Jump to content

Ny båt til hytta


Chivas01

Recommended Posts

Vi har en Scand 26, ny dette året. Vi startet med en Libo 19 for å prøve om båtlivet var noe for oss, vi syns dette var kjempe fint, og dermed bestemte vi oss for å kjøpe en større båt.

Nå har vi bestemt oss for å kjøpe større båt til å ha på hytta, der vi kun har en 10 fot med 4 hk, men vi lurer litt på om vi kjøper katta i sekken, da vi ikke har så mye peiling på båt. Vi har tenkt å dra å se på denne

 

Herwa

 

Fint om vi kunne få noen tilbakemeldinger på denne av noen som har litt mere erfaring enn oss :sailing:

Redigert av Scand 26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grimstadmannen Herman Waarum etablerte Herwa på 50 tallet og var vel den første plastbåtprodusenten i Norge, han var i allle fall den første til å produsere en plastbåt. En edel 69 årgang er jo snart 40 år og vil jo sansynligvis bære preg av at den er brukt en god del. Plasten i seg selv er nok sterk nok, men den kan jo ha fått noen knatt og merker opp gjennom årene. Motorenen er jo 16 år gammel og selv om den er godt holdt vil det være en tørst 16 åring.... Når det er sagt, så den fin ut på bildene. Min høyst personlige mening er at det hefter større tvil ved motoren enn med båten. Om det er nødvendig med 50 HK, er jo ikke prisen i seg selv så gal, dere får sikkert prutet ned noen lapper også. Imidlertid hadde jeg personlig vurdert å finne en nyere, mindre motor. Det vil si om det ikke er et poeng å ha motor i denne størrelsen..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det som var med denne båten, var at den hadde både motor og henger. Angående størrelse på motoren, så skal den dra unger etter seg på ring og andre badeleker. dessuten så syns vi at sitte mulighetene var fine, da vi har 3 unger + svigers som skal på tur. Men vi lurte på om det kunne kansje være plast pest, og hvordan vi evt kan sjekke det og andre skjulte feil

Link to post
Share on other sites

Palst pest ser man som blærer i skroget under vannlinja, når du stikker hull på de lukter det av innholdet. Om båten har vært brukt med henger store deler av tiden, er det liten grunn til å engste seg for plastpest. Generelt er plastpest ganske mye omtalt, uten at det nødvendigvis trenger å være et stort problem.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Grimstadmannen Herman Waarum etablerte Herwa på 50 tallet og var vel den første plastbåtprodusenten i Norge, han var i allle fall den første til å produsere en plastbåt.

 

Var det ikke Ancas som var første produsent?

Hvis jeg husker riktig så var vel H.Waarum med der også før han startet Herwa..?

 

jeg fant, jeg fant:

http://www.agderkultur.no/Herwa/Side1.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det kan være jeg husker feil, det er mulig han ikke var den første til å starte produksjon, men jeg er ganske sikker på at han var den første til å lage/sjøsette en glassfiberbåt.. En eller annen gang helt på begynnelsen av femtitallet tror jeg, -52-53 en gang? Sikkert noen her inne som kan dette på rams, mit poeng var i alle fall at en Herwa 1969 ikke var noen førstegenerasjonsbåt.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sett etter en feks. Fjord Wing 19..( Eivind Amble konstruksjon) Gode båter med klassisk utseende og et fantastisk skrog.. Evt en Fjordling 17 ( Herman Linge konstruksjon).. Disse er gode og utprøvde båter med lang fartstid. Holder seg godt i pris gjør de også.. Faktisk så har de vel bare økt.......

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Spørs jo på bruken da, en Fjordwing eller Fjordling ligger mye høyere i pris og krever mye større motor.

 

Ser ut til å være en helt grei båt til å ha på hytta, og prisen er vel lite å si på dersom motoren er i god stand.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En bekjent hadde en slik båt for ikke så lenge siden, det var en 2004 mod mariner 40 på den, og gikk som en dass! Du kan nok glemme å dra ring med den, gikk 28 knop. I tilegg var den kjeeedelig å kjøre... Ville sett på noe som dette:

 

With Vital 1500\1600

Wesling 16

Finnsport 420\500

Musling 430

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...