giver Startet 16.Mai.2007 Del på Facebook Startet 16.Mai.2007 (redigert) Hei Noen av oss ser utfordinger og ikke problemer i å kunne løse problemer med knotter. multifunksjonsknapper og ledninger i varierte kolører. Det synes og være et et være behov for en egen tråd for det og. Primus og teltfolket kan sende sine meldinger i andre tråder. mvh giver Redigert 16.Mai.2007 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 jotakk...prøvd en times tid her å få posisjon inn på vhfen min (simrad rd 68) fra gpsen (furuno gp-32) Går det? Nei? Er jeg sint? ja... Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Greit nok, 'giver'. Mitt motto er dòg: Keep it simple! GOD GRUNNLOVSFEIRING! Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
tebi Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 jotakk...prøvd en times tid her å få posisjon inn på vhfen min (simrad rd 68) fra gpsen (furuno gp-32) Går det? Nei? Er jeg sint? ja... Dette var plugg and play på min Navman 7200. Men GPSen må snakke NMEA. Har du en håndholdt som sender f.eks Garmin-Garmin virker det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Det kan noen ganger være greit å koble senderen, i dette tilfellet GPSen til hyperterminal i Windows og se at NMEA signalene kommer i rett fasong. Når man har identifisert ledningene for NMEA ut pluss og minus er det noen ganger lettere å finne mulige innganger på VHFen. Så vidt jeg har forstått kan NMEA signaler ikke skade en mottager av slike signaler. Men kanskje tar jeg feil på dette området. Furuno GPS 32 er forøvrig en flott GPS som jeg selv tidligere har koblet opp mot både hyperterminal, kartplotter og VHF (Navman). Antar at det går greit ved å finne de riktige ledningene. Redigert 16.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 jotakk...prøvd en times tid her å få posisjon inn på vhfen min (simrad rd 68) fra gpsen (furuno gp-32) Går det? Nei? Er jeg sint? ja... Jeg har samme vhf, men Furuno gp 7000, her var det bare å koble nmea fra kartplotter sammen med vhf. No problemo. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Sebaldus Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 tror nok jeg har rett ledninger for gpsen er til vanlig koblet til pc med kartprogram så skulle tro den da sender både nmea og at jeg har tak i rette ledninger. Har prøvd alle mulige kombinasjoner av disse. Oppdaget dog at minusledningen på gpsen var løsnet fra en kobling men den virket likevel. Trolig fordi den fikk jord gjennom seriekabelen til til pcen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Mitt motto er dòg: Keep it simple! Helt enig - overlat monteringen til de som kan det. Enklere kan det ikke bli. Som bruker er jeg ganske god dog Redigert 16.Mai.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Helt enig - overlat monteringen til de som kan det. Enklere kan det ikke bli. Som bruker er jeg ganske god dog Jeg har forståelse for det synspunktet. Imidlertid kan det bli kostbart å bruke slike som "kan det" - om de i det hele "kan det". I tillegg må man nok være forberedt på at en eller annen ledning/kabelsko kan løsne eller få skadet isolasjon eller sikring gå ett eller annet sted ombord gjennom lang tids bruk og seilas i ulike grader av kraftig sjø. Mange år på sjøen har gitt meg innstillingen om at når jeg er på sjøen og noe går galt, kan jeg ikke seile inn til en ferdig fortøyningsplass, men tvert om være forberedt på å løse utfordringene selv. Noen utfordringer er det mulig å håndtere selv, andre må vente til spesialistene kommer - forutsatt at de er spesialister. Når det eksempelvis gjelder synspunkt på endel tema som er diskutert inn og ut her på BP, som lokal jord, varierer synspunktene så pass mye at det sikkert kan være hensiktsmessig for den som bruker båt mye å sette seg litt inn i korrosjonsproblematikk. Men, heldigvis har vi forskjellige syn på dette også. Båtlivets gleder er mangfoldige. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Jeg ventet bare på deg Roald Joda - her er vi forskjellige. Jeg kan kanskje forsøke å montere noe og ta det som mental trening for å bedre min tålmodighet en gang. Men send meg ned i motorrommet - der trives jeg godt sammen med mine to grønne Vera og Petra. Men å fikle med elektronikk - det har jeg ikke tid og tålmodighet til - med mindre det er for å finne ut hvordan jeg kan bruke de smartere. Ombord på båten er ikke elektronikken avgjørende sikkerhetsmessig. Har manuelle backuper på det. J a- bortsett fra elektronikken på motorene da Redigert 16.Mai.