Jump to content

"Hjelp" ! Skal jeg bytte motor i snekka, eller ei ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei dere.

 

Jeg trenger hjelp til å bestemme meg om jeg skal bytte motor i min Kragerø 26 eller ikke. Min kone begynner å bli fryktelig lei av min babling frem og tilbake, angående dette. Håper derfor på innspill fra kloke hoder på Baatplassen.

 

Båten er en Kragerø 26, skrog fra ca. 1981, halvfabrikat. Skrog i god stand, overbygg litt slitt og noen små kosmetiske gelcoat sprekker her og der. Ellers bra.

 

Motoren er en Kirloskar RE-4 fra ca. 1981. Denne er vanskelig å få deler til, lekker diesel, trenger overhaling av dieselpumpe (ca. 18.000,-). Ellers OK. Starter greit og går forøvrig fint. Har delemotor. Hurth mekanisk gir. Tror det er HBW 225.

 

Jeg har en brukt motor stående, Sabb Status Marine 52hk, fra -79 som har fått delvis overhaling og skal være i god stand. Denne begynner også å bli litt vrien å få deler til. Denne motoren har en ca. verdi på 8-10.000,- antar jeg. Uten gir, forøvrig.

 

Akslingen er forsåvidt ukjent, men antar Sleipner eller Vetus. Hylsen er støpt fast i skroget, og virker å være i god stand, tight og fin, lekker kanskje 1 liten dråpe olje om dagen når den står på land, mao. regnes som tett og fin. Det er en universalaksling mellom aksel og gir, på ca. 60 cm-70cm.

 

Jeg har fått et tilbud fra Sabb i Bergen, på en Sabb Iveco motor på 85 hk., med hydraulisk gir og turbolading, til 106.500,-. Motoren er noe smalere enn den som står i, hvilket medfører støp av nye motorbukker.

 

Hvor mye arbeid er det å støpe nye bukker ? Jeg er bekymret for å lage for svak konstruksjon, og dermed risikere 250 kg. motor romsterende rundt der nede hvis noe skulle knekke i dårlig vær. Løfting inn og ut av motor er ellers forsåvidt greit nok.

 

Jeg har ingen formening om hva som vil skje med farten på snekka. Nå gjør den 5,5 knop på marsjfart ved 1800 omdreininger. 7,9 knop oppnås ved 2500 omdreininger men det bråker og lukter mistenkelig svidd. Relateres da til gammel motor.

 

Jeg håper på 9 knop marsj og 11 knop full fart med 85 hk. Alt over er bonus.

 

Alternativt kan jeg installere Sabb Iveco 60 hk motor, som vil koste ca. 84.000,-. Fartspotensiale regner jeg da som 7 og 9 knop.

 

Med 60 hk motor trenger jeg ikke være redd for eksisterende utstyr, da det har holdt fint for 52 hk. og sannsynligvis også tåler 60hk. (propell aksling, universal aksling og propell), samt innstøpet til hylsa.

 

Vil en 85 hk. motor kreve større aksling, pakkboks/hylse ? Sannsynligvis må propell byttes, men det er helt OK. Jobben med aksling er verre om den må være større enn den som står i. Vet ikke diameter, men skal måle litt i helgen og redigere inn.

 

Spørsmålet sentreres om :

Støp av ny bukk : vanskelighetsgrad, styrke, fremgangsmåte.

Kostnads spørsmål : "Gammel" båt, bekvemmelighetsfølelsen av en moderne motor, salgsverdi med ny motor kontra innsetting av Sabb Status Marine -79.

Fartspotensiale : Er det hensiktsmessig å sette inn 85 hk istedet for 60 hk, tatt i betraktning de 23.000,- i differanse ? Ser da bort fra evt. endring i drivstoff kostnader.

 

Håper på hjelp til å ta valget :-)

 

Tusen takk.

