Jump to content

Kvalitet propell/valg av propell


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Jeg lurte på om det er kvalitetsforskjeller på aluminiumspropeller fra en leverandør til en annen? Det gjelder en 40 hk Mariner 99 mod. Det jeg først og fremst tenker på er slipp osv. Har det noe for seg å se etter stålpropeller, hvilken pris snakker vi om da? Jeg har en båt med ukjent fabrikat som planer litt "mye". I tillegg tror jeg turtallet blir litt høyt, så jeg må nok til med en større propell. Er det noen propeller som gir mer løft enn andre, eller er jeg dømt til å "ploge" for all fremtid? Jeg har manuell tilt, og det stillet som gir best løft og fart gjør det litt vanskelig å få båten i plan med flere personer, samt at motoren spinner ut litt lett. Ellers er motoren mer en stor nok for båten. Tar i mot tips om leverandører og priser med takk!

Redigert av josse79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, er stor forskjell på forskjellige propeller. Hva som er best avhenger helt av båt/motor/behov og er vanskelig å gi noe eksakt svar på. For å finne det som funker best så må det nok prøving og feiling til.

Vanskelig å gi noen anbefaling uten å vite mer om båt,turtall,fart osv. Hva slags årsmod er motor, og har du bilder av båten?

 

Når du sier planer for mye , mener du da at du får for mye løft i hekken slik at båten går på nesa?

 

Husk også at en større propell vil gjøre båten tregere opp i plan. Og med mer fart så vil den ploge enda mer...

 

Høres ut til at du bør investere i en slik: den vil løse flere av dine problemer...

http://www.cook-mfg.com/pt35.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...