ola_dunk Startet 20.Mai.2007 Del på Facebook Startet 20.Mai.2007 AQAD 40B 165. Etter at impelleren røk og motoren kokte forsvinner kjølevannet etter noen timers kjøring. Mest sannsynlig toppakningen som er gåen, eller kan det være at toppen er sprukket?? Ikke vann i oljen eller omvendt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Sikker på at ikke deler av impelleren ligger i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Har nok mest tro på toppakningen. Ståltopper tåler en lett varmkjøring... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
laserpro Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Har kjempa endel med Aqad40B motoren og varmgang. På min sprakk toppen , det merket jeg først ved at jeg fikk trykk i kjøleren, kjølesvæska forsvant gjennom påfyllingskorka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Der renner vann ut i fra manifoilen når motoren ikke går ( da skulle det tyde på at det er ferskvann, eller hva?? Når motoren går renner det skikkelig, men da kommer det mer rustvann (tror det er sjøvann ?? fersvannsiden forsvinner etter noen timers kjøring. Freser litt vann opp fra tanken når motoren ruses opp, men ikke mye Noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Vann som renner ut manifold når motoren ikke går kan være sjøvann. Du kan fort få hevert effekt der vann suges inn vie sjøvannsinntak. Dette vil oppstå om lekasjepunkt ligger under vannlinja. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 lekasjepunktet ligger over vannlinja.. kan det være pakninger på varmeveksleren som er gåen, slik at ferskvann kommer ut en defekt pakning i fra manifoilen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 (redigert) Når jeg tar av lokket på beholderen på ferskvannet renner det ut oppunder eksosmanifoilen og det mens motoren ikke går. Samme plass som det fosser sjøvann ut når motoren går. Så der kommer ferskvann og sjøvann ut fra manifoilen.. Er det en pakkning inne i varmeveksler som kan være slitt og at manifoilen har en sprekk eller dårlig pakkning?? Redigert 24.Mai.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Hva har du gjort sålangt med problemet ditt? Få en kyndig mann ombord for å sjekke ut probplemet ditt! Du bør muligens ta av toppen og få sjekket denne for sprekker. Skift så topppakningen og undersøk om det fortsatt lekker! Følg også med i bunnbanna om der er vann!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 det kan ikke være toppakningen. Ser ut som om det er varmeveksleren som er gåen .? Lurte på om andre har opplevd det samme, at vann siver ut bakom manifoil og under varmeveksler.. greit å få høre andres mening før jeg skrur ut varmeveksler og manifoil.. Ingen som har opplevd lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Tjaaaa..... På 30 motorene gikk det et tynt stålrør innimellom topp og varmeveksler.... dette så mange ganger meget dårlig ut....... Mange år siden nå, men mener det hørte til fv. kretsen, uten jeg skal sverge 100%på det... Husker vi pusset de rein, primet endel ganger før de fikk litt toppstrøk på..... Aner ikke om det er på 40 motorene, men ville nå ha sett etter dette.... Har opplevd noen innmater til varmevekslere av typen vp på 30 og 40 motorer som har lekket og det var lett å sjekke ved å la lokket være av etter start. Lakk kjølerinnsatsen steg vannet sakte for så å renne over.... sakte men sikkert.... Har det vært lekkasje i lengre tid er fv. kretsen sjøvannskjølt uten at man vet dette og da forsvinner aluminiumen fort.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 25.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 hei. Jeg fant feilen . Det var noen små plugger i motor rett bak eksosmanifoil som var hull i ( frostplugger, der er noen store og noen veldig små, det var de små der var tært hull i. Kurant å skifte, de nye skal vel bare presses inn ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.