 

Hilsen

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å gi gode råd om dette. Jeg var i en tilsvarende situasjon for et par år siden. Satt med en gammel marinisert lastebilmotor som hadde gjort sitt i en NorDan Family 27. Jeg følte den gang at det mye ble et valg om jeg skulle ha båten eller ikke. Jeg tror det er avgjørende om du skal ha båten noen år fremover eller ikke. Jeg valgte å se på det slik at jeg vil eie denne båten i 5 til 10 år fremover og valgte dermed å satse på en helt ny motor. Jeg regner ikke med på kort sikt å ha mulighetene til å få tilbake de pengene jeg investerte i ny motor. Men selvfølgelig vil jeg få tilbake noe av det når jeg eventuelt selger den, og en gammel båt med nyere motor vil være lettere å selve i konkurranse med tislvarende båter med eldre motorer. Men jeg kan si i dag at jeg angrer ikke på at jeg gjorde motorskiftet. Jeg vil nesten si jeg fikk en ny båt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Det er ikke så lett :smiley: Det er fryktelig mye penger, i alle fall for meg :smiley:

 

Det koker ned til om jeg vil beholde båten, som du sier.

 

Jeg ser 5 alternativer :

 

1 : Ta kostnaden, bytte motor til 85 hk. og få "ny" båt, trivselen ved å ha en moderne motor, og høyere fart.

2 : Ta kostnaden, bytte motor til 60 hk. og få "ny" båt, om ikke så mye kjappere, så i alle fall solid og trygg moderne motor

3 : Sette inn 1979 modell motor i antatt god stand, og kose seg. Liten kostnad, relativt stor trivsels faktor forbedring

4 : Reparere dieselpumpe, og kjøre videre med OK motor, inntil videre.

5 : Selge båten til omtrent kostpris eller deromkring, gjerne med den ekstra motoren, så kan ny eier ta valget om innsetting av ny eller gammel motor.

 

Hva skjer ?

 

1 : Ta ut motor, støpe nye motorbukker, sette inn, videreføre oppgradering av båten

2 : Ta ut motor, støpe nye motorbukker, sette inn, videreføre oppgradering av båten, litt billigere enn 1

3 : Ta ut motor, støpe nye motorbukker, sette inn, sette for salg og oppgradere båt og motor ved ny-kjøp av (sannsynligvis) brukt.

4 : Ikke noe særlig greit.

5 : Håpe at jeg får en OK pris, og lete etter "ny" båt med ønsket oppsett og "formfaktor"

 

1, 2 og 3 er jeg litt redd for vil medføre mye arbeid som jeg ikke kjenner til, hvilket dobler følelsen av "mye" arbeid for min del, og ikke minst frykten for å lage for svak støp. Ønsker ikke å sette den jobben bort for 20-25.000 kroner...

 

Usikkerheten når det gjelder 1 og 2 er også stor. Vil båten gi fartsøkning som tilsier ekstra investering, eller går den like sakte. Som den er nå, så graver den seg litt ned bak når jeg gir gass. Om den bare vil ligge enda dypere, og dra med seg halve fjorden, med mere krefter er jo vanskelig å vite uten referanser. Flaps er jo selvsagt en mulighet, men det krever også innsats og kunnskap for å lage og dimensjonere korrekt og sikkert.

 

Valgets kval !

 

Hilsen

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Det første du må ta stilling er om du er veldig glad i denne båten, og kommer til å beholde den i mange år framover. Hvis du vet du kommer til å ha den framover, så er det ingenting i veien for å koste på den. Er du i tvil, så er det bedre å ikke gjøre noe. Du vil uansett aldri få igjen de pengene du legger ned i en ny motor.

 

Jeg hadde en saga 27 med 49 HK perkins, og det var etter min mening mer enn nok motor for den båten. Mye pådrag, og båten gravde seg skikkelig ned. Regner med at dette skroget har de samme egneskapene som saga 27.

