Jump to content

VP MD21B Bytte topp(pakning)


PAGURUS III

Recommended Posts

Hei

 

Frykter at vi har en lekkasje i toppen på vår MD21B. Det kommer unaturlig mye hvit eksos, samt at det ligger litt olje film på vannet fra eksosen. :eek: Ellers ser alt ok, kjøling, olje, start og gange er som normalt. Motoren er fra 1983, har gått 2200 timer.

 

Dette vil jeg sjekke nærmere. Har vært i kontakt med Sørfonden slipp, LaSa og Holmen Slipp. Alle disse sier rett ut at de ikke vil påta seg service/reperasjoner på en så "gammel" motor. :cryin: (Servicen er et tema jeg ikke orker å ta opp nå...)

 

Er det noen som vet om noe motorverksted som er villig til å påta seg arbeid på denne motoren ? Hele Oslofjord-området er aktuelt.

 

MVH

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Jeg tror jeg snart har lest alle linker her på Baatplassen om temaet.

 

Det er ikke spor av vann i oljen, ikke gråaktig el.l.

Bruker ikke kjølevann nå (etter at jeg har satt inn ny varmeveksler)

Bobler ikke i ekspansjonstanken. Ikke noen gråaktig "grøt" i ekspansjonstanken.

 

Det som kommer ut med eksosen ser ut som olje (men kan ikke utelukke at det er diesel).

 

Alle jeg snakker med mener at det helt sikkert er toppakningen. (ser via andre tråder at toppen/pakningen er en svakthet på disse motorene)

 

Ønsker nå at noen ordentlige fagpersoner skal se på motoren, problemet er å finne noe som vil ?

 

MVH

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at det som godt som sikkert ikke er toppakningen. Olje på vannet kan være uforbrent diesel.

Hvit eksos under belastning er normalt på motoren, hadde dette vært kjølevann ville du ha måttet etterfylle.

Dersom motoren går normalt (ikke fusker etc) og ikke bruker unormalt mye olje ser jeg ingen grunn til å bekymre seg.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

utifra beskrivelsen din tror jeg IKKE det er toppakningen. Du ville mistet ferskvann hvis så var tilfelle.

Beskrivelse av olje på vannet og hvit røyk stemmer bra med dårlig forbrent diesel dvs at tenningstidspunkt er for lavt eller at du har dyser som forstøver dårlig.

 

Hvis røyken blir hengende lenge i luften er det dieselrøyk normalt, vanndamp løser seg fort opp. Dessuten lukter det skikkelig surt hvis det er diesel.

 

Du bør sjekke ovenforstående, se om det finnes en rep. manual på nettet.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Vi merker ikke noe unormalt annet enn når vi startet opp og/eller kommer i havn, da først legger vi merke til unormalt mye røyk samt olje på vannet. (Det er samboeren som jobber som ankervinsj ombord, som først har lagt merke til dette faktisk)

 

Nå drar jeg ned i båten og sjekker videre.

 

Takk for gode svar så langt.

 

(Fint om noen kan nevne noen motorverksteder som de tror vil skru på en VP MD21B i Oslo(fjord) området)

 

MVH

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Ett velment råd er att du for alldel ikke må legge ut noe særlig med penger på denne Volvo motoren. MD21B og MD21A er noe av det dårligste volvo har laget .Motoren er opprinlig en peguot med lettmetall topp som volvo har marinisert legger du ut penger på denne motoren er det stor sannsynlighet for att det ikke går så lenge før dett er noe annet som oppstår som må repareres dermed kann du risikere og havne i en vansklig situasjon i og med att du har lagt så mye penger utt på denne motoren att det vanskliggjør tanken på og erstatte den med en annen Motor. Ett annet velment råd er att du styrer unna volvo generelt.

Link to post
Share on other sites

Så lenge den ikke blir belastet for hardt og med for høyt turtalll over tid er vel ikke denne motoren noe verre enn andre. Årsaken til et noe dårlig rykte er vel at Volvo har oppgitt den til et høyere turtall på marsj enn den har godt av. Ved vanlig bruk i en snekke er dette skjelden noe problem. Bare det at den har overlevd 25 år i båt tilsier jo at den fungerer greit... Forøvrig så var vel denne motoren i bil noe av det mest slitesterke som fantes på den tiden.

 

Ellers så kan nok en dysejobb lønne seg! Har nettopp tatt mine dyser, og selv om den startet og gikk greit så var dysene heller lurvete ja! Og røyken ble vesentlig redusert, i det minste... Jeg har ingen tro på at dine problemer skyldes toppakningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...