Jump to content

British Leyland Dieselmotor 37hk


Walter_S

Recommended Posts

Hei folkens!  :lol:

 

Er det noen som har en formening om en ferskvannskjølt British Leyland Type 108 / 37 hk  ca. 1975 modell. Står i en 25' motorkrysser / sjarktype båt på vestlandet.

Walter_S venter spent på svar! :confused:

 

Vet om Perkins, BMC og Thornycroft av engelske diesel(båt)motorer, men British Leyland? Er det de som lager Morris bilene?  :lol: Ha'kke peiling, jeg, det er derfor jeg spør!!!

Link to post
Share on other sites

Det er det samme som BMC, British Motor Corporation. De endret navn til British Leyland.

 :crazy: Se der! Nå vet vi det! Takk for opplysning, MVH!  :crazy: Man lærer så lenge man lever....... :crazy:

 

Nå blir selvfølgelig spørsmålet mitt tilsvarende:

Er det noen som har en formening om en ferskvannskjølt  British Leyland  BMC Type 108 / 37 hk ca. 1975 modell. Står i en 25' motorkrysser / sjarktype båt på vestlandet.  

Noe spesiellt med denne motoren? Er det noen som har denne typen? Noe jeg bør være OBS på?  :crazy:

 


Pjolter, håper det er al'right at jeg låner ditt motto (bare her, til dette bruket) I`m still confused, but on a higher level ...jeg synes det passet så godt! :flag:
Link to post
Share on other sites

Hei folkens!  :crazy:

 

Er det noen som har en formening om en ferskvannskjølt British Leyland Type 108 / 37 hk  ca. 1975 modell. Står i en 25' motorkrysser / sjarktype båt på vestlandet.

Walter_S venter spent på svar! :crazy:

 

Vet om Perkins, BMC og Thornycroft av engelske diesel(båt)motorer, men British Leyland? Er det de som lager Morris bilene?  :crazy: Ha'kke peiling, jeg, det er derfor jeg spør!!!

Hei Walter,

 

Du har forsåvidt fått greit nok svar, men jeg kan også supplere litt.

 

Britisk bilindustri etter krigen var et sant virvar av forskjellige merker, men det var i stor grad såkalt "Badge engineering" noe som betydde at det stort sett var samme delene skrudd sammen på forskjellige steder under forskjellig navn  -  og med noen få merkespesifikke forskjeller.

 

Du nevner Morris, i tillegg hadde Austin stort sett samme modellene. Der var også noen litt "finere" av de samme, som f.eks. Wolesley. (Du kjenner sikkert til at også Rolls Royce og Bentley hadde et lignende søsterskap.)

 

Men de første merkene de gikk etterhvert inn i et nærmere kompaniskap  -  i et forsøk på å redde en allerede vaklende industri. Der oppstod BMC, British Motor Corporation. Da heller ikke det var nok, fortsatte man med å ta inn Leyland, med noen andre som jeg mener å huske var Rover og Rootes. Resultatet ble en ekstra L i navnet, altså BLMC.

 

Heller ikke dette var nok til å redde den britiske bilindustrien  -  og jeg skal unnlate en politisering omkring årsak og virkning....

 

- - - -

 

Men Morris, de laget også egne båtmotorer allerede før krigen, noen av dem gikk i livbåter og på 1950-tallet husker jeg at noen stod ombord i lystbåter, men alle de som jeg var borti var bensinmotorer. Jeg kjøpte selv en gammel sideventilt Morris bilmotor for kr 100 så sent som i 1965. Den rigget jeg til for båt og den ble faktisk brukt i flere år....

 

Den motoren du er borti er nok en del nyere design, og så er det jo en diesel. Du skal regne med at det er en enkel, grei og forholdsvis pålitelig motor. Jeg vil heller ikke bli det minste forundret om du finner ut at stempler, lagre og diverse andre deler er de samme som du finner i Perkins, Ferguson traktor, BK og diverse andre motorer med røtter på Kålaholmen....

