Jump to content

Scand Atlantic, 4hk eller 5hk hekktruster


glek

Recommended Posts

Skal kjøpe hekktruster til vår Scand Atlantic 3500 med hardtopp. Har lest BP`s innlegg angående hekktruster,men føler ikke at jeg har funnet det jeg leter etter. Noen forhandlere sier 4hk er nok, mens andre sverger til 5hk. Jeg er uskker på om 4hk gir nok skyvekraft. Har denne båten nå for andre sesong. Vi er vant til og manøvrere uten hekktruster ( har baugtruster ), men for at min kone skal føle seg trygg og tørre å reise på sjøen alene ( uten meg som matros ) ønsker hun seg hekktruster i tilfelle problemer med vind. Er det noen her på BP som har erfaringer og anbefalinger og gi ? Jeg er bortreist 14 dgr. av gangen og da synes jeg det er forferdelig dersom ikke hun skal kunne ta seg en båttur.

Link to post
Share on other sites

Kjøp den største, det er vel ikke noe å spare på? Generelt kan den bli for liten, men ikke for stor.

Helt enig. Kjøp den største. En hekktruster vil pga. drev etc ha mye lavere virkningsgrad enn en baugtruster (egne erfaringer). Generelt anbefales for små trustere. Til min tidl. Windy 37 leveres vanligvis 4hk baugtruster, og Windy sier det er nok, forhandlere like så. Men "min" velikeholdsmann i Vollen var klar - kjøp 7hk. Angret aldri. Selv den kom til kort i veldig kraftig sidevind.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Windy sier det er nok, forhandlere like så. Men "min" velikeholdsmann i Vollen var klar - kjøp 7hk. Angret aldri. Selv den kom til kort i veldig kraftig sidevind.

Ja, jeg har 4 hk, og var dum nok til å høre på dem. Skulle øsnke jeg hadde 7 hk, men lider ikke mye. Ved sterk sidevind går jeg ut på spring i stedet.

AT hekktruster har mindre virkning vet jeg ikke - men det kan være verdt å tenke at KOB hadde to hekagregat på hver side av sin hekktruster, mens en Scand 3500 ikke har slike ting i hekken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er saken biff. Takk for at dere overbeviste meg. Det blir garantert ikke 4hk, men 6hk som er den neste størrelsen fra Sleipner. Hva skal man med en truster som man ikke har noen glede av og som for ettertiden vil være til irritasjon hver gang den brukes...........................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...