Jump to content

Forkromme propell?


andraves

Recommended Posts

Jeg har en Mercury High-Five (5-blads) stål propell på mitt Bravo 1 aggregat.

 

Propellen har tidligere vært helt blank, slik at en kan speile seg i den. Den har vært glatt og fin. Nå har deler av det som var blankt forsvunnet. På disse plassene gror det og når jeg tar båten på land ruster det på enkelte plasser.

 

Er det mulig å sende inn propellen til forkromming, eller kan jeg gjøre noe selv?

 

mvh

AR

Link to post
Share on other sites

er vel like greit å polere opp på nytt...? Går sikkert an å sende inn til forkromming, men tror ikke det er så vanlig å forkromme rustfritt.

 

"Rustfritt" stål er som regel ikke helt rustfritt i saltvann, men kan bli misfarget og få overfladiske rustflekker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har samme propell, og min er også matt. Det er ikke krommen som løsner, for den er i polert rustfritt. Mistenker heller at det er zink som legger seg utenpå. Du kan prøve med en pussematte (ikke stålull, det ruster og lager prikker på propellen). Men da blir den ripete. Eller du kan la det være slik jeg har gjort :)

 

Testa også å skrape med en hardplastbit, og det forsvinner, men det går sakte. Er lettere hvis propellen er våt fant jeg ut.

Link to post
Share on other sites

Er den blitt matt så kan den enkelt poleres opp igjen til speilblank overflate.. Det tar litt tid, men reusltaet blir bra... om en bruker dette settet på drillen

PFPKA.jpg

Fra Gasolin.no til kroner 299,-

 

Her benyttet det samme på en knekt syrefast plate til ankervipperullen og det ble like blant som som det orginale... Dess lengere tid en jobber med materialet dess bedre blir reusltatet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det funket helt supert hos meg, jobbet en 20-30 minutter på en syrefast side som var 5x40cm, og resultaet ble speilblankt, først med grov og deretter med den fine polerrullen... selvsagt med riktig voks og rikelig med voks... brukte en vanlig Boch drill ev billig kvalitet. Tok siden først med plansliperen og 180 papir, før jeg gikk løs på dette med drillen..

 

Hadde jeg ofret en halvtime til så hadde det nok blitt ennå bedre....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...