Jump to content

Garmin ekstern GPS antenne


Sabrina

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Garmin 76S.  Denne ønsker jeg å ta med i båten og tror da at jeg trenger en ekstern antenne.

 

Er slike antenner spesielle for hver GPS eller passer en antenne til alle?

 

Jeg vet at det finnes tegninger på slike antenner som en kan enkelt bygge selv, men lurer altså på om den vil passe til min GPS.  

 

Hvor får jeg tak i den spesielle antenne pluggen som koples til GPS'n ?

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om ulike typer antenner, men vet at det finnes med forskjellige plugger og slikt. I tillegg finnes det jo både aktive og passive antenner.

 

Men jeg tror ikke du trenger ekstern antenne. Jeg har selv kjørt bil tur-retur fra Sør-Norge til Nord-Norge med en Garmin GPS 12XL i frontruten...de eneste plassene jeg mistet signalet var inne i tunnelene i Nordland...

...og i bilen er det værre forhold enn i båten...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Med respekt Lars-Inge: dette er tullball :wink: :wink:

De gamle GPS`ene fra Garmin hadde langt bedre interne antenner enn dagens modeller. Opplevde et flertall av situasjoner i sommer der min GPS 76 mistet forbindelsen. Da sto den slik at jeg helt klart mener den burde tatt inn signal fra satelitter.

Så jeg er enig med Sabrina i at en ekstern antenne er tingen. Antenner finnes enten original ( knalldyr ) eller uoriginal ( billigere, kvalitet ukjent ) hos www.seatronic.no. De har også plugger.

 

Ellers finnes et bra diskusjonsforum for GPS på www.GPS.no, men husk at hovedmengden av besøkende her er teknonerder, og diskusjonen tilsvarende.

 

Jeg skal forsøke å lete frem noen sider om hjemmemekking av antenner, har de ett eller  annet sted. Men ettersom Seatronic selger en type til en bra pris, er jeg usikker på om jeg gidder å lage den selv. Har nok prosjekter liksom...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Antenner finnes enten original ( knalldyr ) eller uoriginal ( billigere, kvalitet ukjent ) hos www.seatronic.no.

Kjøpte en uorginal antenne der for 2 sesonger siden, til min Garming 176C. Har fungert veldig godt, ble levert med 5 meter kabel.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Du tar feil Suzuki.

Jeg har hatt en gps liggende i skjul bak glassfiber og den har hele tiden tatt imot signaler.

Den lå også nede i kabinen uten at den mistet kontakt med satelittene.

På gps'n kan du se hvor mange satelitter du har kontakt med så det er bare å prøve seg fram.

 

Så jeg er enig med Lars-Inge her, prøv med intern antenne først.

Hvis ikke eller at du ikke stoler på det du ser så ok kjøp en da vel.

Link to post
Share on other sites

Det er greit at Garmin GPS 12XL kanskje er noe av det beste som noensinne er produsert, men at dagens antenner skal være mye dårligere, nei, den kjøper jeg ikke.

 

Har prøvd en del forskjellige GPS'er i bil, også 76...og har aldri hatt noen som helst problermer med mottaket.

 

Det kan sikkert være ulike årsaker til at signalet forsvinner uten at jeg kan si noe om det...men en ting jeg vet har betydning er at hvis man slår GPS'en av etter at man har lagt til bryggen for deretter å slå den på igfjen når man kommer hjem...så vil en del GPS'er bruke mye lengre tid før de får inn signalet igjen.

 

Som sagt, min erfaring er at man ikke trenger ekstern antenne for å bruke disse GPS'ene under "normale" forhold...så kan man jo sikkert diskutere hva normale forhold er...men det har ikke jeg tenkt å gjøre.

 

Er det andre her som har erfaring med at man trenger ekstern antenne eller at man klarer seg uten?

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

greit, flere er sterkere enn en :wink:

da skal min GPS 76 til sjekk hos Belanor.

Opplevde som sagt flere ggr. i sommer at den mista signalet. Dette er ute i en åpen seilbåt cokpit..

 

Opplevde det samme med min forrige GPS en Garmin E-Trex. Denne ble byttet uten spørsmål på garantien. Sånn  sett er Garmin / Belanor greie..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du tar feil Suzuki.

Jeg har hatt en gps liggende i skjul bak glassfiber og den har hele tiden tatt imot signaler.

Den lå også nede i kabinen uten at den mistet kontakt med satelittene.

På gps'n kan du se hvor mange satelitter du har kontakt med så det er bare å prøve seg fram.

 

Så jeg er enig med Lars-Inge her, prøv med intern antenne først.

Hvis ikke eller at du ikke stoler på det du ser så ok kjøp en da vel.

Husk at refresh rate kan være stillt lavt. Dermed kan det virke som om du har satelitter, mens du  i virkeligheten ikke har det.

 

Å ta inn GPS signaler gjennom glassfiber skal være TEKNISK UMULIG har jeg blitt forklart ( fulgt av en lang teknisk utredning ).

 

En annen tanke er at mast, vant & stag skaper et slags Faradays bur, er dette mulig ? Har snakket med fler seilbåteiere som har problemer enn motorbåteiere...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det kan nok være at seilbåt har litt mer problemer enn motorbåter, det har jeg ikke noen erfaring med og kan derfor ikke uttale meg...

 

At signalet ikke går gjennom glassfober kan umulig være riktig, jeg har vært i mange båter med glassfiber-harddtop som tar inn signal uten problemer...og som sagt...gjennom frontruten/taket på bilen min også...

 

Belanor og Belamarin er etter min mening noen av landets desidert beste lverandører av utstyr. Har aldri hørt noe vondt om disse og egen erfaring er også veldig bra...i tillegg til at de har noen av de beste produktene...

