Jump to content

Garmin GPS 12


eysteind

Recommended Posts

Dette er gårsdagens teknologi! Glem det, der finnes jo et utall andre varianter og velge mellom. 12serien sluker batterier i forhold til dagens modeller. Men hvordan skal du bruke den; sammen med PC eller kun som håndholdt- forklarer du dette er det lettere og komme med ett svar......

PS:Jeg har en 12XL liggende i skuffen, men jeg vil deg ikke så vondt at jeg vil selge den til deg, den skal heller i mitt personlige tekniske museum når jeg/den blir gammel nok.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik i 5-6-7 år. Den har vært med på alt av fiske og jaktturer i alle år. Og ofte fått æren av å ligge sammen med fiskeslo og søle i bunn av jolla, den tåler det meste. Den er meget bra på å beholde dekning,vanntett, og har alle funksjoner som nyere standard gps'er har.

 

Ikke noe slags kart eller innlagte posisjoner, dette legger du inn selv som waypoints. "plain and simple". Anbefales på det sterkeste dersom du ikke MÅ ha kart og kompass på gps!!  :confused:

 

Du får ikke kjøpe min for 6-700,- for å si det sånn!!  :confused:

 

 

Lagt til: Det du referer til som "gammel teknologi" har jeg ingen forståelse for. Greit, batterikapasiteten er "bare" på rundt 12t. Men er nyere gps'er særlig bedre, og trenger man mer enn 12t før lading? Har også hatt garmin etrex vista og magellan for uttesting i perioder, de har begge vesentlig dårligere evne til å få dekning ved litt hindringer.

Link to post
Share on other sites

Dette er gårsdagens teknologi! Glem det, der finnes jo et utall andre varianter og velge mellom. 12serien sluker batterier i forhold til dagens modeller. Men hvordan skal du bruke den; sammen med PC eller kun som håndholdt- forklarer du dette er det lettere og komme med ett svar......

PS:Jeg har en 12XL liggende i skuffen, men jeg vil deg ikke så vondt at jeg vil selge den til deg, den skal heller i mitt personlige tekniske museum når jeg/den blir gammel nok.

ehh, Garmin GPS 12serien er meget bra gpser. Relativt kjapt med oppstart, grei å bruke. Nøyaktigheten er mer enn bra nok til båt bruk. OK batterilevetiden er dårlig, men kobler man den til fast ombor er jo ikke det noe problem. Verdien er vanskelig å anslå, men en ca 600 for 12 og noe høyere for 12XL. Pga EGNOS "hysteriet" vil du nokk kunne få en "vanlig" gps til gunstig pris. EGNOS vill i praksis ha null praktisk betyding for fristidbåter i forhold til en vanlig gps, 3-6meter bedre nøyaktighet gir det, men nytteverdien av det er =0 for fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Garmin 12 er forresten med i produktspekteret til Garmin fremdeles!: http://www.garmin.com/products/gps12/

 

Selges i butikker for rundt 1750,-. Det er det samme som jeg ga for den for 6 år siden!  :confused:  Sier kanskje litt om tilliten denne har blandt folk flest?

http://www.gpsweb.no/visvare.asp?kat=3&ukat=6&vnr=14

http://www.garmin.no/

 

 

Og til slutt en reklamesnutt som demonstrerer Garmin12: http://www.garmin.com/movie/12LO.mpg   :confused:

Link to post
Share on other sites

Øøøø, var nok litt hissig på tastaturet ikveld, det er jeg den første til og innrømme. Selfølgelig  er der jo ingenting og utsette på 12seriens spesifikasjoner, jeg har jo selv brukt den i flere år og da kjøpte jeg den aller første versjonen av 12XL. Det jeg mener når jeg ikke anbefaler er spesiellt batteriforbruket som er bortimot det dobbelte i forhold til noen av de nyeste (Garmins nye 60serie m.fargeskjerm er oppgitt til ca 30 timer på 2stk. AA batterier)

Ellers er det jo dette med innlastbare karter jeg kanskje har for mye i bakhodet, og kanskje ikke alle trenger dette?