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Poseidon har alltid eminente svar med uhyre interessant historisk underbygging!  :crazy:  I forhold til din kunnskap må du jo snart være nærmere  :crazy:  150 år gammel, Poseidon! Man lærer en god del her på baatplassen.no, ja!

Takk for utfyllende info, Poseidon!  :crazy:

 

Akkurat den med "røtter på Kålaholmen" gikk ikke rett hjem hos meg, men er sikkert ikke så viktig i forb. med BMC-motoren.

 

Nå venter jeg bare på at noen som faktisk har en slik motor selv, skal fortelle litt om erfaringen sin med motoren, kanskje uttype modellbetegnelse 108 litt?

Link to post
Share on other sites

Akkurat den med "røtter på Kålaholmen" gikk ikke rett hjem hos meg, men er sikkert ikke så viktig i forb. med BMC-motoren.

Hei igjen Walter,

 

Beklager at jeg slapp gjennom litt gammel "sjømannsslang"....

 

Den gangen på 60-tallet, da jeg seilte litt i Nordsjøfart brukte vi på vår brede karmøydialekt å kalle England for "Kålaholmen"  -  i normalisert norsk rettskriving ville det jo bli "Kullholmen".

 

Den gangen var store deler av både industri, skipsfart, togtrafikk og meget annet fortsatt kullfyrt der borte. Det viste også igjen på kullstøv og skitt alle veier. Når man lå til ankers i Themsen følte man seg som midt oppe i en gigantisk panne med bedervet ertesuppe  :crazy:

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Nå venter jeg bare på at noen som faktisk har en slik motor selv, skal fortelle litt om erfaringen sin med motoren, kanskje uttype modellbetegnelse 108 litt?

Er litt usikker på om det er helt den samme motoren, men jeg har iallefall en BMC 36Hk diesel.

Det er en 1,5liters maskin som jeg aldri har hatt problem med. Står nå riktignok i garasjen, da jeg har hatt den ute og foretatt en liten overhaling. Skulle egentlig bare skifte pakning på bunnpannen, men det ble litt mer.

 

Motoren er litt stor rent fysisk så hvis du har planer om å skifte ut din nåværende motor bør du nok få kontrollert om du har plass til den.

 

Du finner en del info hos Kings Diesel. www.kingsdiesel.no

Her er det også en brukerinstruks for motoren http://www.kingsdiesel.no/teknisk/dokumenter/11.doc

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en formening om en ferskvannskjølt  British Leyland  BMC Type 108 / 37 hk ca. 1975 modell.

Uten at jeg er helt sikker på typenummeret så mener jeg det er samme motor som min svigerfar har i sin båt. Han bruker båten MYE og skiftet motor for noen få år siden. Da hadde han hatt denne motoren i omlag 25 år og hatt svært lite problemer med den. Hva skiftet han til????? Joda, han klarte å spore opp en identisk fabrikkny motor i originalemballasje som hadde stått lagret i en garasje siden den var ny. Bedre motor kunne ikke han få, sa han.

 

Ryker nokså kraftig i et halvt minutt etter kaldstart, både den nye og den gamle, men ellers ingen nevneverdige problem.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walter,

 

Her fikk du plutselig et par solide referanser på motoren. Jeg har også surfet rundt omkring og funnet ut litt av hvert. Motornummeret 108 betyr nok volumet i kubikktommer, omregnet i liter blir det knappe 1,8  -  og den brukerhåndboken finner du også på Kingsdiesel.

 

Hvis du tar den linken som Eppa gav deg, og skifter ut tallet 11 på slutten med 12   -   så går du rett inn i boken for den motoren som du står overfor......

 

Der finner du alle tekniske data og masse annet småplukk!