Link to post
Share on other sites

Ankepunkter :

 

1 : For å gjøre båten *strøken* trengs det noe reparasjon på overbygg, sprekker og litt avskalling av gelcoat, samt omlakkering av overbygg.

- er det verdt å legge inn så mye ressurser og kostnader med tanke på eldre båt, i og med at den kan gjøres fullt brukbar med grei brukt-motor og så heller leve med noen skjønnhetsfeil

 

2 : Mangel på erfaringsdatabase gjør valg av motor vanskelig mht. fart og oppførsel ved gasspådrag

- 23.000 i differanse mellom ny motor og samme kjente sjø egenskaper, eller ny motor og potensiellt mye mere fart

 

3 : Mangler luksus dingser som f.eks. baugpropell og ankervinsj.

- ikke så farlig, men du verden så kjekt.

 

 

Pluss :

 

1 : En av de flotteste Kragerø 26 innredninger jeg har sett, solid og pen. Gode løsninger i kabin. Meget god plass i forhold til andre 26 foters båter, fornuftig innredning. Stort potensiale for enda bedre plass utnyttelse på en i dag begrenset utnyttet uteplass.

 

2 : Stor og fin badeplattform.

 

3 : Nettopp brukt mange timer på installasjon og oppgradering av toalett system og påbegynt forfriskning av lakkert inventar og dørk

 

4 : Kona liker den, ungene liker den, far liker den (ihvertfall teknisk, bortsett fra motor)

 

 

Stilling : 4-hjemme, 3-borte... :crazy:

 

Er gresset grønnere på andre siden, eller må jeg ut med 2-3 ganger prisen på min båt for noe jeg liker (teknisk og kosmetisk), og kanskje likevel påregne bytte av motor ?

 

Regner med en avgjørelse i løpet av helga... Håper jeg!

 

Hilsen

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Hvilket skrog er det på denne båten,,,,,, halvplaner eller er det deplasement? Det kan jo si litt om fartspotensiale.

 

 

Vanskelig og svare hva som er riktig.

 

Gikk selv i like tanker i flere år, husker (med glede) tilbake på alle kveldene med tegning av motorrom, vinkler på akslinger ol ol....!

 

Endte opp med at jeg kjøpte en 120hk yanmar og fikk merkeverksted til og montere hele rukla inn, ny aksling, ny eksos, nyere motor, nytt dashbord.

 

Ryddet og isolerte motorrom selv ellers gjorde verkstedet alt. Monteringskost ble 15000,- motor og annet utstyr =120000,- ca

 

Som sagt jeg vurderte den gang dit hen at vi ville beholde båten i mange år fremover(båten er kun for "vurderingssalg" her inne nå)

 

Du har nevnt det meste men de to beste faktorene som var utslaggivende og som jeg tenker tilbake på nå er DRIFTSIKKERHET, samt økt FART!!!

 

Nå er vi en mindre person på tur og derfor er jeg litt i markedet for andre båt typer (NW900 eller Riviera drømmes d om)

Link to post
Share on other sites

"Jeg håper på 9 knop marsj og 11 knop full fart med 85 hk. Alt over er bonus"

 

Er ikke det vel optimistisk?

 

 

Jeg tror ikke det er altfor optimistisk. Det er jo en halvplaner, så muligheten skulle være der. Det som kanskje kan stikke litt kjepper i hjulene, er om skroget er "langt" nok, eller om jeg må forlenge med en flaps.

 

Det var jo en kar for noen år siden, med en Yanmar 160 hk. Han gjorde visst 17-18 knop, og husker jeg ikke feil, var det et par meldinger fra ham her på Baatplassen.

 

 

Helt klart at driftssikkerhet er et stort pluss, gamle motorer krever jo gjerne litt mer enn en ny.

 

Hilsen

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Var i samme situasjon.

 

Byttet ut 54 hk ford med en 85 Nanni.

