Jump to content

Isolering av motorrom - har det noe effekt?


Goddis77

Recommended Posts

Har sett flere nyere båter som har bygd kasse rundt motoren for lyddemping.

Jeg har selv bare isolert selve veggene i mitt for lydisolering. Har det noe for seg å kanskje bygge seg en kasse rundt motoren for å isolere bedre, eller vil en ikke merke stor forskjell? Hva da med temperaturer etc...

Link to post
Share on other sites

Jeg isolerte et allerede isolert motorrom i min gamle Draco 20. Ble to vidt forskjellige båter. Ene varianten var umulig å føre en samtale i, mens siste varianten ble en drøm. Helt utrolig hva ordentelig lydtetting kan gjøre.

 

Problemet med "original" lyddemping, er at det brukes kun noen lyd/bly matter her og der. Dette har mest den hensikt å forhindre at lave frekvenser spres til skroget som så ville ha forplanter dette videre. Men nå er det ikke de lave frekvensene jeg har problemer med. Det er de høye hylende lydene når maskinen går i marsfart. Da hjelper det lite med plater som er designet for lave frekvenser. Men høye frekvenser finner de små hullene, og "kassa" må derfor være helt tett, ikke bare mot en vegg eller no. Skal nesten være slik at man skal kunne "trykkteste" rommet for å sørge for at det er helt lufttett. Andre problemet er ventilasjon til motoren. Full isolasjon av lyd isolerer også mye varme. I tillegg trenger motoren mye luft som skal ut av eksosen. Jeg løste dette med god ventilasjon gjennom flere slanger med inntak utenfor skroget.

 

Helt lydløst blir det aldri, men du verden for en stor forskjell det kan være.

Link to post
Share on other sites

Dettte kommer vel an på så mangt: Hvordan det er i dag (hvor mye & hva er allerede isolert), type motor (diesel/bensin), motorstøy kontra eksosstøy osv., odv..

 

Men problemstillingen er interessant. I min 26 år gamle snekke med diselmotor er det tilsynelatende godt med støymatter allerede. Men hvem vet - kanskje nyere matter er bedre? Imidlertid mener jeg at det kommer såpass mye lyd i "retur" fra vannflaten ifb. med eksosutløpet, at ytterligere isolering av motorrommet neppe har noe for seg. Men jeg kan ta feil - det kan jo hende at reduksjon av den "sekundære" lyden - den jeg på en måte ikke legger (veldig) direkte merke til - også vil påvirke merkbart min totalopplevelse av lyd (støy). Noen som har erfaringer vedr. dette?

 

Og i samme slengen - noen som har gode erfaringer med enkle tiltak for å redusere eksosstøyen? Dagens eksosrør (gummi) bøyer 90 grader nedover fra skutesiden, og avslutter (i luft) rett under badeplattformen. Vil det f.eks. hjelpe å forlenge denne stussen 25-40 cm slik at den havner rett under vannflaten? Og i så fall noe negativt men en slik løsning?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er mitt motorrom: (ser litt bedre ut enn dette. er et gammelt bilde)

 

motorrom1.jpg

 

Det jeg lurer på er om det hadde vært vits i å lage en kasse rundt selve motoren med lokk. For så å fjerne lydplatene som ligger på lukene. Deretter borre hull på sidene av platene med slange opp til inntaket for luft (skroget).

Vet ikke om det vil virke med tanke på luftfilteret jeg har. Vil disse uttakene da kunne gi nok luft for motoren?

Lyden idag er ganske høy. Trangt om plassen er det også...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke laget kasse rundt motoren, heller legg godt med isolasjon i veggen fremfor motoren. Biltemas blyplater fungerer fint. Vibrasjoner i båten får du ikke bort uansett. Pass på å få tett hver eneste krog inn mot salongen. Kunne jo også byttet de i motorluken.

Link to post
Share on other sites

Lyden idag er ganske høy.
Bensinmotor og ganske høy lyd... Da ville jeg først og fremst lett etter åpninger fra motorrom til der du oppholder deg. Det skal ikke store åpningen til før du slipper ut MYE lyd og det er enkelt å gjøre noe med. Et enkelt verktøy for å lete etter lydlekkasjer er propp i det ene øret og en 6-8mm plastslange i det andre, da kan du søke rundt med andre enden av slangen og lett høre hvor lyden kommer fra. Har du et tett motorrom og luftinntak på utsiden av båten er mye gjort...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Ja, det er svært få med kunnskap på dette feltet. Derimot er det noen som "ser" lyden:

 

www.spesialprodukter.no

 

...og det er ikke bare båter jeg snakker om da. Kontorer og diverse nybygg, som ikke tenker akkustikk når ting skal være billig.

Øret er kroppens verktøy for å si i fra at noe er galt, når lydtrykket økes. Derfor er hørselvern en fy ting.

Tror du resten av kroppen har godt av 120 db, selv om du går med hørselvern ?

( Øyne og sterk sol - solbriller er samme sak )

Link to post
Share on other sites

Biltema sine matter har lukkede celler, og demper noen få prosenter av mattene som www.spesialprodukter.no har.....

Helt sikkert bra greier de mattene du reklamerer for, men biltema sine rekker i massevis for meg, selv om de bare har noen få prosent av effekten. Er så stille å behaglig så. Billig lim til platene har de også, karosserikitt til 19kr tuben. Er faktisk så stille at jeg savner lyden av motor når jeg kjører fra FB.

Link to post
Share on other sites

Isollering har definitivt effekt. I min er dette gjort med vanlige matter og funker. Har sett samme båt med bygd kasse rundt, men dette ville jeg aldri valgt. For det første blir det trangt og kronglete å komme til servicepunkter og for det andre blir jo dette veldig tett også med tanke på lufttilgang for motor. Selv om det legges opp med egne luftekanaler gjennom kassen, synes jeg dette blir å pakke en motor som trenger luft vel mye inn.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...