Jump to content

Berettelser fra Nordlandene


einset

Recommended Posts

Goddagen godtfolk

 

Må takke både baatplassen.no og alle skribenter på sidene her for uvurderlig tips og støtte for

undertegnede førstereisgutt, som kjøpte som sin første skute i fjor (2006).

 

Gjennom høst/vinter/vår har jeg lest gjennom emnene om drivverk, skrog, opplag, vårpuss osv.,

og takket være alle dere har min første vårpuss vært en gedigen solskinnshistorie (til tross for

regn og ganske kaldt...).

 

Min bakgrunn som skipper er som følger:

Sommeren 2006 sa plutselig kona (heretter benevnt 'Rederen') -"Kanskje vi skulle hatt båt?",

og to uker etterpå hadde vi plutselig en Bella 26 - 2004-modell til vår disposisjon. Uten thruster.

(prøvde å laste opp noen bilder her, men editoren liker ikke mine jpg-filer...)

 

Til tross for at tidligere båterfaring begrenset seg til tjeneste som fokkeslask og dekksgutt/

fendermatros gikk jeg til verket med stor entusiasme - og en god del respekt, både for

seilasen i seg selv, men i særdeleshet Atlanterhavet, som er rett uttafor stuedøra her...

 

Min filosofi har alltid vært å skaffe kunnskap om sakene først, heller enn å stå der med skjegget

fullt av postkasser etterpå, så jeg la avgårde til Libris og kjøpte boka til Båtførerprøven samt

fem sjøkart for nærområdet og de to sørover og de to nordover. Båtførerprøve avlagt i august,

men da var jeg jo for veteran å regne.

 

Kort fortalt hadde vi i perioden 15. juli til 25. september 30 kortere og lengre turer og klokket

litt over 50 timer på motoren (VP KAD43). Klimaet her på 67'17N, 14'22Ø innbyr ikke til så mange

overnattinger, men vi fikk jamen 15 slike også... Eneste skade var på egen stolthet etter en del

klønete tillegginger i gjestehavner rundt omkring, men jeg fikk da grep på det også etterhvert.

 

I vinter har jeg som sagt lest mye på baatplassen, og takket være alle gode råd/erfaringer fra

dere som har skrevet her, stilte jeg med riktig verktøy, tilbehør, bunnstoff, skraper, munnbind,

ruller og all verdens greier. Til og med anoden var helt rett på første forsøk... :lol:

 

Nå til helga skal skuta på havet etter oppholdet på slip, og både Skipper og Rederen gleder seg

til nye eventyr sommeren 2007. Ungene (2 stk) er ennå så små at de godtar å være med på tur,

men det blir vel ikke lenge til vi må til med hver deres kabin....

 

Uansett: Takker for en fin båtrelatert oppslagstavle og mange gode tips!

 

B-Einset

Bodø

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen på sidene, einset!

Synes dere har entret båtlivet på en veldig fornuftig måte, dermed vil dere sikkert få masse glede av fartøyet deres også denne sesongen.

Lykke til videre!

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...