 

At det er noe jobb er sikkert,men - er ikke det noe av gleden med båtlivet?

Jeg mener det er en vesentlig del, å tenke, spekulere, spørre bestille,sjekke priser osv.osv.

 

Så opparbeider man seg masse kunnskap og kan være trygg på båt og motor.

 

Sett igang og :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei Fusebox

 

Interessant spørsmål dette.

 

Jeg er i samme situasjon og vurderer å bytte til ny motor (Sole eller Lambardini ser det ut til) på min snekke (Saga 27).

Ikke enkelt, dette her; priser, leverandører, hvem kan montere, når ??

 

Interessant å få høre oppfølgingen til prosjektet ditt. Fint om du kan legge inn resultat og erfaringer underveis.

 

MVH

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett :smiley: Det er fryktelig mye penger, i alle fall for meg :smiley:

Det koker ned til om jeg vil beholde båten, som du sier.

 

Jeg ser 5 alternativer :

 

1 : Ta kostnaden, bytte motor til 85 hk. og få "ny" båt, trivselen ved å ha en moderne motor, og høyere fart.

2 : Ta kostnaden, bytte motor til 60 hk. og få "ny" båt, om ikke så mye kjappere, så i alle fall solid og trygg moderne motor

3 : Sette inn 1979 modell motor i antatt god stand, og kose seg. Liten kostnad, relativt stor trivsels faktor forbedring

4 : Reparere dieselpumpe, og kjøre videre med OK motor, inntil videre.

5 : Selge båten til omtrent kostpris eller deromkring, gjerne med den ekstra motoren, så kan ny eier ta valget om innsetting av ny eller gammel motor.

Har tenkt i de samme baner selv.Har nå fått min syke motor frisk igjen, men den er fortsatt gammel. Vanskelig å gi gode råd, men kommer allikevel med følgende inspill:

 

alt 1: Er du sikker på at du vil beholde båten og har penger til det så velger gjør du dette. Ny motor med garanti og en fartsøkning vil helt klart gi et bedre båtliv :fishing: .

 

alt 2: Er du litt usikker på om du kommer til å beholde båten i lang tid fremover, men ønsker en problemfri :sleep: periode frem til du selger den så går du for denne løsningen. Tror ikke at kjøper i fremtiden gir deg tilbake mellomlegget på kr 23000 for den store motoren. Båten får sin pris som er gammel båt med ny motor, uhavhengig av om denne er 60 eller 80 hk !

 

alt:3 Om jeg forstår deg rett må du også her gjøre en stor støpejobb for å bytte motor, i så fall ville jeg betenkt meg veldig i å legge så mye arbeid i noe som du eventuelt må gjøre om igjen om det viser seg at denne motoren ikke er så god som du håper.

 

alt 4: Ikke noe altenativ i og med at du allerede har begynt med de tankene du gjør og dette alternativet også krever en relativt stor utgift ! Deletilgangen vil ligge i bakhodet ditt å forstyrre hele tiden. :nonod:

 

alt 5: Om en kun tenker kroner og øre og ikke har følelser for den gamle båten så er trolig dette det beste alternativet. Men siden du må påregne en lav salgsverdi grunnet ukurant (som trenger påkostninger) motor så vi det kansje for din del "være noe mindre å tape på å selge den med ny motor (den lille) enn om valget hadde vært det samme men at du hadde hatt en gammel motor av kurant merke". Og dette gjør kansje at du kan ta deg råd til å forsøke alternativ 2.

 

Vet ikke om det er relevant, men kan det være en mulighet å finne en annen brukt motor som passer ned uten at du må støpe ? i så fall har du et alternativ å selge Sabben og plusse på de du kronene du eventuelt ville bruke på dieselpumpen får å kjøpe en annen kurant brukt motor og sette ned i båten.

 

Lykke til med avgjørelsen, og oppdater oss underveis :flag:

 

edit:skrivelif

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...