Jump to content

Utstyr i Skjærgårdsjeep? Forslag?


Will Turner

Recommended Posts

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en 21fot skjærgårdsjeep (OceanMaster 605) etter mange fine år i seilbåt (familiesituasjon...).

Seilbåten hadde "uendelig" med plass, så vi kunne ta med det vi ønsket av utstyr. Nå er lagringsplass plutselig blitt et luksusgode, så jeg lurer på om noen har noen gode tips om hva som er nyttig og fornuftig å ha ombord.

Planen er først og fremst å benytte båten til dagsturer og fiske, men av og til blir det noen lengre turer langs kysten (by til by).

Gode tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Ingen spesiell rekkefølge...

 

Noe å lage lyd med .... Signal Horn, gjerne manuelt

Redningsvester

Kompass

Nødbluss / Røyksignal / raketter

Dregg, kjetting og tau

Noe Ekstra tauverk

Kiler og hammer

Drivanker + tauverk

5L ekstra drivstoff

VHF

Lensepumpe/pumpe?

Noe verktøy for enkle reparasjoner

Bøtte

Fiskestang / snøre

Kniv

Lommelykt

Lysstaver

Kjøleboks (m drikkevarer)

 

Slangebit (samme som drivstofftilførsel), + slangeklemmer

Ekstra bunnpropp (vinkork funker i nøden, men ha den smidd til å passe, hengende i en snor en lett tilgjengelig plass)

 

Nå vil jeg gå hjem..... så andre får fortsette for meg ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

I min Skjærgårdsjeep har jeg:

 

Vann og vindtett flytejakke

båtshake (teleskop)

Fendre

lensepumpe

dregg

ekstra propell

hammer og kile

 

Reiser så godt som aldri utenfor mobildekning, så vhf har jeg ikke. ei heller drivanker...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt deg til Shetland har jo Divemaster laget en fin liste. Har du tenkt å cruise fra sørlandsby til sørlandsby i juli sammen med alle de andre skjærgårdsjeepene så ta med solkrem.

 

Skjønner av et tidligere innlegg at du åpenbart skal en tur til Shetland, eller nesten ihvertfall?

 

Gratulerer med båt!

 

Jeg har også kjøpt RIB (Zodiac Pro Open 650) i vinter som nå er stuet bort og skal oppgraderes før sjøsetting til våren (eller så fort som mulig).

 

Jeg har følgende innkjøpsliste:

- Kartplotter (er egentlig papirkartfan, men navigering i 40 knop+ med papirkart i åpen RIB er en dårlig plan)

- Papirkart som backup (går for hovedserien istedenfor båtsportkart, billigere og bedre)

- VHF (har tenkt å ta en fastmontert Icom, ikke håndholdt fordi de har lavere sendestyrke)

- Magnetkompass som felles ned i dashbordet (burde vært standard på båten etter min mening)

- Dregg (Jeg gikk for foldedregg på 15 kg - du burde gå for 10 kg+ hvis du ikke vil ha kjetting. Jeg dropper kjettingen pga risting, etc.)

- Skal lage en egen boks for oppbevaring av dreggen der jeg kan feste den med strips eller noe så den ikke hopper rundt.

- Dreggetau, fletta 50 meter (Uten kjetting er det viktig med langt nok tau)

- Fortøyningstau 12mm, et lite utvalg av kort og lange avhengig av om du skal fortøye til svaberg,etc. eller bare brygger.

- Flagg og flaggstang

- Høyt vannskifeste er allerede montert.

- Kombinert padleåre/båtshake på teleskopmåten

- Skal lage innfestingsbrakett for 4 stk 25 liters bensinkanner, litt av sikkerhetshensyn (bensinmålerne på slike båter er ikke pålitelige) men mest fordi jeg har tenkt å kjøre lange distanser.

- Strømuttak for mobillader, etc.

- Brannslukkingsapparat er standard.

 

Tror det var alt.

