Jump to content

Propellkjøp, reklamasjon, hva bør jeg kunne kreve?


NovaMan

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor sommer en propell hos stor seriøs forhandler i Østfold. Hadde i denne sammenheng en runde med ekspeditøren for å høre hvilken størrelse som burde være optimal ut fra andre varianter jeg hadde forsøkt, og fikk muntlig løfte om at den kunne byttes hvis den ikke passet. Propellen ble montert, kjørt 400 meter, og tatt av igjen da den åpenbart hedde for stor stigning. Dette var en lørdag. Mandag formiddag ble den levert tilbake i byttte mot en ny med lavere stigning. Ekspeditøren kikket på propellen og fikk mitt kontonummer for å overføre pengene.

 

Uker og måneder gikk uten at noe skjedde, og på mail fikk jeg endelig etter mange purringer beskjed om at fabrikken (hvor han åpenbart hadde returnert denne til) hadde funnet noen ørsmå riper i propellen, og at de derfor ikke kunne ta den tilbake. Jeg kunne selvsagt få den tilbake, men det var uinteressant for meg all den tid jeg hadde kjøpt en ny propell av samme forhandler som passet greit.

 

Kan en forhandeler operere slik og nekte retur? Har ikke en forbruker en rettighet i denne sammenheng? Jeg vet selv at propellen var i samme stand ved tilbakelevering som da jeg fikk den, men har ingen mulighet til å dokumentere dette i ettertid. Hvis det mot all formodning skulle være slik som det påstås så må propellen enten ha vært slik da jeg fikk den, eller ha blitt slik de månedene den har vært i forhandlerens besittelse.

 

Har Båtplassens lesere noen gode råd? Et par jurister jeg har snakket med sier at saken bør forfølges, men er det verdt det og på hvilken måte? Forbrukerrådet sier det samme.

Link to post
Share on other sites

Nei, dere hadde en avtale om prøving. Skulle det kommet innsigelser mot propellens tilstand, skulle det vært gjort under tilbakelevering av ekspeditør. Fabrikken har ikke noe å gjøre med dette, det er da ikke reklamasjon..... Stå på ditt, forhandler har fått seg en ny propell...... - Selvfølgelig med forbehold om at fremstillingen er rett... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...