Jump to content

Hvordan finne fram- waypoints


Arne Lian

Recommended Posts

Kom over denne linken med "Maps of 29764 towns and cities in Norway" stedsnavn i Norge og da selfølgelig med koordinater.

Den dekker også hele verden. Noen andre som har liknende linker med tilsvarende?

 

http://www.calle.com/world/norway/index.html

 

http://www.calle.com/info.cgi?lat=58.0833&...ty=Norway&alt=0

 

Oksö, Norway Page

Abbreviated output: load average is 3.99, which is greater than 3.

Latitude 58.0833 Longitude 8.0500 Altitude (feet) 0

Lat (DMS) 58° 4' 60N Long (DMS) 8° 3' 0E Altitude (meters) 0

Google links for Oksö Google links for Oksö, Norway

FAST/Alltheweb images for Oksö FAST/Alltheweb images for Oksö, Norway

 

http://maps.fallingrain.com/perl/map.cgi?k....0500&name=Oks%

Link to post
Share on other sites

Jeg ble sittende å se litt på websidene som Arne Lian gir oss linker til her. En imponerende samling med stedsangivelser og posisjoner. Men vi vil jo gjerne ha denne informasjonen som waypoints i GPSen vår eller i navigasjonsprogrammet vi bruker. Det er mulig, om enn ikke helt enkelt. Her er i hvert fall litt av det jeg har funnet ut etter noen sene kveldstimer foran tastaturet. Det er vel kanskje bare datafreakene blandt oss som har glede av denne informasjonen, men jeg vet det finnes at par stykker her utenom meg selv så jeg legger ut det jeg har kommet frem til :cheers:

 

Informasjonen som er brukt på www.calle.com kommer fra GEOnet Names Server som drives av noe som heter The National Geospatial-Intelligence Agency (NGA). Kort fortalt er dette en stor database av stedsnavn og posisjonsangivelser for hele kloden. For Norge sin del er det samlet 84000 stedsnavn med posisjoner. Denne informasjonen kan lasts ned i en egen fil for hvert land. Filen for Norge finnes her: [ftp]ftp://ftp.nga.mil/pub/gns_data/no.zip[/ftp].

 

Denne filen kan allerede slik den er være til nytte for oss. De som bruker Ozi Explorer kan laste ned et tillegsprogram som kan brukes for å generere navnedatabaser til bruk sammen med Ozi. Da kan man søke på stedsnavn og få stedet avmerket i kartet. Lurer man på hvor i all verden Lavdnjevarrejokka er skriver man inn navnet i søkefeltet. Etter hvert som man skriver navnet reduseres listen over navn, og til slutt inneholder listen kun de(t) stede(t/ne) som faktisk heter Lavdnjevarrejokka. Marker navnet, trykk på en kanpp og kartet "flytter" seg slik at Lavdnjevarrejokka er i sentrum av bildet - markert med et symbol. Har man ikke fremme et kart som dekker stedet det Lavdnjevarrejokka er får man opp en liste over kart man kan laste inn i Ozi som dekker området. Man kan gjerne operere med flere slike databaser om man vil - en for "daglig" bruk der man har kun med navn i nærområdet og en annen der man legger inn hele Norge. Filen no.zip som kan lastes ned kan importeres direkte inn i programmet som genererer slike navnedatabaser. Da får man alle 84000 navnenve på plass. Ønsker man å skille ut stedsnavn innenfor et avgrenset område er det litt mer arbeid. For min del skrev jeg et lite program som leste filen og kun tok med stedsnavn med posisjonsangivelse innenfor mitt område (breddegrad mellom 58,5 og 60 samt lengdegrad mellom 5.22 og 6.50). Da stod jeg igjen med ca 3400 stedsangivelser. Ikke alle kan programmere, men det samme kan gjøres ved litt kreativ bruk av regneark eller en teksteditor som kan jobbe med kolonner. For å få et enda bedre resultat kan man legge til funksjonalitet slik at man får norske karakterer slik de skal være i stedet for de merkelige karakterene amerikanerene putter inn i stedet for æøå. :cool: Det bør det også være mulig å få til i en editor eller et regneark.

 

For å gå et skritt videre og få stedsangivelsene som waypoints er det litt mer arbeid. Man trenger da et eller annet program som kan brukes til å laste waypoints opp og ned fra GPSen/plotteren. I tillegg trenger man å kjenne formatet som programmet benytter for å lagre waypoint filer. Det siste er som regel ikke så vanskelig - de fleste programmer jeg har vært borti bruker en enkel kolonnebasert tekstfil til dette. Ozi Explorer er en av disse.  Definer et par veipunkter på GPSen, last dem ned til PCen og lagre dem så har du et utgangspunkt for videre forskning. Deretter må man så skrive et program som kan lese zip filen som vi lastet ned fra GEOnet og skrive den informasjonen vil vil ha i formatet til Waypoint filene til Ozi (eller evt. andre program). Deretter leses WP fila inn i Ozi og kan så lastes opp i GPSen/plotteren.

 

Helt perfekte er ikke dataene fra GEOnet. Som nevnt er det en del trøbbel med norske karakterer. Det er også åpenbart at de har brukt gamle kart for å samle inn data - enkelte av stedsnavnene har håpløst gammeldags staving av stedsnavn.  Rennesø, Høiland og Hundvaag er navn jeg finner i mitt område - ikke akkurat slik de staves idag! Ellers er posisjonsangivelsene  så som så, de fleste er såpass nøyaktige at det er greit nok, men iblandt finner man noen som er helt på feil jorde. Men for all del - selv om man får posisjonene lastet inn som waypoints er det IKKE tilrådelig å bruke disse til å navigere etter.  Da må man sjekke dem grundig både en og to ganger. Men som et hjelpemiddel for å planlegge turer, få med seg flere stedsnavn i GPSen eller som grunnlag for navnedatabase til Ozi er det greit nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...