Spinner Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Hvorfor giveren skulle holde seg mer i ro med full en halvfull tank, fatter jeg ikke. Hvis tanken er full, hvordan skal flotøren da bevege seg? Blir den ikke stående stille i toppen av tanken? På alle de båtene jeg har hatt, har det tatt tid fra jeg har fyllt full tank til nålen har begynt å bevege seg, har du andre erfaringer? Forøvrig er tipset hentet fra læreren min i motorlære på D5L kurset. (han har skrudd på båtmotorer og båter i snart 40 år, så jeg har litt tro på den type erfaringer og råd!) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Spolen det er snakk om her befinner seg inne i potmeteret.At det inne i et potensiometer (variabel motstand) skulle befinne seg en spole (hva nå den skulle ha for funksjon) har jeg i min lange kariere som elektro/elektronikk/data ingeniør aldri hørt om.Hvis tanken er full, hvordan skal flotøren da bevege seg? Blir den ikke stående stille i toppen av tanken? På alle de båtene jeg har hatt, har det tatt tid fra jeg har fyllt full tank til nålen har begynt å bevege seg, har du andre erfaringer?Vel, det har vel litt med hva som menes med full og hvor fin oppløsninggen er for giveren.Forøvrig er tipset hentet fra læreren min i motorlære på D5L kurset. (han har skrudd på båtmotorer og båter i snart 40 år, så jeg har litt tro på den type erfaringer og råd!)Og jeg er pensjonert elektro/elektronik/data ingeniør som koblet mitt første krystallapparat da jeg var 8 år. Nå er jeg 66 år ung! Min far er sterkere enn din far!! Men uansett, den gnagingen du snakker om skulle jeg gjerne visst mer om, hva er det som gnages i stykker? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Men uansett, den gnagingen du snakker om skulle jeg gjerne visst mer om, hva er det som gnages i stykker? Nå synes jeg du er pirkete, Lars . En slik giver består av motstandstråd virklet rundt et isolasjonsmateriale, formet som en kvart sirkel. Om det er korrekt å kalle dette en spole eller noe annet vet jeg ikke. Men i mangel av et bedre ord synes jeg ikke dette er så aller verst. Mot denne "spolen" glir det så en liten arm, som er festet til armen som flottøren henger i. Når så flottørarmen har gått opp og ned tilstrekkelig mange ganger, ryker motstandstråden av på grunn av mekanisk slitasje. Drivstoffmåleren vil da virke kun innen et begrenset område, utenom dette vil den vise tom tank. Du kan vel sikkert kalle dette et potmeter, men da et potmeter som er i stadig bevegelse og derfor slites mekanisk. Har jeg forklart meg godt nok nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Sånn er ikke min tankgivere. Kanskje de var sånn i gamle dager? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Ja da index, dette er ikke for å kverulere (eller er det nettopp derfor? ), men et potensiometer som ikke skal drives med stor strøm, har neppe en viklet motstandstråd. Da er det kun et belegg med motstand som glideren beveger seg over som er vanlig i f.eks. volumkontrollen for en radioforsterker. Og for å være ekstra pirkete og nøye, et potensiometeret bygget opp med en viklet motstandstråd, kalles en reostat! Men nå forstår jeg hva som menes med at "spolen slites", enten det er kullbelegget i potensiometeret eller viklingene i motstandstråden. Så, slapp av, jeg har bare vært litt freek når det gjelder mitt tidligere yrke. Når det kommer til det praktiske i båt er jeg mye greiere. Teori er en ting, men hva som funker i båt er noe helt annet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2xDiesel Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Synes sammenligningen meg volumkontroll var flott jeg. Har vært borti mer en en radio hvor det skurrer fælt der volumet pleier å stå, og når det gjelder de rimelige tankgiverne kommer neppe komponentene fra øverste hylle, er vel mer slik at godt nok holder. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Da fikk vi avklart det Jeg vil foretrekke å ha en nøyaktig måler. Da er det opp til meg å fylle når jeg mener det trengs. Det er klart at det virker psykisk negativt når måler viser nær tom tank og det er 60L igjen. Det er jo mer enn 1/3 tank og 60nm i 20 knop for meg... Å stirre på tom måler er ikke med å gjøre dagen avslappet... En annen ting... er det mer dritt/rusk i båt bensin/diesel? Med de veiene vi har her i landet så slenger vel bil drivstoffet rundt i biltanken som en båt i storm. Opplever ikke tette filter i bil. Kan det være mere kondens/vann i båttenk enn biltank? Håper jeg ikke drifter for langt vekk fra tråden.. Redigert 27.November.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Nå ble det mye snakk om potensiometer og reostater, men i følge Lars er vel løsningen på problemet ditt bare å skru opp volumet på tanken..... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Yepp, og da er det bare å klikke på linken der Louis Armstrong synger " What a Wodnerful word" og skru opp på full guffe! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Å i sava Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Eneste lyden jeg hører ang bensintanken er skriket fra lommeboken når jeg fyller Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Takk Index, det er meget mulig at jeg halvsov i timen og kom med en for dårlig forklaring på hva som "gnages" i stykker. Poenget og tipset står imidlertid ved lag. Jeg har respekt for en som er lærer i motorlære med 40 års erfaring fra motor- og båtmekking og tror ikke han bare farer med tøys. Det er riktignok noen år siden D5L, men noe husker jeg nesten.... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 En annen ting... er det mer dritt/rusk i båt bensin/diesel? Med de veiene vi har her i landet så slenger vel bil drivstoffet rundt i biltanken som en båt i storm. Opplever ikke tette filter i bil.Kan det være mere kondens/vann i båttenk enn biltank? En båt blir ofte mindre brukt enn en bil, og det fylles diesel fra anlegg som knapt brukes halve året. Det gir økte muligheter for dritt i tanken. En annen ting er at en båt ofte har mer enn dobbelt så lang levetid som en bil, og de fleste gjør skjelden eller aldri rene tankene sine. Men jeg vil tro at den dritten man eventuelt får på tanken i all hovedsak kommer med dieselen man fyller. Angående kondens så burde ikke dette være noe større problem i båt enn i bil. Men så er det heller ikke kondens som forårsaker vannproblemer i båttanker, men derimot lekkasjer fra påfyllingslokket eller uheldig plassert lufting slik at man får sjøvann eller regnvann inn i tanken. Smører du pakningen på lokket med litt vaselin en gang i blant for å holde den myk, så har du fjernet den største lekkasjefaren. I bilen har man jo den fordelen at tanklokket ikke står utsatt for regnvann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KaRsK Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 på min tank (smartcraft) får en pipelyd og tekst i display når måleren tror den har 15% igjen. fuel critical når 10% igjen da tenker jeg på å fylle .. men vet at når måleren viser 0 liter igjen så har jeg 26liter igjen, det ble sjekket når jeg monterte stavgiveren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.