Jump to content

Dårlig vær i Norsjøen


Kirkhorn

Recommended Posts

Hei.

 

Fantastisk flott bilde! Men fikk nesten frysninger på ryggen. Tankene gikk tilbake til da jeg jobbet i radioen ombord på boreplattformen Ocean Traveler i 1968/69. Det var storm og orkan. Plutselig hørte jeg det spraket i radioen: "Mayday, mayday. Dette er Ry. Vi går ned!" Svarte øyeblikkelig, men noe mer lyd fra Ry fikk jeg ikke. Den var gått ned. Ry var en liten fraktebåt som lå ved en annen plattform som "standby" båt. Fra den andre riggen hadde de sett Ry reise seg opp som på bildet ovenfor, - helt opp, og så hadde den forsvunnet i havet med hekken først.

 

Her er et par bilder av OT i storm/orkan, bølgene var 20meter.

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

 

Og her et bilde av Ocean Prince da den havarerte 7. mars 1968

 

Bilde

 

Mer fra oljepionertiden på: http://oljepionerene.no

 

Lars H.

(webmaster for Norsk Oljepioner Klubb, NOPK)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Glad jeg ikke er på denne båten.

Grøss. Helt siden jeg så bildet, har jeg spikkulert på om dette gikk bra, eller om bildet viser båten på tur ned. På bildet kan det se ut som det siste. Minner meg om en film jeg så for ikke mange uker siden. Kan kanskje være et tips for de som vil se film til helgen - Den Perfekte Stormen. Filmen var igrunnen ganske OK, selv om de til tider har smurt på ganske tykt på mht til hva man kan drive med utendørs i slik vær. Tror ikke jeg vil nøle med å anbefale den, hvis man tar det for action film og ikke dokumentar på hva som er mulig og ikke. Saltsmaken var definitivt der, og ganske spennende. :crazy:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Grøss. Helt siden jeg så bildet, har jeg spikkulert på om dette gikk bra, eller om bildet viser båten på tur ned. På bildet kan det se ut som det siste. Minner meg om en film jeg så for ikke mange uker siden. Kan kanskje være et tips for de som vil se film til helgen - Den Perfekte Stormen. Filmen var igrunnen ganske OK, selv om de til tider har smurt på ganske tykt på mht til hva man kan drive med utendørs i slik vær. Tror ikke jeg vil nøle med å anbefale den, hvis man tar det for action film og ikke dokumentar på hva som er mulig og ikke. Saltsmaken var definitivt der, og ganske spennende. :cheers:

 

Den filmen er basert på en bok som ikke er så verst. Selve filmen synes jeg ikke så mye om, men den var grei som action tatt i betraktning.

Link to post
Share on other sites

Den filmen er basert på en bok som ikke er så verst. Selve filmen synes jeg ikke så mye om, men den var grei som action tatt i betraktning.

Er det ikke ofte slik når man ser filmversjonen etter at man først har levd seg igjennom en spennende original i bokform? Blir ikke det litt det samme som å forsøke å lage en oppfølger til en kassasuksess? Man legger forventingene i forhold til originalen, og som regel blir man ikke annet enn skuffet når forventingene ikke innfris. Jeg synes filmen var ganske OK. Nå som Båtliv ikke er mer, tør jeg påstå dette er et vel så heftig alternativ. Hvem vet - hvis man kombinerer med en  :cheers: eller fire, blir kanskje også denne filmen rene kassasuksessen egne øyne?
Link to post
Share on other sites

Er det ikke ofte slik når man ser filmversjonen etter at man først har levd seg igjennom en spennende original i bokform? Blir ikke det litt det samme som å forsøke å lage en oppfølger til en kassasuksess? Man legger forventingene i forhold til originalen, og som regel blir man ikke annet enn skuffet når forventingene ikke innfris. Jeg synes filmen var ganske OK. Nå som Båtliv ikke er mer, tør jeg påstå dette er et vel så heftig alternativ. Hvem vet - hvis man kombinerer med en  :cheers: eller fire, blir kanskje også denne filmen rene kassasuksessen egne øyne?

Det tror jeg kan stemme meget bra! Vil forresten anbefale Master and Commander som går på kino i disse dager hvis man vil ha litt ramsalt stemmning i julen!

 

 

 

Trailer til filmen:

http://www.masterandcommanderthefarsideoftheworld.com

Link to post
Share on other sites

Hei BK og takk for sist. Ser du har fått fart på båten :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!!  Sende et bilde fra Norsjøen som er tatt i forrige uke. Glad jeg ikke er på denne båten....

