Jump to content

Fra hav til naust - hvordan?


KnutIvar

Recommended Posts

Jeg har en liten båt som jeg enkelt ønsker å sette ut/ta opp. Det er maks 20 meter fra naust til sjø. Båten er (per i dag) 16 fot, og lett. Det er et gammelt - og skjevt/ødelagt skinnesett, en båtvogn fra steinalderen, og en gammel, gammel vinsj i naustet. Det er et sant helvete å betjene førkrigsutstyret...

 

Hva skal jeg gjøre for å lette prosessen...? Bør jeg tenke helt nytt, eller satse på reparasjon? Synes båtvogna er forferdelig tung alene... Det er mye, mye enklere å ta båten opp og ned av hengeren, enn det er å få båten ut av naustet. Og det rimer ikke, synes jeg!

 

Har noen gode råd til en nordnorsk landkrabbe?

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet :smiley:

 

Eg har litt fleire idear:

 

1.

Dersom dette er snakk om ein enkel open båt ala jolle/robåt og den kunn skal dragast i land ein gong for året er det ofte vel så enkelt å lage seg eit system med lunder (fastmonterte trestokkar som ligg på tvers der du skal dra båten opp) i staden for skinnesett og vogn. Dette vert sannsynlegvis ikkje noko meir lettvindt enn du har i dag, men dersom du må rive vekk det du allereie har kan dette vere eit greit alternativ. Men dersom det er snakk om ein båt med stor påhengsmotor eller at støa opp til nauste er veldig steinete og ulendt er jo ikkje dette så godt alternativ.

 

2.

Ordne/rette opp det skinnesettet du har, kjøpe ny betre vinsj og smøre opp den gamle opptrekksvogna eventuelt lage ny som Blue_Dragon seier.

 

3.

Rive vekk det gamle skinnesettet og montere nytt, men i staden for å montere skinner som ofte er dyre kan du skru saman autovern/gardrail. Til dette så kjøper du deg eit sett med grove "olabilhjul" som du lager ei opptrekksvogn til. Avstanden mellom autoverna må tillpassast akselbredda på hjulsettet du kjøper slik at dei passar i nedsenkinga i autovernet. Men problemet med vinsjen vil jo vere som før. Likevell ser eg på dette som eit godt alternativ dersom du må bytte ut det gamle uansett. Eg har ikkje testa ideen sjølv, men eg har sett det i bruk fleire plassar. Det er i alle fall denne løysinga eg har tenkt å gå for når me skal lage nytt opptrekkssystem til naustet vårt :yesnod: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til et fantastisk forum

Opplegget ditt høres ut som det som var på naustet vårt før.

Du kan rette mye med å legge nye sviller, og få rettet opp, eventuelt byttet skinnene.

Så må du smøre opp vogn og vinsj, så skal du se du har et opplegg som fungerer i mange år fremover, og som kan håndtere betydelig større båter enn den du har nå

 

skinnegang.jpg

 

For å få en stødig skinnegang, hjelper det å rydde området der den skal være for stein ol

Da går det ikke lenge før du har ei fin stø å legge den i.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

I stedet for den tradisjonelle skinnegangen for å dra vognen på,så annskaff deg rette lengder av autovern.De ligger stødig når de er satt fas,bred og god.En vogn med vanlige hjul er fin å bruke her da den triller mye lettere.Jeg fikk tak i 52m.med disse gratis da det ble utført bytte av disse.Bare en tanke.........

Link to post
Share on other sites

Så det var der autovernet ble av. Nord og sør for Møre. Har lett lenge og vell etter disse. Har selv behov for noen, men de er ikke lett å oppdrive her i fylket. Kan jo ikke bare skru ned noen her og der :nonod: så jeg frir til de som vet hvor jeg kan få tak på 10 lengder.

 

jawik - f.t.i. hjemmehavn, Syvde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Så det var der autovernet ble av. Nord og sør for Møre. Har lett lenge og vell etter disse. Har selv behov for noen, men de er ikke lett å oppdrive her i fylket. Kan jo ikke bare skru ned noen her og der :nonod: så jeg frir til de som vet hvor jeg kan få tak på 10 lengder.

 

jawik - f.t.i. hjemmehavn, Syvde.

Fikk ikke bruk for de da jeg anskaffet en større båt som ligger ute året rundt.Selger billig :eek:

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke bruk for de da jeg anskaffet en større båt som ligger ute året rundt.Selger billig :eek:

 

Er interessert og takker for tilbud. 10-15 timers kjøring blir langt med tilhenger. Dersom frakt kan ordnes med lokalbåter e.l. slår jeg til. Send IM så prates vi.

 

jawik

 

Tar gjerne 20 lengder.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...