Nope...jeg jobber ikke hos noen av disse...  :wink:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Har bare en skjærgårdsjeep, så der virker det meste med innebyggd antenne  :wink:

Men her følger iallefall erfaring fra bil.

 

Garmin GPSMAP 76S i Golf GL 1996 mod.

Garmin GPSMAP 176C i Tahoe 1997 mod.

Magelan Meredian Color i Toyota Yaris 2003 mod.

 

Alle med kun innebygd antenne, no problems whatsoever.

 

Man vil såklart ha bedre nøyaktighet med ekstern antenne, men i min Tahoe

så ligger jeg på 6-10 meter.

Link to post
Share on other sites

Så er det på`n igjen med dekning for gps. Ser der er endel uenighet om hva gpsen tåler av "hindringer". For å si det enkelt så hindrer ALLT signalene fra og trenge inn i maskineriet, holder du hånden over antennedelen så hindrer dette ca.100%- og da har du bare lagt over en cm. eller to med kjøtt&kalk. Tykke nok glass hindrer også, og noen mere moderne biler og tog med coating av glassene hindrer signalene helt eller nesten. Stålbåt er bortimot en umulig oppgave for en gps såfremt den ikke står godt fremme i vinuet (hvis der er ståltak over). Når det gjelder Garmins 76 serie så har den en innebygd antenne som gjør at den tar best imot satellittene i vertikal stilling, man ser tydelig signalene blir dårligere i horisontalen- Etrexserien derimot har en annen antennetype som gjør at mottaket er best i horisontalstilling. Bastante påstander??? Veeel, grunnen til det er at jeg er vel det Suzuki kaller for teknofreak som også er endel på gps.no siden. Må vel for 1. gang si jeg er litt stolt av å bli kalt nerd eller teknofreak, men på en sunn måte: sålenge man kommer seg ut i naturen på alle måter med teknodingsene er det vel bra!? Bare ikke sett meg i "båsen" Nintendo og Playstation da jeg hater denne type dingser..... :wink: :wink: :lol::yesnod::wink:  (nerdesymboler)

 

Men over til eksterne antenner;ser den til Seatronic koster en drøy 500lapp. Hva med denne til ca 20$

http://www.gpsgeek.com/page3.html

Bilde

Eller snekre antenne selv:

http://home.iae.nl/users/plundahl/antenne/patchant.htm

Bilde

Bilde

Eller denne:  http://home.iae.nl/users/plundahl/antenne/helical.htm

Bilde

 

Eller en "rømmekopp" variant:  http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0210036.pdf

 

Flere linker på denne siden: http://www.helenav.nl/antlinks.htm

 Må tilføye at jeg ikke har lagd noen av disse selv, men har lyst nå i landligge, men det blir vel med en ferdigsak til noen 100lapper  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har bygget flere GPS antenner, ingen har virket noe særlig.

Grunnen er hovedsakelig at de er rent passive uten forsterker.

Den eneste som ga en anelse av signal, var "patch" antennen.

Fant hverken patch eller helix antennen, men de er inni

skapet på bildet udner.

 

Bilde

 

Heller ikke dipolantennen på bildet under virket.

 

Bilde

 

En viktig ting dersom noen skal bygge egen antenne; husk

at det ligger spenning ut på antennekabelen og at den

ikke kortsluttes.

 

Men en hvilken som helst ferdigkjøpt aktiv antenne plassert

fritt er bedre enn den innebygde antennen i GPS'en som du

bøyer deg over og skjermer for signalene fra den siden!

 

Lars H. [/b]

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Må vel for 1. gang si jeg er litt stolt av å bli kalt nerd eller teknofreak, men på en sunn måte: sålenge man kommer seg ut i naturen på alle måter med teknodingsene er det vel bra!? Bare ikke sett meg i "båsen" Nintendo og Playstation da jeg hater denne type dingser

Hei.

 

Flott, jeg lar meg virkelig imponere, og jeg er ærlig. Da teknikerne i NRK kalte meg "lydgnom" (jobbet i serviceavdelingen i NRK TV i 17 år), følte jeg meg stolt.

 

Og da jeg jobbet i utviklingsavdelingen i Tandberg Data og designet PC-tastaturer og ble kalt Norges "keyboard guru", ja da svevte jeg mange meter over gulvet. - En skal ta vare på slike øyeblikk.

 

Nå er jeg bekymret over at FFI der jeg jobber skal innskrenke bemanningen med 30%, og jeg er jo i den aldersgruppen hvor teknologien i dette forskningsmiljøet er lysår foran meg. Håper ikke Pettersen i Høyre fjerner AFP ordningen som han bablet om i nyhetene igår, før jeg får gått av om 2 år når jeg blir 62. (da skal jeg LEVE BÅTLIVET!)

 

Litt personlig dette kanskje, men håper det får passere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Rotet litt i skapet på bildet i postingen ovenfor og fant:

 

 

Hjemmebygget mislykket helios antenne:

 

Bilde

Mislykket patch antenne

 

Bilde

 

Og oppi alt rotet, en prototyp på vindmåler med halve ping pong baller på rotoren!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja du Lars.............

Jeg blir mer og mer imponert eller rettere sagt målløs! Var Kjell Aukrust og Ivo Caprino hjemme en tur hos deg i forberedelsene til Flåklypa og helten min Reodor Felgen :confused::cheers:

Skulle likt og rotet rundt i "verkstedet" ditt, der dukker vel det meste opp???

Ja vi Teknofreaks får holde sammen, pleier å si at jeg er født 100 år for tidlig. For tenk hva de har av dingser og duppeditter om 100 år, men sånn har vel alltid vi nerder tenkt :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...