Jump to content

Tenkte å bytte ut plotteren min i en ny

Enzo

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine 435 med ekstern antenne og vil ha en annen

Har tenkt å kjøpe meg en enkel plotter til 4-6000.- + kart.

Snakket med www.seatronic.no og forklarte de at jeg prioriterer rask oppdatering og "instant" reaksjon når jeg ønsker å zoome inn/ut osv.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en Garmin 420 med de nye kartene , men om jeg prioriterte hurtighet så mente Seatronic at jeg kanskje heller skulle satse på en plotter med C-Map og da er alternativene f.eks Standard Horizon CP180 , Lorenz compact 5 eller noe annet.

Er det noen som har testet disse nye Garminplotterne (bluechart) opp mot C map baserte plottere og kan si noe om det er forskjell på hurtighet og ikke minst lesbarhet i bildet.

Jeg hadde en Lorenz excalibur7 på forrige båt og syntes det var vanskelig å skille grunne områder fra landområder da fargene var veldig like.

Går det an å slå av loddskudd på disse kartene/plotterne så man slipper å se alle dyber i kartet (er rimelig uinteressant å se alle loddskudd som ikke er grunnere enn f.eks 3meter)

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg har en Raymarine 435 med ekstern antenne.

Denne er så utrolig treg i zoomingen og jeg er generelt misfornøyd så nå tenkte jeg å droppe den i søpla og kjøpe meg en ny.

kansje noen med dårlig råd som vil bli kjempeglad for en slik i stedet for å kaste den??

bare en tanke- personlig bruker jeg pc og gps og ville ikke hatt plotter i hele tatt, men smaken er som baken

Redigert av jab (see edit history)

Tror jeg ville lagt den ut for salg istedenfor å dumpe den i søpla ja

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vil tro de fleste spørsmålene du stiller er besvart i produsentlinkene i den andre tråden. Forøvrig er det korrekt at du kan bruke Navonics gold, ja, dvs en betydelig besparelse hvis du er fornøyd med disse kartene. Alle systemer har vel sine pros and cons, og etter det jeg har funnet ut (bla hos importøren Sleipner) er dette et bra produkt. Det er egentlig Lowrance og eneste forskjellen er visst at Lowrance i noen tilfeller har noe bedre skjermer, men Eagle har bedre oppløsning.

mvh Bergen Dørk

Hmmm...skal ikke legge meg så mye bort i debatten, men det er veldig lett for at alle tråder her på Båtplassen vedr plottere ender med at noen begynner å snakke om high-end utstyr, som jeg ikke tror alle har lommebok til. Nå tror jeg ikke nødvendigvis det er det Formula 206 er ut etter, men kanskje noen erfaringer med rimelige plottere som ikke har svart til forventningene. Dessuten; med den rivende utvilklingen som er på dette området kan det være fornuftig å kjøpe en "god nok" plotter og deretter ha råd til å bytte den om noen år(og kanskje fortsatt få solgt den gamle for litt på finn.no).

En bør iallefall kjenne sine behov, gjerne ha trykket litt på plotteren "live" og deretter konkludere. Det er ingenting som tyder på at f.eks. denne plotteren fra Eagle eller Garmin, for den del, er et dårlig kjøp; tvert imot, kanskje et bra kjøp i denne prisklassen.

Så kan en selvsagt høyne innsatsen til 20 tusen og oppover, men hvor mye bedre navigasjon oppnår en i praksis? Ingenting tyder heller på at en av de rimeligere plotterne har noe kortere levetid eller noe i den dur; det er såvidt jeg kan se iallefall ikke dokumentert. Her synes jeg båtbladene gjør en dårlig jobb; de tester i liten grad flere segment av plottere - det er helst dyre løsninger en kan lese om.

Finn ut eget behov og velg det som er godt nok! :wink:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Importer fra USA!

Jeg har nettopp kjøpt en Lowrance Globalmap 7200c (listepris 12000,- i Norge) samt Navionics Gold XL9-kart (2500,- i Norge) fra wmjmarine.com.

Denne plotteren har 7" skjerm med 640x480 oppløsning, og virker rimelig kjapp.

Dette, som ville kostet meg 14500,- her i gamlelandet, kostet meg da 6 458,- levert på døren min i Stavanger! Nå er det jo mulig man kan få litt rabatter og slikt her i Norge, men uansett er dette en rimelig ekstrem besparelse, under halv pris!

Det er mange webshopper over there som selger dette, og prisene er nokså like. Lowrance 7200c'en ligger rundt 650 dollar på de fleste. Jeg valgte å handle fra wmjmarine.com fordi de også kunne levere kartbrikken til en god pris. Ellers finnes jo plasser som boatersland.com, boatbandit.com osv..

Har du allerede en Navionics-kartbrikke kan du bruke den i Lowrance-plotteren, ihvertfall hvis det er en SD-brikke. Da havner du nok rundt ca 5000,- for plotteren.. det er billig!:)

det jeg er ute etter er en plotter som ikke er for innviklet i menyen. skal være lett å bla i. og det jeg lurer på er om jeg skal ha en med ekkolodd i tillegg. er dybdemåler i båten fra før. også ville jeg gjerne hatt badetemp i vannet. behøver ikke koste så mye det vel. leser jeg tekniske data på forskjellige plottere så må jeg innrømme at det er ikkealt jeg forstår hva det er.

:headbang:

Har annskaffet nye Garmin 525s med de nye kartene. Det er relativt rask oppdatering på zoom. Vil vel tippe ca 1-2sekunder før man har alle/max antall detaljer på skjermen.

I tillegg er det ganske stilig med 3D kart da. Man får også eget 3D kart der man ser havbunnen. Sikkert nyttig hvis man skal fiske.

Men under navigasjon bruker jeg standard navigasjonskart.

Er sålangt fornøyd med produktet! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...