 

Tar jeg ikke alt for meget feil så leveres samme motoren som "Perkins 4.108" og da mener jeg samtidig å vite at det dreier seg om den motoren som har stått i noen tusen Londontaxier  -  som hver har trillet adskillige millioner kilometer.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Motoren tilsvarer ganske sikkert en BMC Captain.  Såvidt jeg husker har oda en slik motor i sin båt.  Du kan jo spørre han.  En litt større utgave av motoren het BMC Commander, 50 hk såvidt jeg husker, hadde en kamerat av meg i sin 25 fot Fram for endel år tilbake.  Fantastisk motor.  Aldri ett problem.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde samme motoren i en Hanto 24 fra 1978. En driftsikker motor som aldri fusket et slag. Det eneste var at oljetetningene på veiva ble dårlige etterhvert, så de måtte byttes. Det rant en del olje ut fra de. Plukket fra hverandre motoren når den først var ute av båten, og da oppdaget jeg en sprekk i topplokket rundt den  ene eksosventilen. Merket ingenting på motoren, så sprekken var ikke stor. Dette ble enkelt reparert av et motorverksted,og toppen var som ny etter litt sliping av ventiler og sånn.

En annen liten sak er at det kan være litt jobb å lufte dieselpumpa. Den er veldig kresen. Du trenger gode batterier for å kjøre motoren etter filterskift. Absolutt ALLE luftbobler må ut av pumpa, ellers starter ikke motoren. Dette er nesten det som er det svakeste punktet på motoren, den tåler ikke en eneste luftboble. Da vil den ikke tenne engang!  :crazy:

Ellers så hadde jeg de samme symptomene som nevnt over her, motoren ryker en del de første minuttene etter start, men det var aldri så mye at det var noe problem.

Link to post
Share on other sites

Ellers så hadde jeg de samme symptomene som nevnt over her, motoren ryker en del de første minuttene etter start, men det var aldri så mye at det var noe problem.

Har aldri hatt noe merkbart problem med røyk ved start. Verken ved kald eller varm motor.

Men må alltid gløde når motoren er kald. Også om sommeren.

 

Eppa

Link to post
Share on other sites

Har du fått deg båt Walter_s ???

Hei Bastard30000 - Nei, ikke helt enda - men holder på å "snuse" på en i Sandnes - må bare få litt info om motoren først.

 

enten så finnes alle interessante båter, for tiden, i Sandnes, eller så skal alle båtfolk i Sandnes selge samtidig, ikke vet jeg ??  :smash:

 

Er fremdeles i "vurderingsfasen" totalt sett - er nok ikke like kjapp i avtrekker'n som deg  :cool:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg var litt for kjapp i avtrekker´n :lol:

 

Men noen sjanser må´n jo ta da :cool:

Blir nok og selge til høsten igjen da jeg er mest sugen på skøyte på en 35-40 fot.

Har forøvrig en på handa til 40000,- men nå er lommeboka tørr. :lol:

 

Nå er det endelig helg :cheers::cool::smash: :smash: :smash::cool::lol:

 

God helg alle sammen :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Lurer litt nå;

hvis motoren det refereres til ovenfor tilsvarer 1,5 - 1,8L, så skulle vel en BMC 76hk bli rundt 2,5L?? Vurderer en 30 foter med denne motoren. Fv.kjølt, selger var usikker på årsmod. Ikke antydning til oljelekkasje.

 

Kikket litt på Kings Diesel sidene og det ligger info om en 2,52L der (regner med at det er det det betyr). Tenkte å kikke litt nærmere hvis noen her tror det er den jeg trenger!?  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ingen som vet om Instruksjons og delebok BMC 2.52 på Kingsdiesel sidene er den jeg trenger til en BMC 76hk?

Den enkleste måten å finne det ut på er trolig å printe ut et par av de mest relevante sidene av boken og ta dem med ombord for sammenligning med det som står på motoren?

 

Men jeg tok forøvrig en rask kalkyle av dreiemoment og turtall  -  og det kan sikkert stemme at den er oppgitt til 76HK.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å finne det ut på er trolig å printe ut et par av de mest relevante sidene av boken og ta dem med ombord for sammenligning med det som står på motoren?

 

Men jeg tok forøvrig en rask kalkyle av dreiemoment og turtall  -  og det kan sikkert stemme at den er oppgitt til 76HK.

 

mvh

Poseidon  

Takker så mye for svar!  :smiley:

Regnet litt på det selv og kom fram til det samme, men det er alltid greit å forhøre seg med folk som sitter på mye kunnskap.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...