Andre ting: liten skjerm, lite data man kan få frem på skjerm, grov skjeroppløsning, tungvint i menyvalg..................

 

Skal ikke utbrodere dette mer men heller konkludere med: Gjør den jobben den skal gjøre?YES, heilt perfekt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skulle jeg solgt min Garmin 75 fra -94 som kostet 6500 ny, hadde jeg ikke solgt den under 4000 nå (men den er ikke til salg). Med Helix antenne som kan monteres eksternt er det noe av det beste Garmin har laget sammen med den samme modellen for fly som heter Garmin 95. Deretter kommer 12- serien!

 

"Garmin rules!"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

takker for råd og tips. Dette med batterikappasitet er ikke så viktig da eg for det meste kommer til å ha denne ombord og då kan den vel lades via 12? evt. på 220V inverter?

 

Det var noen som sa at den ikke hadde kompass. Betyr dette at eg ikke kan leste av possisjonen?

Men slik eg forstår er dette en gps bereknet for maritimt bruk. Med nautisk mil, knop osv.?

Er det stor forskjell på Garmin 12 og 12XL? Kva har XL som ikke den andre har?

 

Hadde igrunn bare tenkt å bruke den ombord til å måle fart og orientere meg på kartet. Kanskje instalerer eg den berbare PC`en med Ozi og hjemmescannede kart og koble på gps`en. Er den grei til dette bruket?

Link to post
Share on other sites

takker for råd og tips. Dette med batterikappasitet er ikke så viktig da eg for det meste kommer til å ha denne ombord og då kan den vel lades via 12? evt. på 220V inverter?

 

Det var noen som sa at den ikke hadde kompass. Betyr dette at eg ikke kan leste av possisjonen?

Men slik eg forstår er dette en gps bereknet for maritimt bruk. Med nautisk mil, knop osv.?

Er det stor forskjell på Garmin 12 og 12XL? Kva har XL som ikke den andre har?

 

Hadde igrunn bare tenkt å bruke den ombord til å måle fart og orientere meg på kartet. Kanskje instalerer eg den berbare PC`en med Ozi og hjemmescannede kart og koble på gps`en. Er den grei til dette bruket?

Jeg bruker Garmin 12XL sammen med PC'en med Det levende sjøkart og er meget godt fornøyd. Noen ganger er PC'en en stasjonær modell, av og til bærbar PC.

 

Den viser posisjonen på kartet meget bra.

 

Du kan koble 12 V fra båtens anlegg inn på den, da er ikke batteri kapasiteten noe stort problem.

 

Jeg bruker oppladbare batterier på min når jeg bruker den uten om båten.

Har en batteri lader som lader fra 12 v ombord.

Link to post
Share on other sites

takker for råd og tips. Dette med batterikappasitet er ikke så viktig da eg for det meste kommer til å ha denne ombord og då kan den vel lades via 12? evt. på 220V inverter?

 

Det var noen som sa at den ikke hadde kompass. Betyr dette at eg ikke kan leste av possisjonen?

Men slik eg forstår er dette en gps bereknet for maritimt bruk. Med nautisk mil, knop osv.?

Er det stor forskjell på Garmin 12 og 12XL? Kva har XL som ikke den andre har?

 

Hadde igrunn bare tenkt å bruke den ombord til å måle fart og orientere meg på kartet. Kanskje instalerer eg den berbare PC`en med Ozi og hjemmescannede kart og koble på gps`en. Er den grei til dette bruket?

At den ikke har kompass betyr at du ikke kan peke gps rundt og få himmelretning. Det er ikke mange gps'er som har denne funksjonen uansett.  Hvis du tar gps'en og beveger deg noen meter i en retning, så får du alikevel opp retningen, du kan bare ikke stå stille og se retning. Du kan lese av posisjonen på en haug forskjellige måter, både grader/minutter og utm osv. Du kan sette den opp til å vise knop hvis du vil, den kan også vise fot istedetfor meter tror jeg.

