Jump to content

Rimelig radarreflektor!


Allan E

Recommended Posts

Tar fritidsskipperkurs og hørte der et tips om radarreflektor.

Man tar en vanlig plastfender 30-40 cm lang lager et snitt i siden og lager baller av aluminiumsfolie som man fyller fenderen med. Deretter taper man igjen snittet.

Fint for seilbåter da det ikke er noen skarpe kanter.

 

Er det noen som har erfaring med en slik, antar at det er fler som har prøvd dette.

Link to post
Share on other sites

Tar fritidsskipperkurs og hørte der et tips om radarreflektor.

Man tar en vanlig plastfender 30-40 cm lang lager et snitt i siden og lager baller av aluminiumsfolie som man fyller fenderen med. Deretter taper man igjen snittet.

Fint for seilbåter da det ikke er noen skarpe kanter.

Ingen direkte erfaring, men mener å huske at radarsignalene er avhengig av mest mulig "rette" flater for å bli reflektert tilbake til utgangspunktet. Det større denne rette flaten er og det mere "vinkelrett" (går ut i fra vi snakker her om 180o) signalene treffer reflektoren, det bedre deteksjon, vil jeg tro.

 

Men idéen er god og enkelt. Vil tro at denne hjemmelagede reflektoren er mye bedre en ingen reflektor.

 

Dette minner meg litt om diskusjon omkring aluminiumsmastene, da de kom for fullt i beg. av 70-årene. Noe av fordelen som ble nevnt den gang, var at alu-master ville gi bedre radarrefleks enn de sedvanlige master i tre.

 

I dag, da alle har alumast, vet vi at en seilbåtmast allene gir dårlig refleks, fordi den ikke har noen rette flater, men faktisk "sprer" signalene i alle retninger.

 

Mulig at man istedenfor "baller", som jo normalt er runde i fassongen, kan lage noen mere rettvinklede foliekonstruksjoner  :confused: for å fylle fenderen med?

 

:wink:Correct me if I'm wrong! -  :confused: Husken min er ikke det den var en gang!  :nono:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er noe jeg har forvirrer meg når det kommer til radar refleks, stealth! Både stealth båter og fly har flere rette vinkeler og mang flater, de er ikke runde som man ville tro.:headbang: De har riktig nok en type "skin" som suger til seg signalene, men det som gjør den virkeligen usynlig, på radar, er fasongen. Det er ikke meningen å kverulere,:discuss men jeg blir noe forvirret av denne faktoren. Det beste må jo å være å ha en alum. plate og holde den rett mot båten som skal se deg. :confused:  
Link to post
Share on other sites

Både stealth båter og fly har flere rette vinkeler og mang flater, de er ikke runde som man ville tro.:headbang:

Hovedprinsippet med radar er refleksjon av utsendt puls. En radarreflektor utformes gjerne som et hjørne hvor all effekten som treffer dette idelt sett returneres. Et rundt eller buet objekt vil spre effekten som treffer i flere retninger, men noe av det reflekteres tilbake til radaren.

 

Ved stelth er et av prinsippene å fjerne flater som vender mot en radar, derav skarpe kanter med liten flate. I tillegg er flatene rette og skrå slik at radarpulser reflekteres i en annen retning enn mot radaren. Helst skal farkosten utformes slik at det er umulig å vende en flate vinkelrett mot radaren.

 

Håper det ble litt klarere!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...