Jump to content

Hjelp til Genakerseiling


Stigt:-)

Recommended Posts

Jeg lurte på om det er noen her som kan forklare meg enkelt og lettfattelig hvordan man seiler med gennaker. Seilet fulgte med båten jeg kjøpte i fjor høst og jeg kunne tenkt meg å prøve det før Færderen. Jeg har montert baugplattform, da jeg har forstått at dette gjør gennakerseilingen enklere.

Fester man halshjørnet direkte fast i baugplattformen, eller bruker man blokk(jeg har sett det på bilder) og hvor går da dette skjøtet?

Hvordan jibber man, seiler man med gennakeren på "vranga", den er jo ikke like fargerik på innsiden?

Hvordan får man greia ned igjen når de begynner å blåse for mye?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

 

Hilsen Stig

Link to post
Share on other sites

Når jeg har seil med min gennaker har halshjørnet vært festet direkte i baugen. På min gamle gennaker er det montert strømpe og denne bruker jeg selv om den er litt kort nå. Da kan jeg seile med dette seilet alene hvis det ikke blåser for mye. Prøv en dag det er passe med vind. Når jeg slår tar jeg skjøtet med meg frem på baugen og lar det bytte side fremmenfor forstaget. Spinnaker er for mye pes, det er et uaktuelt seil, en har jo ca den samme størrelsen på gennakerern.

Et seil jeg tror du blir veldig glad i, jeg har iallefall det.

Link to post
Share on other sites

Du trimmer gennakeren på 3 plasser.

Skjøtet (obs du jibber en gennaker foran seg selv , ikke mellom forstag og gennaker)

Du slipper inn og ut på fall for å trimme om du vil ha gennakeren litt mer ut fra båten evnt ønsker å ha den å vander over i lo

Du fester ikke gennakeren fast i baugen , du bruker blokk og begynner typisk med 0,5meter her og så strammer du når du skal gå høyere og slipper evnt ut litt her om du vil falle av og nærme deg plattlens (gennakeren vil da vandre litt over i lo om du slipper ut på skjøtet og faller av.

 

Fest skjøtene så langt bak på båten som mulig via blokk i f.eks aktre kryssholt , bruk lette skjøter.

 

Når du skal ha den ned så kan du gjøre dt på flere måter , uansett så er det enkleste å slippe ut storseilet maximalt og så falle av og ta vinden ut av seilet i le av storseilet , slippe ut på "bras" ( baughjørnet) droppe fall og dra det ned under dekk gjennom ei luke eller om du har strømpe så slipper du bare på skjøtet og drar strømpen ned og pakker seilet direkte på den måten.

 

Genakeren har lenger forlik enn akterlik ja.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøver på en enkel beskrivelse:

I første omgang seiler du med gennakeren på nesten samme måte som du seiler genoa.

Men du slår foran forstaget. Det betyr at skøtene skal utenpå alt, også forstaget.

Du trekker sjøtene bak til blokkene på reklingen og over på vinsene.

Det er det hele - tut og kjør.

 

Ok fintrimmen - festing av halsen eller via blokk det tar en etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar.

Når jeg seiler lens med storseil og genoa, kommer genoaen i le bak storseilet og jeg får liten untnytte av den, vil det også skje med gennaker?

 

Det vil kunne skje ja , da kan du dra inn storseilet mot senter for å gi fri passasje til gennakeren eller event falle avlitt til og jibbe storseilet til andre siden .

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar.

Når jeg seiler lens med storseil og genoa, kommer genoaen i le bak storseilet og jeg får liten untnytte av den, vil det også skje med gennaker?

 

Med genoaen bruker du spristaken til å spri den ut på motsatt side av storseilet.

 

Til gennakeren har jeg en 1 meters stump med Spectron helt ute på gennakerpeket. Det gir meg en grovjustering av høyden.

Med gennakeren satt helt nede i peket ser jeg ikke en dritt. Kan være interessant enkelte steder. F.eks i Vrengen i Juli.

Link to post
Share on other sites

i et av de to siste Seilmagasinet, står det en artikkel om hvordan man flyr gennaker.

Interessant, med "flyr gennaker" regner jeg med at du mener at den settes som en spinnaker. Har du da spinnakerbommen i det hjørnet som normalt er festet i baugen?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Interessant, med "flyr gennaker" regner jeg med at du mener at den settes som en spinnaker. Har du da spinnakerbommen i det hjørnet som normalt er festet i baugen?

Tipper han fornorsker det engelskspråklige begrepet. Tror det henspeiler på at seilet ikke er festet i noen av likene, men kun i hjørnene, og har antageligvis ikke noe med spinnakerbom/ikke spinnakerbom å gjøre.

 

Det å "fly" spinnaker eller gennaker viser vel til at seilet må styres mye på samme måte som en drage.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Med genoaen bruker du spristaken til å spri den ut på motsatt side av storseilet.

 

Det var vel feil å bruke utrykke "lens", jeg tenkte mer på vind rundt 160-170 grader så man har begge seilene på samme side, det blir kansje slør det?

Hvis det er rolige vinder i morgen skal jeg forsøke å heise duken.

Link to post
Share on other sites

Det var vel feil å bruke utrykke "lens", jeg tenkte mer på vind rundt 160-170 grader så man har begge seilene på samme side, det blir kansje slør det?

Vel du har "lens" og du har "platt lens". Tror nok du trygt kan kalle 160-170 grader for "lens" (og du kan godt skjære opp til 135 grader med spridd genoua).

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var nede på båten i dag for å ordne med en tett septik, når jeg fik løst opp i driten tøffet jeg ut på fjorden for å tømme. Der var det super vind for å prøve gennakeren, som tenkt så gjordt. Fikk etter litt om og men heist opp laknet med ca. 180 i puls også................ driiit kuult, seilet åpnet seg, skjøtene strammet seg og båten satte fart. Det var 4-5m/s og båtfarten var 5,5-6 knop, deilig, deilig, merket ikke engang at det pissregnet og at jeg blr gjenomvåt.

 

Hilsen

Like godt som sex.

Redigert av matrimonio (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...