Jump to content

Dupeditter=utfordringer


giver

Recommended Posts

Hei

Noen av oss ser utfordinger og ikke problemer i å kunne løse

problemer med knotter. multifunksjonsknapper og ledninger i varierte kolører.

Det synes og være et et være behov for en egen tråd for det og.

Primus og teltfolket kan sende sine meldinger i andre tråder. :wink:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jotakk...prøvd en times tid her å få posisjon inn på vhfen min (simrad rd 68) fra gpsen (furuno gp-32) Går det? Nei? Er jeg sint? ja...

 

Dette var plugg and play på min Navman 7200. Men GPSen må snakke NMEA. Har du en håndholdt som sender f.eks Garmin-Garmin virker det ikke.

Link to post
Share on other sites

Det kan noen ganger være greit å koble senderen, i dette tilfellet GPSen til hyperterminal i Windows og se at NMEA signalene kommer i rett fasong.

 

Når man har identifisert ledningene for NMEA ut pluss og minus er det noen ganger lettere å finne mulige innganger på VHFen.

 

Så vidt jeg har forstått kan NMEA signaler ikke skade en mottager av slike signaler.

 

Men kanskje tar jeg feil på dette området.

 

Furuno GPS 32 er forøvrig en flott GPS som jeg selv tidligere har koblet opp mot både hyperterminal, kartplotter og VHF (Navman).

 

Antar at det går greit ved å finne de riktige ledningene.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jotakk...prøvd en times tid her å få posisjon inn på vhfen min (simrad rd 68) fra gpsen (furuno gp-32) Går det? Nei? Er jeg sint? ja...

Jeg har samme vhf, men Furuno gp 7000, her var det bare å koble nmea fra kartplotter sammen med vhf. No problemo. :flag:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

tror nok jeg har rett ledninger for gpsen er til vanlig koblet til pc med kartprogram så skulle tro den da sender både nmea og at jeg har tak i rette ledninger. Har prøvd alle mulige kombinasjoner av disse. Oppdaget dog at minusledningen på gpsen var løsnet fra en kobling men den virket likevel. Trolig fordi den fikk jord gjennom seriekabelen til til pcen.

Link to post
Share on other sites

Helt enig - overlat monteringen til de som kan det. Enklere kan det ikke bli. Som bruker er jeg ganske god dog :wink:

 

Jeg har forståelse for det synspunktet.

 

Imidlertid kan det bli kostbart å bruke slike som "kan det" - om de i det hele "kan det".

 

I tillegg må man nok være forberedt på at en eller annen ledning/kabelsko kan løsne eller få skadet isolasjon eller sikring gå ett eller annet sted ombord gjennom lang tids bruk og seilas i ulike grader av kraftig sjø.

 

Mange år på sjøen har gitt meg innstillingen om at når jeg er på sjøen og noe går galt, kan jeg ikke seile inn til en ferdig fortøyningsplass, men tvert om være forberedt på å løse utfordringene selv. Noen utfordringer er det mulig å håndtere selv, andre må vente til spesialistene kommer - forutsatt at de er spesialister.

 

Når det eksempelvis gjelder synspunkt på endel tema som er diskutert inn og ut her på BP, som lokal jord, varierer synspunktene så pass mye at det sikkert kan være hensiktsmessig for den som bruker båt mye å sette seg litt inn i korrosjonsproblematikk.

 

Men, heldigvis har vi forskjellige syn på dette også.

 

Båtlivets gleder er mangfoldige.

Link to post
Share on other sites

Jeg ventet bare på deg Roald :wink: Joda - her er vi forskjellige. Jeg kan kanskje forsøke å montere noe og ta det som mental trening for å bedre min tålmodighet en gang. Men send meg ned i motorrommet - der trives jeg godt sammen med mine to grønne Vera og Petra. Men å fikle med elektronikk - det har jeg ikke tid og tålmodighet til - med mindre det er for å finne ut hvordan jeg kan bruke de smartere.

 

Ombord på båten er ikke elektronikken avgjørende sikkerhetsmessig. Har manuelle backuper på det. J a- bortsett fra elektronikken på motorene da :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten

 

Bedre å være styrmann og maskinist, enn "svakstrømsmontør". Derfor har også jeg satt bort monteringen til proffene.

Kjøper man kjente produkter av anerkjente lev/forh. blir monteringen bra. Bedre å fisle med brukerveil. en å sitte å

slite med montering. Skulle nok fått det til men båten 10 mil unna, da bruker jeg ikke tid på dette.

 

Men synes det er en utfordring med produktene, ser nå at nye oppdateringer på Raymarine utstyr gir nye store

muligheter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg glemmer dette alltid, sitter Vera på SB side (søstra hos meg) eller på BB side (broderen hos meg)?

Vera er til venstre når jeg ser ned - så da er hun stb motor. Petra er til høyre når jeg ser nedi maksinrommet - dvs bb motor

 

Motorrom_Windy_37.jpg

 

(bildet er fra da båten lå i opplag i vinter - derfor kjølevæaska. Nå er det rent og pent der.

 

Det er Petra som fikk hjerneblødning i fjor høst - men en kjapp transplantasjon gjorde susen

 

Arne Petter er styrmannen ombord (Simrad AP 26) - hjernen hans sitter i forkant av Vera. Virker som om han liker seg blant damene :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

COG er riktig men HDG viser et avvik som varier fra hvilken kompasskurs jeg går.

mvh

giver

 

Har du kalibrert heading sensoren din?

Styrt sånn stor sirkel med sensoren i calibrate mode?

Hvis du har avvik i henhold til hvilken kurs du styrer kan det jo virke som om sensoren ikke har regnet ut en deviasjonstabell.

Link to post
Share on other sites

Det ville jeg gjøre.

Det kan forandre seg fra år til år.

Og så kan det ha kommet nye duppeditter til som kan påvirke kursberegningen.

Jeg tar en sånn runde fra tid til annen dersom Stor Tosk 2000 vingler for mye.

Gjerne til kommentarer om j---- seilbåtidoter som går i ring for motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...