 

Synes forøvrig lista tilø Divemaster var grei den. Og en ekstra 5 hk kommer jeg til å henge på til høsten når hummerteinene skal trekkes.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hjelpemotor på brakett er kjekt å ha hvis du skal utaskjærs.

 

Tja, satte på brakett for åtte år siden og prøvde hvordan det funket med en 4hk på en skjærgårdsjeep. Joda, gikk for så vidt greit det, men satte jeg noen gang denne motoren på braketten igjen - NEI! Og nå har jeg etter åtte år akkurat solgt båten med en så godt som ubrukt brakett. Bedre alternativ for utaskærs bruk - vhf! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skjønner av et tidligere innlegg at du åpenbart skal en tur til Shetland, eller nesten ihvertfall?

Synes forøvrig lista tilø Divemaster var grei den. Og en ekstra 5 hk kommer jeg til å henge på til høsten når hummerteinene skal trekkes.

 

 

Jeg har tenkt meg på langtur, ja, derfor alt utstyret. Det blir i hvert fall en tur over til Vestlandet (sjøveien så klart) og Skagen.

 

Poenget mitt var bare at det er ikke nødvendig med alt dette utstyret til vanlig sommerferiebruk - båt er jo dyrt nok som det er. På den annen side er utstyr morsomt... Sørg for å ha kart, kompass, lanterner, tauverk og fendere ombord så er det bare å fylle på ettersom behovet dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill!

Fikk testet båten skikkelig i helgen, kjørte den fra indre Oslofjord til Kragerø.

Motoren gikk som ei klokke, og båten tok sjøen ved Rakkebåene overraskende bra. Ble litt skvulping ved starten av Langesundsfjorden, men alt i alt en fin tur.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hjelpemotor eller ikke?

Mulig jeg tar helt feil, men jeg har inntrykk av at det er veldig få som satser på hjelpemotor til skjærgårdsjeeper under 20"? Hvis man ikke har VHF er vel en hjelpemotor en svært god trygghetsfølelse eller god forsikring uansett hvor sikker en motor skulle være. Kostnadene med en slik ekstramotor er jo beskjedent. Er det utseendet eller plunderet med å ha en slik hengende bak i tillegg som trekker ned? Er det så enkelt at det satses på relativt liten risiko for havari?

Link to post
Share on other sites

Ekstra motor???

 

Det er vel ingen fasit-svar på det (som med alt annet på sjøen), men veldig avhengig av hva man bruker båten til.

Min erfaring fra sommerbruk av skjærgårdsjeepen (som var utgangspkt for spm) og mange år på sjøen både i fritids- og yrkessammenheng, er at de nye motorene er UTROLIGE stabile.

Det totale risikobildet dannes av:

A) hvor man befinner seg når (mulighet for å få hjelp + sannsynlighet og konsekvens av skade/grunnstøting)

B) sannsynligheten for problemer med motor

 

For egen del benytter jeg båten til rent fritidsbruk, samt noe fisking. Ved fisking kommer selvfølgelig spm om ekstramotor opp igjen. Jeg har en 115HK Suzuki 4t, og den var faktisk mye bedre til fisking enn jeg hadde trodd den skulle være. Tomgang/innkobling i timesvis var ikke noe problem, så jeg klarte meg veldig bra uten 4-hesteren...

 

Uansett, solen skinner, og snøen har smeltet fra "teltet" i hagen, så nå går vi mot en ny sesong :cool:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra sommerbruk av skjærgårdsjeepen (som var utgangspkt for spm) og mange år på sjøen både i fritids- og yrkessammenheng, er at de nye motorene er UTROLIGE stabile.

 

en ting som uansett er viktig, gammel eller ny motor, er at man har et godt drivstoffilter med vannutskiller. (Og gjerne reserve innsats ombord) Ifølge en kamerat av meg som jobber med service på påhengere, så er sikkert over 80% av de feilene de får inn bensinrelatert.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...