Espens Startet 22.Mai.2007 Del på Facebook Startet 22.Mai.2007 Så skjedde det som ikke skulle skje. Kjempesmell og full rådebank under andre prøveturen. Motoren har gått 400 timer, det er en 2000mod, og hatt reparasjoner på over 100'000 sist vinter for diverse feilsøking, elektronikk og annet, men mekanikeren hadde ikke åpnet motoren under denne overhalingen, siden det etterhvert startet og gikk som en klokke. Hva gjør jeg nå ? Det er antatt å være ca 50 timers jobb ++ i demontering og remontering, men er jeg sikker på å få det 100% etter at denne jobben er gjort? Er det en enkel reparasjon etter at alt er åpnet og motoren står på en benk? Bør jeg heller lete etter en byttemotor og sette over de dyre delen jeg har byttet på den eksisterende motoren? Dette er selvfølgelig noe jeg ikke ønsker, men har jeg noe alternativ. Fint om noen med erfaring kan gi noen tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Huff da dette hørtes ikke bra ut...........fullt havari på en 2000 model. Slik skal det ikke være. Du sier du alt har brukt 100' på motoren uten å åpne den!?!? Er det en som har vært under vann? Var det merkeverksted som gjode jobben? Hva ble gjort? Jeg tenker selvsagt i retning av reklamsjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Espens Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Ingen sjanse for reklamasjon i dette tilfellet. Saken er litt foreldet, og "åpning" av motoren var ikke ønsket av meg siden den gikk så bra som den gjorde. NBoen erfaring med rådebank? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Når du har rådebank så har du minst et defekt glidelager på en eller flere råder. Staget mellom veiv og stempel. Det er nok bare en vei å gå, kløyve blokka, plukke motoren i biter, rengjøre grundig, fjerne spon, sjekke alt for slitasje, bytte det som er slitt og montere igjen. Det blir fort snakk om full overhaling, spørsmålet er bare hva du finner når du åpner opp, hvor mye er skadet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Hei Jeg hadde rådebank i min bensin motor, 454 big block 7.4 L Jeg gjorde jobben selv for den er veldig enkel å skru på. Alle delene kjøpte jeg i USA kom på ca 8.000-10.000 NOK mener jeg å huske. Da byttet jeg veivaksel, stempler, ventilløftere, kamaksel, alle lager, alle pakninger og betalte sarpsborg motorverksted 4-5.000 for å normalisere rådene. Fra jeg tok motoren min ut av båten til den var inne igjen hadde det gått under en uke. Må inrømme at jeg skrudde fra kl 0800 til 24.00 hele helgen. Men 100.000 for ingenting hørtes ekstremt mye ut, tror nok du har vært borti feil folk der. Jeg har desverre ikke så mye erfaring med nevnte motor men en motor er fortsatt bare en motor. Normalt sett går det med en dag til å ta motor ut av båten, en dag til klyving, en dag til sammensetting og en dag til montering i båten igjen, men klart da må alt ligge til rette. Jeg som amatør klarte dette, tok opp båten på land på torsdag ettermiddag og sjøsatte tirsdag neste uke på ettermiddagen igjen og da hadde jeg kun hjelp av amatører til å ta motor ut av båten og inn i båten igjen. Nå hadde jeg litt trening for jeg hadde gjort akkurat samme jobb 1 mnd tidligere men profesjonelle som jobber med dette til daglig bør jo ha enda mer trening/erfaring. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Nå pleier ikke kjempesmell og rådebank å høre sammen. Ofte kan det bli en kjempesmell og vanvittig rakling/banking hvis man knekker en råde. Først ville jeg plukket av topplokk og bunnpanne for å titte etter før videre reparasjonsarbeid vurderes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 (redigert) Min d-tronic er plukka i småbiter etter veivakselbrudd (nei blir ikkeno båtliv denne sommern heller). Her er noen bilder: hadde lekkasje på frostpluggene i wastegaten, har fådd dem sveist igjen. sånn ser blokka ut innvendig.. ganske spesiell konstruksjon sammenligna med en "vanlig" motor: her er noe feil...: et av stemplene har et slags belegg som er avskalla. halvparten av stemplene og toppene ble bytta under motorreparasjon i 2002: Redigert 23.Juni.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.