Karavoli Startet 20.Mai.2007 Del på Facebook Startet 20.Mai.2007 (redigert) Jeg er sån passe teknisk innstilt, men er ingen ekspert på området. Jeg skal montere hydraulisk styring og autopilot i båten og tenkte at en forhandler skulle montere hele greia for meg. Men hvis jeg monterer allt selv blir det vesentlig billigere! Er det noen her som har montert slikt utstyr selv? Trenger man å være "ekspert" for å greie det? Redigert 20.Mai.2007 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Atco Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Vet ikke helt hva jeg skal si....... Jeg monterte Sleipner hydraulisk styring og en Simrad AP11 i Scand Baltic'en min i fjor, og det er litt jobb ja.... Største utfordringene er å få en god montering av rorpumpa og plassering/kobling av rorføler og pumpe til autopilot, samt all trekking av hydraulikkslanger/kabling. Dette var MYE jobb i båten min, men kanskje enklere i en Saga? Jeg ville i allefall vurdert hva som blr forlangt for å få det montert, før jeg bestemte meg.... Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Trekking av kabler og slanger, montering av pumpe, syliner og rattpumpe gjør du iallefall selv. Så er det disse koblingene da som er utfordringen samt å sette opp piloten. Det er ikke uoverkommelig om du tør å mekke litt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Enig! Gjorde dette stuntet for 2 år siden, hadde ikke særlig erfaring med "slanger å sånt", men det gikk fint! Bare husk på å lufte anlegget godt! Lykke til. mvh Marwin. PS. Og tenk på hvor stolt du blir etterpå, når alt virker... Du har gjordt det sjøl!! DS Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Karavoli Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Enig! Gjorde dette stuntet for 2 år siden, hadde ikke særlig erfaring med "slanger å sånt", men det gikk fint!Bare husk på å lufte anlegget godt! Lykke til. mvh Marwin. PS. Og tenk på hvor stolt du blir etterpå, når alt virker... Du har gjordt det sjøl!! DS Ja ikke sant!! Hva mener du med å lufte anlegget godt? Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Ja dette gjør du selv. Skal starte med samme arbeid selv. Skal du ha flere rattpumper? Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Ja dette gjør du selv. Skal starte med samme arbeid selv. Skal du ha flere rattpumper? Nei har kun en styreposisjon. (hvis det var det du mente)? Hadde nettopp en samtale med Maritim, så jeg er 100% sikker på at jeg får riktig utstyr. Så det ser ut til at det blir montering i nær fremtid Lykke til med arbeidet du å da! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Fordelen med å gjøre slikt selv er at du får det slik du vil. Du slipper en montør som går på timer og tar snarveier, lager huller i båten du helst kunne klart deg uten osv. Slangene i fra styreposisjonen kan du f.eks teipe fast i teleflex styrekabelen, så trekker du slangene med denne. Teleflex kabelen skal du jo ha vekk likevel. Styresylinderen trenger en solig forankring bak ved roret ditt, dette finner du nok en løsning på. NB: Husk å montere sylinderen slik at slangenipplene peker opp mot vår herre, ellers blir du ikke kvitt luften inni styresylinderen. Har sylinderen du kjøper egne luftenippler på toppen da kan du se vekk i fra dette, da blir du kvitt luften uansett. Redigert 21.Mai.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Ja ikke sant!! Hva mener du med å lufte anlegget godt? Er litt usikker på hva Hydrox mener her... (Egne luftenippler...) Er ikke slangemontør Spørsmål: Er dette et passivt anlegg (kun rattpumpe og styresylinder) eller er det med en elektrisk pumpe (for autopilot)?? Anyway, lufting er viktig! Gikk til TESS og kjøpte slanger (i riktige lengder) og de satte på alle slangekoblinger (meden egen pressemaskin). Montering av rattpumpa var ganske grei (måtte bare bore litt anderledes festehull for den), så trakk jeg slangene samme vei som den gamle Teleflex slangen hadde gått (som Hydrox nevner), fant et høvelig sted for den elektriske pumpe-enheten (hvis du har DET i dette anlegget); Deretter monterte jeg slangene på styresylinderen. Så begynte jeg å fylle på olje på rattpumpa mens jeg dro rattet frem og tilbake (langsom affære, tidkrevende), passet på å løsne litt på slangekoblingene (på el-pumpa OG styresylinderen) helt til det begynte å komme ut olje (og ikke luft), strammet så til koblingene etterhvert.... Måtte også tvangskjøre den elektriske pumpa innimellom for å fjerne luften i DET systemet også... Lot det hele hvile en times tid slik at luftbobler fikk samlet seg, og tok hele prosedyren om igjen (med lufting, åpning og stenging av koblinger). HUSK: Rattet frem og tilbake hele tiden. (satte på en sveiv på rattet for å ikke slite meg ut...) De lufteniplene Hydrox snakker om her, er ukjente for meg; Mulig DE gjør denne jobben enklere?? Anyway, dette er en grisejobb... KAN bli noe oljesøl der du åpner koblingene; Ha godt med "oppsamlingskopper OG filler.... MEN: ALT dette står vel beskrevet i bruks/montasje-anvisningen som følger med anlegget eller?? De første dagene etter denne jobben, angret jeg nesten på at jeg hadde montert hydraulisk styring, fordi styringen virket svært "hakkete" men skjønte etterhver at DET skyldtes LUFTBOBLER I ANLEGGET!! Etter ytterligere lufting og oljepåfylling, ble dette bedre og bedre, for tilslutt å bli helt jevn! Bare pass på at oljereservoaret i rattpumpa aldri blir for lavt, ellers pumper du NY luft inn i anlegget, og må begynne på´n igjen Håper dette gir deg noen hint. Lykke