt om fiskebåter med like lang driftstid på motorene. Vi snakker her om suge og ikke turbomatede motorer. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 10.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Er litt teit i pappen,har du Hercules eller har du Ford? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Er litt teit i pappen,har du Hercules eller har du Ford? Vet ikke helt hva du mener Men den motoren som står i denne ferga er kjøpt for å være en ford. Eieren er i syden, båten er ute på ei øy. Jeg har ingen mulighet for å sjekke opp noe mer om denne motoren nå. Hvis det er intresant kan jeg sende deg en IM med navn og nummer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Poseidon, amerikanske forsvaret og du finner Hercules i en ganske stor 'range' av militære kjøretøy unasett fabrikat(chassis). Bla i Hummer sitter det Hercules diesel motorer. Er det Hummer som i den nå så populære Hummer H2 ?? Er det Hercules i den. Er GM's 6,2 og 6,5 Herkules motor??.. Kanskje eg missforstår deg.. Dette var innterisant.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Poseidon, Såvidt jeg kan finne ut så har Hercules aldri produsert diesel motorer for marint bruk.Hercules har produsert motorer for det amerikanske forsvaret og du finner Hercules i en ganske stor 'range' av militære kjøretøy unasett fabrikat(chassis). Bla i Hummer sitter det Hercules diesel motorer,mem jeg klarer ikke å finne frem til fabrikken .Hvilket forleder meg til å tro at Hercules produserer bare blokkene m/innmat? Innbiller meg at dette er et sånt opplegg som var benyttet bla i større BMW med diesel motor for noen år siden.Iflg reklamen så var det BMW motorer,men bare iflg reklamen.Gravde du litt oppi motoren så kunne du finne et bittelite Iveco logo godt skjult bak grenrørene.Sa du til en stolt BMW eier at motoren var Fiat,da var du nesten garantert 2 blå øyne og sprukket overleppe. God dag igjen Thor, Beklager at jeg har vært litt sen i avtrekket, men dagene har gått med til helt andre ting enn gamle motorer.... Det du har funnet ut bekrefter imidlertid langt på vei det som jeg selv har antatt; og tildels funnet ut. Hercules var nok i lengre tid en stor leverandør av motorer til militære kjøretøyer. Og det stemmer sikkert også at diverse Herculesmotor i mer eller mindre "short format" ble brukt som utgangspunkt for mange andre leverandører - slik som du nevner med den Fiaten som fikk BMW-skilt. For å komplisere bildet litt så har Ford USA også hatt en serie dieselmotorer kalt Hercules.Såvidt jeg kan se har ingen av disse liggende sylindere og de er også produsert lenge etter 1965. Dette regnes som blindspor. "Hercules" er jo et navn fra mytologien som henspeiler på en som er sterk, som har stor kraft. Derfor er det naturlig at forskjellige tok dette som motornavn. Ved mine utgravinger kom jeg til at der må ha eksistert minst 3 forskjellige Hercules motorer i USA - om ikke nødvendigvis samtidig. Vi har også paralleller fra motorens barndom her i Norge. Jeg mener å kjenne til tre forskjellige fabrikanter som leverte motorer med navnet "Trygg" - hvor trygge de var er et åpent spørsmål..... Tror det kan være bryet verdt å kontakte noen som driver med historiske militærkjøretøy eller forsvaret.Ihvertfall forsvaret burde ha kjennskap til Hercules motorer eller kunne sette deg i forbindelse med noen som vet detaljer om disse motorene. Det er meget mulig at dette kan være et "hett spor" når det gjelder kilde for reservedeler. Jeg skal formidle det videre til den "heldige" motoreieren. Det finnes jo egne foreninger som driver med historiske militærkjøretøyer på hobbybasis, så han kan jo håpe å komme over noe der. Flere amerikanere var av den oppfatning at din motor muligens ikke var en Hercules motor men at det kan være en Lathrop.For å komme noe videre så trengs et bilde tror jeg. Motorskiltet forteller at det er en "Hercules B&W Lathrop". Lathrop er også et motornavn som synes å være brukt av forskjellig fabrikanter opp gjennom tidene. Igjen kan det være en Lathrop-fabrikk som har bygget videre på en Hercules-blokk? Tilknytningen til B&W har jeg fått bekreftet ved henvendelse til det som idag er restene av den engang så stolte Burmeister & Wein i Danmark. Derfra bekreftes at man leverte fremmedfabrikerte motorer med navnet Lathrop. Men idag er alt dette borte, nå leveres hovedsaklig dieselgeneratoranlegg til bruk i den tredje verden. Jeg har forøvrig også hatt hyggelig kontakt med en i Oslo som på 60-tallet hadde vært norsk representant for B&W. Han hadde liggende noen gamle papirer, bl.a en servicebulletin for motoren, i horisontal utførelse, som han velvilligst sendte til meg. - - - - Men alt i alt, så tror jeg at vi har kommet omtrent så langt som det er mulig å komme med denne tråden. Jeg har allikvel en mistanke om at det aller beste rådet er det som du siterte for lenge siden: "Kast den overbord!" På vegne av min venn motoreieren takker jeg så meget for innsatsen Thor. Jeg har jevnlig formidlet tråden videre til ham, og nå skal jeg la ham få resten. Takk igjen! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 11.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Men stempelringer kan fixes.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.