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Jeg glemmer dette alltid, sitter Vera på SB side (søstra hos meg) eller på BB side (broderen hos meg)? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Enig med Bitteliten Bedre å være styrmann og maskinist, enn "svakstrømsmontør". Derfor har også jeg satt bort monteringen til proffene. Kjøper man kjente produkter av anerkjente lev/forh. blir monteringen bra. Bedre å fisle med brukerveil. en å sitte å slite med montering. Skulle nok fått det til men båten 10 mil unna, da bruker jeg ikke tid på dette. Men synes det er en utfordring med produktene, ser nå at nye oppdateringer på Raymarine utstyr gir nye store muligheter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Litt morsomt har dere tvillinger. Petra og Vera. Bittelitens grønne og Roaldbj sine sølv. Vil da tro at Roaldbj har valgt feil, når jeg ser på vår Kjell Bjarne er den grønn, helt grønn Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Jeg glemmer dette alltid, sitter Vera på SB side (søstra hos meg) eller på BB side (broderen hos meg)? Vera er til venstre når jeg ser ned - så da er hun stb motor. Petra er til høyre når jeg ser nedi maksinrommet - dvs bb motor (bildet er fra da båten lå i opplag i vinter - derfor kjølevæaska. Nå er det rent og pent der. Det er Petra som fikk hjerneblødning i fjor høst - men en kjapp transplantasjon gjorde susen Arne Petter er styrmannen ombord (Simrad AP 26) - hjernen hans sitter i forkant av Vera. Virker som om han liker seg blant damene Redigert 16.Mai.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Mai.2007 Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 jotakk...prøvd en times tid her å få posisjon inn på vhfen min (simrad rd 68) fra gpsen (furuno gp-32) Går det? Nei? Er jeg sint? ja... Da er vi to Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Mai.2007 Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 rd 68 skal sende Nema signal uten noe videre oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 Hei Jeg har en Raymarin SG3 corepack autopilot med ST6001 kontroll. Hvordan får jeg HDG(heading) til å bli lik COG(kurs over grunn) ? COG er riktig men HDG viser et avvik som varier fra hvilken kompasskurs jeg går. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 17.Mai.2007 Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 COG og HDG er da ikke samme kurs. COG er jo den kursen du har over grunnen, HDG er vel den kursen baugen peker. tar man høyde for litt vind og strøm så sier det vel seg selv at de ikke skal være like. Her får noen arestere meg hvis jeg har feil. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 Hei Noen grader kan det nok skillle, men COG og HDG viser fra 20 til 45 grader ute av kurs. På skjermen ser det ut som båten "går som ei harabikkje". mvh gvier Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Mai.2007 Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 COG er riktig men HDG viser et avvik som varier fra hvilken kompasskurs jeg går.mvh giver Har du kalibrert heading sensoren din? Styrt sånn stor sirkel med sensoren i calibrate mode? Hvis du har avvik i henhold til hvilken kurs du styrer kan det jo virke som om sensoren ikke har regnet ut en deviasjonstabell. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 Har du kalibrert heading sensoren din?Styrt sånn stor sirkel med sensoren i calibrate mode? Har gått noen runder med "seatrial", fikk at avvik på 11 grader. Må nok ta denne om igjen og se om det kan hjelpe. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Mai.2007 Del på Facebook Svart 17.Mai.2007 Det ville jeg gjøre. Det kan forandre seg fra år til år. Og så kan det ha kommet nye duppeditter til som kan påvirke kursberegningen. Jeg tar en sånn runde fra tid til annen dersom Stor Tosk 2000 vingler for mye. Gjerne til kommentarer om j---- seilbåtidoter som går i ring for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.