Jump to content

Valg av kvalitetsdass


Ask

Recommended Posts

No er det avgjort at eg og TMC skiljer lag. Eg orkar ikkje lengre å halda liv i eit møkkaprodukt med grunnleggande dårleg konstruksjon. Tre år med helvete er nok. Dassen er til for folka om bord, ikkje omvendt.

 

Eg er takksam for råd og tips om kvalitetsdassar. Fortrinnsvis elektrisk, men dette er ikkje eit absolutt krav.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et TMC dass. Jeg fikk problemer med motor etter vinterleie. Fikk ny på reklamasjon, men det er jo en møkkajobb. Kan du fortelle om dine opplevelser? Det er fint å kunne styre unna problemutstyr. Men det går sikkert an å sette inn en annen type motor. Er ikke flensene like på de forskjellige typene.? Jeg har intrykk av at Jabsco leverer skikkelige varer.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forhold til prisen så er TMC et godt kjøp. Har hatt flere av disse opp gjennom tidene og har ikke hatt noe trøbbel men irriterer meg over bråket.

 

Holder på med oppgradering av toaletter ombord og har kjøpt meg et par av disse Jabsco Quiet Flush. Der er lyd i disse også men de er betydelig roligere enn TMC. Ulempen er jo prisen... Min lokale duppedittpusher ville ha kr 10.800.- for et og etter litt diskusjoner ble prisen kr 9.800.- :eek: Nå viser det seg at listepris i norge er kr 7.500.- inkl MVA. Dyrt nok likevel så jeg kjøpte 2 stk fra www.defender.com til snaut kr 11.000.- levert på døra.

 

Disse finnes i to varianter, et med separat spylepumpe og et med magnetventil for tilkobling til båtens trykkvannsystem (samme pris). Jeg kjøpte med magnetventil da jeg har rikelig med ferskvannkapasitet og vil da kunne slippe urinsteinsproblematikken :cool:

Bryterpanelet har 3 funksjoner:

  1. Vanlig spyling samtidig med tømming
  2. Kun spyling
  3. Kun tømming

Har ikke den store erfaringen enda men ser bra ut så langt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Ask,

 

Lenge siden sist. Jeg er godt fornøyd med min enkle manuelle jabsco-dass. Etter over tre år med daglig bruk har det godt endel dritt gjennom den... Siden du har to toalett kjøper du en elektrisk og en manuell, så har du garantert minst en dass som virker hele tiden.

 

Lykke til!

 

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Siden du har to toalett...
Vet ikke hva Ask har men jeg har 3 ombord. To blir skiftet ut med Jabsco Quietflush og tilkoblet septiktank mens det tredje blir stående som nød-dass med direkte utpumping slik det alltid har vært.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lavac är som sagts tidigare en genial konstruktion. Har aldrig haft problem med min. Däremot så får man väl betrakta Jabsco och liknande som förbrukningsvara. :nonod: Lavac kostar inte ens hälften av vad Baby Blake kostar och då få man för det högre priset två pumpar att hålla ordning på :yesnod: Med en lavac kan man dessutom använda en och samma pump för att länspumpa, spola toaletten och tömma septiktanken :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva Ask har men jeg har 3 ombord. To blir skiftet ut med Jabsco Quietflush og tilkoblet septiktank mens det tredje blir stående som nød-dass med direkte utpumping slik det alltid har vært.

 

Høres ut som en dritbra løsning... :yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

No er det avgjort at eg og TMC skiljer lag. Eg orkar ikkje lengre å halda liv i eit møkkaprodukt med grunnleggande dårleg konstruksjon.

Godt at foruften taler. Hadde selv en TMC sak i fjor, den er nå i ørten biter etter et mega-kast på fyllinga. Mange av forhandlerene jeg snakket med, ville ikke en gang ta disse inn pga. kort holdbarhet og dårlig løsning. Prismessig, er et manuellt Jabsco toalett i samme leia. Selv hadde jeg lyst på et elektriskt et, og måtte da ut med rundt 6000,- Men du verden for en fryd å "drite". Nå slipper hele brygga å høre hvor lang kabelen er, den stopper heller ikke opp, og det er stoooor forskjell på disse to modellene. Kan absolutt anbefales. Skikkelig "futt" i den er det også. Var først etter montering av denne at jeg fant ut at ventilasjonen på septikken var tett, da 5mm metall hadde endret form fra firkatet boks til kule.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene brukt både TMC, RM og Jabsco toiletter ombord.

 

I grove trekk er min erfaring at disse fungerer tilfredsstillende.

 

Stort sett er det hvordan man bruker toilettene som gir "havarier".

 

Jeg har hatt flere havarier som er forårsaket av frostskader, feil skrumoment på festeskruer, mangelfult vedlikehold for å hindre saltstein, mangelfull smøring av pakninger m.v.

 

Nå har jeg to stk Jabsco ombord, ett manuelt og ett elektrisk.

 

Begge virker fremdeles.

 

Men jeg er forberedt på at disse må repareres.

Link to post
Share on other sites

Har også to stk Jabsco en elektrisk og en manuell,de funker bra begge to. Har ellers hatt Lavac tidligere,meget bra dass.

Et tips : kjør gjennom eddik og vann 3-4 ganger i året,det forhindrer stein i rørene.

Et annet tips er å kjøre gjennom knust is i dassen sammen med eddikblandingen,dette er spesielt gunstig for vacuumdasser.

Det drar med seg uhumskheter som har satt seg fast i rørene .

Flybransjen bruker dette på vacuumdassene ca en gang pr uke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg ser folk prater varmt om Lavac..

Noen ide om hvor jeg får dette rimeligst i Norge?

Evnt om jeg må utenfor grensene en tur, men gjerne holde meg til europa (pga frakttid..)

 

TMC-driteren er nå ferdig, og jeg MÅ bytte, den klarer såvidt å dra ned en kabel, noe som er litt kjipt.

 

Tenkte på en LAVAC med både elektrisk og manuell pumpe.

 

Hvor mye må jeg regne med å punge ut egentlig?

Link to post
Share on other sites

Hei

Den gamle pumpedassen tok kvelden. Lakk 3 steder :headbang:

I dag kjøpte jeg en

RM

Det var den jeg fikk tak i på vei hjem fra jobben i dag, hadde "kongen" vært tilgjengelig hadde jeg nok kjøpt den. :wink:

Må inrømme at jeg har dårlig erfaring med å kjøpe det nest beste, den dassen jeg bytter ut holdt i 4 år. :cryin:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe Lavac i Norge ihvertfall..

Når jeg får en mail tilbake som ser ut som dette er det nok, skrivefeil som er såpass grove aksepteres ikke av meg..

 

De rette ordene er selvsagt: Håndpumpe, reservedeler, og hver..

 

 

Hei

 

Lavac med hånpumpe koster Kr.6600,00+ mva

 

Lavac med elektrisk pumpe koster Kr. 8210,00

 

Kjøpe elektrisk pumpe som res del er dyrere.

 

Du trenger ingen reserve deler. Vi har til en vær tid det du trenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...