til. mvh Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hydrox Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Er litt usikker på hva Hydrox mener her... (Egne luftenippler...) Er ikke slangemontør På hver ende av styresylinderen festes slangene. I området hvor du fester slangene finnes ofte en liten luftenippel som du løser med en liten fastnøkkel eller skiftenøkkel. ( I min verden er skiftenøkkel fy fy). Har du luftet bremsene på bilen din er disse nipplene veldig om ikke helt lik. Her får du evakuert luft i styresylinderen og disse skal være på toppen når sylinderen er montert. Litt billigere styresylindre har ikke disse luftenipplene, da MÅ slangekoblingene sitte på toppen når sylinderen er montert. Ellers vil du aldri bli kvitt luft i øvre halvdel av sylinderen. Luft vil alltid være oppå oljen og vi må lufte i høyeste punkt for å få all luft ut. Håper det var innviklet nok forklart.... Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Den hydrauliske styringen jeg tenkte på er denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2149...upkey=006001021 Noen invendinger om denne? Bra eller dårlig? Autopiloten blir en Raymarine ST6002: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2018...upkey=001001081 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Ut fra avataren til måsinj seiler du ganske langt nord, noe som har betydning for fluxgate kompassets evne til å gi korrekte styresignaler til kontrollboksen for autopiloten. For å kompensere for dette anbefaler jeg deg sterkt å få montert inn en rategyro i kontrollboksen for autopiloten. Dette gir atskillig rettere seilas når du kjører med autopilot. Det er mulig at maritim leverer dette som standard - ville ha undersøkt dette. Jeg har slik rategyro, og kjølvannsstripen er nærmest "rett som en strek" på store overfarter som gjerne kan være mer enn 10 nm. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Til denne prisen er det versjonen uten rategyro. Her er versjonen med gyro: 6002 Gyro Det er mulig å gå for fluxgateversjonen først og senere oppgrader til rategyro hvis du ikke er fornøyd. Oppgraderingen er en enkel operasjon og jeg tror ikke det vil koste noe særlig ekstra. Monterte hydraulisk styring og autopilot i fjor, mye jobb siden det er så trangt, men ikke spesielt vanskelig. Sørg for å få Tess eller andre til å lage "skikkelige" slanger til deg. Ikke gå for slangene der du selv setter på koblingene. Kjøpte selv en Bosvik styring. De leverer slanger laget etter mål tilpasset båten uten ekstra kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Da er tingene bestillt. Det ble en litt "større" autopilot enn først anntatt: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2018...upkey=001001081 Får eventuelt oppgradere med RateGyro etterhvert. Det koster jo ganske mye!! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Ser du har bestillt alt, så jeg er kanskje litt sent ute. Har akkurat montert en 6002+ med ratesensor, og den er betraktelig mere stabil på kursen en en 5000+ som jeg monterte i gamle båten. Jeg brukte sleipner sylinder i forrige båten, og disse er veldig greie å lufte på niplene. setter du på slange på disse og oppi en flaske, blir det lite søl ved lufting. I forrige båten brukte jeg slanger og nippler til å montere sammen selv. Det var mye tung skruing, og tok tid. Denne gangen brukte jeg ferdig pressede slanger, og vil anbefale deg å gjøre det samme. To av slangene må være hydraulikkslanger, men den tredje er reservoarslange hvor det ikke er trykk. Kjøpte også en slik oljebeholder til sleipner oljesmurt pakkboks, som jeg koblet til med slange i påfyllingshullet i styrepumpa. Det gjorde det veldig enkelt å fylle anlegget og holde øye med nivå under lufting. Forøvrig tror jeg det står feil hos maritim (240ccm maks styresylinder), mener det står 172ccm som maks med S1/S1G computer og type 1 drivenhet hos raymarine. Betyr ikke noe for deg i denne sammenhengen. Hvis du har mulighet for å koble på rorkult for nødstyring, må du ha en bypass ventil for å kunne bruke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Herregud nå har jeg brukt laaaaang tid på hele greia!!! Men i dag var jeg ferdig. Alt fungerer som det skal. Det eneste jeg ikke har gjort er kalibreringen av piloten på sjøen da det var endel bølger i dag. Men når det er gjort, er allt klart Det var masse arbeid dette. Har ikke reknet timene men det er mange!! Har aldri gjort dette før, så da går det med endel tid på å spekulere å. Å stolt er jeg som har klart allt dette alene Og timingen kunne ikke vært bedre. På mandag starter jeg med 4 uker ferie Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
Kiwi Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Har det noen praktisk betydning hvor pumpa til autopiloten monteres, bortsett fra det som er nevnt om høyden i forhold til rorsylinderen? I motorrommet eller nær styreposisjonen? Genererer den mye støy? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 I prinsippet kan du montere hydralikkpumpa hvor du vil. Den trekker endel støæm, så pass på at kablene har tilstrekkelig tverrsnitt. De fleste pumpene jeg kjenner lager lite støy. Antar at du har reversibel pumpe, den lager bare lyd hver gang den går, og på rette strekninger er det stort sett svært begrenset tid som pumpa går. Jeg har alltid hatt ei pumpe som har vært på omtrent samme høydenivå som styresylinderen, og jeg har aldri hatt problem med lufting av hydralikkoljen/systemet. Hydralikkpumpa gjør i prinsippet ikke noe annet enn rattpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.