m/s draugen Startet 23.Mai.2007 Del på Facebook Startet 23.Mai.2007 Har en Garmin Gpsmap 172ci,men finner ikke ut om den viser lateralretningen.Er det bare jeg som ikke finner rette innstillingen,eller finnes den bare ikke på denne typen? Hadde vært utrolig kjekt om den "var"der,men..... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Ingen som vet,eller er sprs.for dumt???????????? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) lateralretningen, er det retningen på skipsleia? Det er i så fall mulig du ikke ser den i alle målestokkene på kartet. Har du c-map? Redigert 23.Mai.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 vad mener du med lateralretningen er det COG +-90 gr som du vill kunne lese? jmf Lateralmerken röde/gröne som står ut med siderne i en farled Lateral betyder sidostelld Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Jeg har også sett på denne tråden flere ganger og har vansker med å forstå hva spørsmålet gjelder. Gjelder det IALAs bøyesystem, er det fin in formasjon her: http://www.kystverket.no/Default.aspx?aid=9046537 Har også fundert om det gjelder spørsmål om Kardinalmerkene, i så fall er dette en grei lenke, hvor du også ser lyskarakteristikken på kardinalmerkene: http://nn.wikipedia.org/wiki/Kardinalmerke Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Leias hovedretning menes.Det som vises på papirkartet,grønt styrbord,rødt babord.Dette tegnet får ikke jeg fram op min plotter...... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 dette tecknet mener du! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 dette tecknet mener du! JA Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) Da forstår jeg det slik at du leter etter IALAs bøyesystem. Jeg kjenner ikke til at dette skal være lagt inn på selve plotteren (men det er jo mulig). Derimot finner du lateralretningen på de digitale kartene. Men det er lurt å se på oversiktskart hvorledes disse er merket. Eksempelvis er det på østre del av Koster et område hvor lateralretningen skifter. Redigert 23.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 på plotteren Navman kommer dette opp når man går inn i fjorder.<vil det si at min men c-map ikke har denne type data da? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 i rasterkart syns dom alltid....scannede papirkart i vektorkart typ CMap/Transas så tar dom ikke alltid med farledsmarkeringen/rettningen i på alle zoom-nivåer(skaler) pröv o zoome ut eller in.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 i rasterkart syns dom alltid....scannede papirkart i vektorkart typ CMap/Transas så tar dom ikke alltid med farledsmarkeringen/rettningen i på alle zoom-nivåer(skaler) pröv o zoome ut eller in.... Dette er gjort og prøvd.Andre plottere vises dette på selv om vi ligger ved siden.Zomer,men ingenting hjelper Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 på plotteren Navman kommer dette opp når man går inn i fjorder.<vil det si at min men c-map ikke har denne type data da? Knallbra at det er en automatisk merking på plotteren av lateralretningen. Dette har jeg ikke hatt på noen av mine plottere opp gjennom årene. Jeg har et system hvor jeg studerer IALA systemet før jeg seiler og legger to tusjer med hhv rødt og grønt hode ved styreposisjonen, slik at jeg husker IALA merkingen. Er det en henvisning til hvilken NAVMAN plotter som har dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Knallbra at det er en automatisk merking på plotteren av lateralretningen.Dette har jeg ikke hatt på noen av mine plottere opp gjennom årene.Jeg har et system hvor jeg studerer IALA systemet før jeg seiler og legger to tusjer med hhv rødt og grønt hode ved styreposisjonen, slik at jeg husker IALA merkingen.Er det en henvisning til hvilken NAVMAN plotter som har dette systemet? navman 5500i (min nabo påstår i hvertfall det) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Jeg har nå skummet gjennom hele manualen til Navman 5500i, se http://www.navman.com/upload/Marine/Intern...100_swe_web.pdf og finner ikke hvordan lateralretningen presenteres på plotteren uavhengig av de merkene som er på selve kartene (dvs på C-map brikken). Kan dette undersøkes nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 har du ingen linje som markerer farleden....streckad eller heldragen? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 har du ingen linje som markerer farleden....streckad eller heldragen? denne som viser hvor leia går ja(i priklet linje)men jeg vil ha fargesymbolet som viser styr/babord i leia Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Jeg har nå skummet gjennom hele manualen til Navman 5500i, sehttp://www.navman.com/upload/Marine/Intern...100_swe_web.pdfog finner ikke hvordan lateralretningen presenteres på plotteren uavhengig av de merkene som er på selve kartene (dvs på C-map brikken).Kan dette undersøkes nærmere? så skal gjøres,men ikke i kveld.Får ta turen over til naboen i morgen å få flere opplysninger.Svar kommer senere.....Hvis så er sant Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 denne som viser hvor leia går ja(i priklet linje)men jeg vil ha fargesymbolet som viser styr/babord i leia skjn det ! men med linjen o farven på prikken kan du ju snabbt se retningen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
m/s draugen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 skjn det !men med linjen o farven på prikken kan du ju snabbt se retningen det vises ingen farger,bare prikkete linjer der leia går Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Gunga Din, det er mulig jeg misforstår deg. m/s draugen er vel interessert i en indikator på selve plotteren som viser IALA retningen uavhengig av hvilket kartbilde som vises på skjermen. Slik jeg forstår deg henviser du til de symbolene som allerede er tegnet på kartet, noe som i så fall innebærer at man på kartutsnittet må kunne se IALA merket. Det er mange steder i kartet hvor det kan være stor avstand mellom lateralmerkene, og dermed er ikke disse synlige på det kartutsnittet som vises på kartplotteren. Men, det er mulig at jeg har misforstått deg. Jeg har enda ikke sett noen kartplottere som viser lateralmerkene uavhengig av hvilklet kartutsnitt som vises på skjermen. Men det undrer meg ikke om et slikt system er utviklet. I så fall skal det bli spennende å se hvordan dette vises når jeg seiler fra Ekenes til Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det er dette tegnet vi ønsker å se på kartbildet på plotteren. Slik det er i dag må vi se på papirkartet hvis vi er usikre på ledens retning. Det finnes nok ikke på Garmin sine brikker Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 det jag mener er att med den prikkete linjen o farven på prikken/staken samt hvilken side om linjen som staken står så kan man avgjöre farledsretningen då behöver man ikke pilen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Karavoli Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 det jag mener er att med den prikkete linjen o farven på prikken/staken samt hvilken side om linjen som staken stårså kan man avgjöre farledsretningen då behöver man ikke pilen! Joda hvis det er prikked linje. Det er ikke alltid. Og så må man ha rød og eller grønn stake i kartbildet samtidig som leia er "prikket" på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 ok skj, har själv aldrig opplevt det som noe problem... problemet blir sikkert större i en liten plotter jag använder PC'n stor skjerm så man ser mer..... huvudprinsippen för farledsrettning er ju in mot havn.....sen utmed en kyst så får man se i kartet om det fra nord mot syd eller hur det går her går den fra Strömstad runt kysten hele vegen opp til Haparanda! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.