Er det du som har tatt bildet Fra Tor ??  :cheers:

Hei BK - jeg synes det ser ut som stålbåten din har vinger og et dobbelt sett med propell???!!  :smash:  ...tro jammen at roret stikker opp av vannet, også!  :cool:  :smash:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Grøss. Helt siden jeg så bildet, har jeg spikkulert på om dette gikk bra, eller om bildet viser båten på tur ned.

Dette gikk nok helt sikkert bra. Er nesten vanlig hverdagskost for standby og supplybåter i Nordsjøen vinterstid dette.

 

"Den Perfekte Stormen" er forresten bygget på en sann historie, og jeg har sett filmen minst tre ganger. Men hadde nok ikke gjort det dersom jeg hadde lest boka først nei.

Link to post
Share on other sites

Dette gikk nok helt sikkert bra. Er nesten vanlig hverdagskost for standby og supplybåter i Nordsjøen vinterstid dette.

For en som aldri har seilt i verre farvann enn noen kulingturer over Skagerrak, ser det jo ut som om denne båten simpelthen er på vei ned. Det er den jo åpenbart ikke, siden vi ikke har hørt om det i nyhetene - men spørsmålet er jo da hvor mye mer en slik båt tåler? Hvor mye vann over dekk kan en fraktebåt ta før det går helt galt?  

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg kan stemme meget bra! Vil forresten anbefale Master and Commander som går på kino i disse dager hvis man vil ha litt ramsalt stemmning i julen!Trailer til filmen:

http://www.masterandcommanderthefarsideoftheworld.com

Hei.  :sailing:

 

Denne filmen skal være noe av det beste som er laget i denne sjangeren. Men mye saltvann er det ikke.

Hele filmen er spilt inn i det samme bassenget som "Titanic" filmen ble spilt inn i. Noen svære hydrauliske jekker under båten og bølge-og vind "maskiner" gjør det hele.

Men jeg skal ihvertfall se filmen.

Syns nok bildet til Kirkhorn i det første innlegget virker noe rart. Kan båten virkelig reise seg slik i den "lille" sjøen?  :confused:Har forøvrig opplevd store sjøer selv også.

 

KAT :seeya:

Link to post
Share on other sites

Syns nok bildet til Kirkhorn i det første innlegget virker noe rart. Kan båten virkelig reise seg slik i den "lille" sjøen?

Du  mener at bildet er en bløff? Ja, det kan vel ikke utelukkes i en tid der enhver 13-åring kan framstille hva som helst...? På den annen side - store bølger finnes, store båter likeså. De som har vært ute i sånt vær - hva er sant her?

Link to post
Share on other sites

For en som aldri har seilt i verre farvann enn noen kulingturer over Skagerrak, ser det jo ut som om denne båten simpelthen er på vei ned. Det er den jo åpenbart ikke, siden vi ikke har hørt om det i nyhetene - men spørsmålet er jo da hvor mye mer en slik båt tåler? Hvor mye vann over dekk kan en fraktebåt ta før det går helt galt?  

Hei. :sailing:

Hvor mye vann over dekk en fraktebåt tåler er avhengig av en rekke ting.

Hvis alle lukene er skalket og lasten ikke forskyver seg er det ikke vannet over dekk som avgjør slike ting. Blir den kastet rundt av en brottsjø, er den nok ikke konstruert for å rette seg opp. Holder den kursen mot sjøen, eller bølgene, er det styrmannen som bestemmer dens skjebne. Og størrelsen på bølgene er ikke bestemmende.

Supplybåten vi ser på de tidligere bildene tåler omtrent alt. Er pottetette og er konstruert for det meste men om den retter seg opp etter et rundkast tror jeg ikke.

 

KAT :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett både fraktefartøy og fiskefartøy gått forbi her, med bare styrehuset og noen få centimeter av bauen over vann. Dette har ikke vært et så veldig uvanlig syn heller. Jeg har hatt gjester på besøk som har vært helt sjokkerte over dette, og som har vært sikre på at båtene er på vei ned.

Link to post
Share on other sites

Hei!!

 

 

Bildet har jeg fått fra en kompis som jobber i Nordsjøen, og jeg trodde selvsagt at dette var "ekte bilder", og det var ikke meningen å prøve å lure noen :sailing:

 

 

Jeg beklager, og jeg skal vurdrer sterkt neste gang jeg får inn spennende bilder, om jeg skal legge bildene ut her... :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...