Jump to content

Demontering av vinduspusserarm


Miles Ahead

Recommended Posts

Som en del av det evigvarende prosjektet om alltid å holde smykket i så perfekt stand som mulig, fikk jeg i helgen for meg at jeg skulle bytte vinduspusserarmene da de begynte å bli svært preget av tidens tann. Siden jeg lå i gjestehavna i Strømstad var vegen kort bort til Torskholmem der 3 stk. Rocca pusserarmer ble kjøpt inn - dette skulle bli bra :yesnod:

 

Jeg gikk deretter med stor iver på for å fjerne de eksisterende armene, noe som så ut til å være en meget enkel affære. Bare å løsne en settskrue, type umbraco for så å løfte av armene. Som så ofte før så viste også dette seg å være forbundet med adskillig mer plunder og heft enn den 5 minutters jobben jeg hadde regnet med. Settskruene gikk fint å løsne, men det var ikke mulig å rikke armene selv om jeg bente og dro det jeg turte. :headbang:

 

Sprayet på CRC for å se om det kunne hjelpe, og nå lurte jeg på om noen hadde noen gode forslag å komme med. Ser for meg å kunne bruke en slags gaffel med litt arm og mothold som jeg kan bruke for å benne armene av motorfestet, eller alternativt å bestille en mobilkran fra kynningsrud...

 

Andre gode råd mottas med stor takk. Hvor mye krefter er det tilrådelig å bruke her - kan motoren ta skade etc? :confused:

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Disse har tendens til å sitte. Min erfaring er å prøve å "vippe" de litt. Dvs. bikke litt kl. 12, så klokken 06, deretter kl. 12 osv (her da med klokken som posisjon og ikke tid hehe)...

 

Alternativt kan du prøve å varme opp litt. Ikke mye da det er gummi i nærheten. Prøv å varme opp selve armen med en blåselampe eller tilsvarende. Hold en finger på pusser-akselen og pass på at denne ikke blir for varm. Som en tommelfinger-regel, så lenge du greier å holde hånda di på metallet, så er det ikke over 50 grader. Og om du får varmet opp armen først, slik at kanskje denne blir noe varmere enn akselen, så burde det kanskje la seg gjøre å lirke den av.

 

Annet alternativ: Borre hull i senter av pusserarmen (over akselen). Bruke så en toarmet avtrekker og trekke den av dersom du ikke har tilgang til aksel-toppen da (noen er gjennomgående, andre ikke).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk om det ikke i tillegg er en slags streng/fjær som sitter som en låsing i et spor i akslingen. Det var det på mine viskerarmer. Minner litt om den fjæren som holder lyktepærene på plass i bilen. Måtte til med en slags krok og dra de ut av låseposisjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det jeg gjorde var å skru ut den store mutteren som er festet på utsiden, og la en fastnøkkel som "skive" imellom, og brukte mutteren som en "avdrager".... funket meget bra!

 

Takker henboe for et utrolig smart tips. :cheers: Gjennomførte denne prosedyren i går, og pusserarmene ble enkelt og skånsomt dratt av. :yesnod: Det er nettopp det å få slike praktiske tips fra erfarne og hjelpsomme forummedlemmer som gjør at båtplassen er et uvurderlig verktøy for enhver båteier. :flag:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...