 

12xl har mulighet for ekstern antenne, lydvarsling(pipelyder) f.eks. når man nærmer seg en forhåndsatt posisjon, og database som viser større byer i europa(punkter), og mulighet for å drives med 12v direkte. Garmin12 må ha kun 5-6v, det ligger derfor en spenningsregulator i kabelen som man kan kjøpe for å bruke den på 12v. Hvis du lager kabel selv, så må du huske 5v spenningsregulator! (liten dings med 3 loddebein til noen kroner)

 

Kan kobles til pc for å benytte kartprogram ol. Gir fra seg standard NMEA signal som alle andre gps'er.

 

Du finner mer info om Garmin's modeller her: http://www.garmin.com/outdoor/products.html#basic

Link to post
Share on other sites

Fikk akkuratt tilslaget  til på QXL. skulle sette inn maksbud 600,- så vart det sikkert en null for mye slik at eg kjøpte gps`en med en gang for 1000  :yesnod::crazy:

 

Håper selger går med på å selge den for 600,- Hadde tilslaget på 530 50sek før stengetid, men tenkte eg skulle legge inn et høgare bud for å vere sikker....

 

1000,-  blir vel litt mye for en slik selv om den var som ny.

Link to post
Share on other sites

takker for råd og tips. Dette med batterikappasitet er ikke så viktig da eg for det meste kommer til å ha denne ombord og då kan den vel lades via 12? evt. på 220V inverter?

 

Det var noen som sa at den ikke hadde kompass. Betyr dette at eg ikke kan leste av possisjonen?  Men slik eg forstår er dette en gps bereknet for maritimt bruk. Med nautisk mil, knop osv.?Er det stor forskjell på Garmin 12 og 12XL? Kva har XL som ikke den andre har?

 

Hadde igrunn bare tenkt å bruke den ombord til å måle fart og orientere meg på kartet. Kanskje instalerer eg den berbare PC`en med Ozi og hjemmescannede kart og koble på gps`en. Er den grei til dette bruket?

Du kan ikke lade GPS'en, men forsyne den med strøm via ekstern 12V strømforyning. Til dette trenger du en spesiell kabel for GPS 12. At den ikke har kompass er  riktig. Så lenge båten beveger seg, regner GPS'en ut kursen for deg. GPS'en gir deg selvsagt også posisjon og hastighet.

 

Forsjellen på 12 og 12Xl husker jeg ikke i detalj, men det kan du se på www.garmin.com ved kjøre en sammenligning av 12 og 12xl.

 

Garmin 12 er helt grei, og den har alt som trengs for maritim navigasjon med knop,  nautisk mil osv. Det eneste jeg har savnet på min 12xl er ankervakt, dvs at den gir en alarm hvis båten beveger seg for mye bort fra der du ligger for anker.

Link to post
Share on other sites

Fikk akkuratt tilslaget  til på QXL. skulle sette inn maksbud 600,- så vart det sikkert en null for mye slik at eg kjøpte gps`en med en gang for 1000  :yesnod::crazy:

 

Håper selger går med på å selge den for 600,- Hadde tilslaget på 530 50sek før stengetid, men tenkte eg skulle legge inn et høgare bud for å vere sikker....

 

1000,-  blir vel litt mye for en slik selv om den var som ny.

Uff da. Det er fort gjort! :wink:  Det er uansett 7-800,- billigere enn ny. Det var sikkert noen som hadde lagt inn maksbud på 900,- eller noe. Det er idiotisk, men man ser ikke dette før man byr over vedkommende.. Når du da la inn maksbud på kr.6000,- så ble løp budrunden videre helt til den ble vunnet når den kom til 1000,-. -Tipper jeg da!
Link to post
Share on other sites

Hei eysteind.  Gratulerer med Garmin GPS 12.  Har selv brukt en slik i flere år koplet til en bærbar PC med Seaclear kartprogram (kr. 0,-) og er veldig førnøyd.  At du ikke kan tilkople ekstern antenne behøver ikke bety så mye dersom du sørger for å ha GPS,en plassert under minst mulig takflater.  Lykke til med en fin GPS.!

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...