roaldbj Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 (redigert) Det finnes steder hvor lateralretningen skifter. Da kan det være greit om det finnes indikator på kartplotteren som viser gjeldende lateralretning. Her er et eksempel nord-øst for Ekenes på Syd-Koster hvor lateralretningen skifter. Ved innseiling mot Kostersundet er grønt til babord: korrigert etter tips fra rem: styrbord.. Ved innseiling litt lenger sør, mot Ekenes er rødt til babord: korrigert etter tips fra rem: styrbord. Dersom man har dette kartutsnittet på plotteren fremgår de to lateralmerkene i motsatt retning. Dersom man kommer nordfra eller sørfra, eller kommer fra Strømstad til Koster, kan det være at man har et slikt kartutsnitt på plotteren at disse merkene ikke fremkommer på kartplotteren - og da kan det være vanskelig å huske lateralmerkene om man ikke på forhånd har studert kartet, eller er kjent med IALA systemet i dette området fra tidligere. Redigert 24.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Her er et eksempel nord-øst for Ekenes på Syd-Koster hvor lateralretningen skifter.Ved innseiling mot Kostersundet er grønt til babord. Eller er det omvendt Roaldbj, med Rødt til Babord? Snodig er det ialfall, og ei skikkelig felle i tjukke og dårlig sikt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 helt enig der roalbj, skifter farledsretningen så måste man ha en pil....... men skulle denna saknas så en strekket linje vid sidan av ett enkild prikk/merke viser ju oxo på vilken side du skall gå! ditt kartutsnitt er ett bra exempel prinsippen in mot havn o sen utmed kyst, så får man kika i kartet om det er Nord mot syd eller vice versa den pilen syns längst ned på ditt kartutsnitt........... en annen ting som oxo syns på ditt kartutsnitt er IALAs rekommendation av fyrsektorer dvs vid gang mot fyr så har grön sektor på styrbordssiden dvs du vender din gröne lanterna mot fyren så kommer du straks in i ledande hvit sektor o vice versa......... (OBS dette gäller ikke i Norge, der måste man kika i kartet hur sektorerna ligger!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 dvs vid gang mot fyr så har grön sektor på styrbordssiden dvs du vender din gröne lanterna mot fyren så kommerdu straks in i ledande hvit sektor o vice versa......... Er dette konsekvent gjennomført i Sverige Gunga slik at man kan stole på regelen uten å måtte sjekke kartet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 det skall vare konsekvent genomfört...........men jag lämnar ingen personlig garanti det er IALAs rekommendation att det skall se ut så om möjligt.......det finns sikkert noe undantag noenstans..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Beklager alvorlige skrivefeil i innlegg #26, er nå rettet etter korrekturlesing av rem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.