Jump to content

Webastoen starter og slukker etter 20 minutter med feil F12

SIJADA

Recommended Posts

Hei ,

Har køpt ny båt (viking 31 86mod) har prøvd den i noen helger nå å er ganske fornøyd fornøyd så langt.

Men Webasto varmeren starter og varmer i ca 20 min før den slukker og det kommer en feil meldings tekst F12.

ER det noen der ute som kan fortelle hva det betyr ?.

mvh SIJADA

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig webasto.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Hei

Har nettopp kjøpt båt med Webasto, så jeg har ingen erfaring med den ennå. Men i manualen (Webasto Air Top 3500ST ) står det at feilmelding F12 betyr "Varmeapparatsperre". Ved andre feilmeldinger står det at man opphever feilsperren ved å slå av og på apparatet, men ved alvorlige feil, som f.eks. overoppheting, låses apparatet permanenet og feilmelding F12 eller F13 kommer opp. Og når en sånn melding kommer opp, kan ikke apparatet (i følge manualen) tas i bruk igjen før den er repartert av fagperson med opplæring fra Webasto...

Det er alt jeg kan hjelpe med. Sikkert andre her på forumet som vet mer.

Dette med sperring er rimelig vilt, det kan f.eks være nok at noen har plassert en bag el.lign foran luftuttaket for at overhetingssikringen slår ut....

Noen som vet hva som skal til for å oppheve sperringen, kreves det en dataterminal eller er det f.eks. å kortslutte etpar kabler under oppstart?

Er det umulig å gjøre det selv ville jeg ALDRI kjøpt en slik varmer.

Resetting av feilkodesperre Webasto : To deactivate the fault lock-out, the heater is to be briefly (min. 2 seconds) turned off and then switched back on

For øvrig er kode F 10 indikasjon på overoppheting. Dette skjer vanligvis ved "struping" av gitter for varmluft inne i båten, eller at noen har blokkert luftuttaket ved å plassere en gjenstand umiddelbart foran gitteret / dysen.

F 00 Control unit failure / incorrect parameter set /warm start detection

F 01 No start-up (after 2 start-up attempts)no formation of flames

F 02 Flame extinguished (repeated >5)

F 03 Undervoltage or overvoltage

F 04 Premature flame detection

F 06 Temperature sensor interruption ortemperature sensor short-circuit

F 07 Metering pump interruption ormetering pump short-circuit

F 08 Fan motor interruption orfan motor short-circuit orfan motor incorrect speed

F 09 Pencil-type glow plug interruption orpencil-type glow plug short-circuit

F 10 Overheating

F 11 Temperature limiter interruption ortemperature limiter short-circuit

F 12 Setpoint transmitter (interruption / short-circuit)

Må vel legge til at disse feilkodene gjelder for Airtop 3500 / 5000 modellene.

Redigert av Apollo32 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...