Jump to content

Overhaling av Johnson sjøvannspumpe

SF

Recommended Posts

Jeg har oppdaget noen drypp ut fra akslingen på sjøvannspumpa. Denne er av fabrikat Johnson, samme som brukes på bla VP og Yanmar. På Steyren er kilereimjulet presset på og ikke skrudd på så dette må trekkes av.

Hvordan er det å skifte simmerring, noen som har en beskrivelse og erfaring med dette? Må lagre byttes?

Kan dere evt anbefale noen som kan gjøre dette i Stavanger området og til ca pris?

Dersom noen har splittegninger av en pumpe hadde også det vært fint.

Tips mottas med takk.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg hadde også drypp fra Johnson pumpen etter at jeg hadde satt inn en ny impeller som var bare nesten helt lik. Var 1-2mm tynnere så den tettet ikke helt. Hadde simmerring mot aksel vært tett hadde det ikke begynt å dryppe. Yanmar verksted anbefalte å skifte også lageret når dette hadde vært utsatt for sjøvann. De gjorde jobben og med ny original impeller (som alene koster ca. 350 kr) ble regningen på 1570 kr. Det er vel kanskje nær halvparten av hva en ny pumpe koster? Men delene hadde de ikke på lager og det tok noen uker å bestille det- så jeg leverte derfor inn pumpen så den skulle være ferdig til neste gang jeg dro ned til båten- jeg hadde vel heller ikke rem hjul avtrekker som passet.

Skiftet simringer på min Johnson sjønvannspumpe nylig. To simringer til kostnad kr 160 og et par timers arbeid. Min pumpe er direkte drevet av kam i motor så tydligvis ikke lik din.Jeg skiftet ikke lager.

Når du skal ha deler til pumpen er det nummeret som er preget på impellerlokket som er av interesse, ikke nummeret på selve pumpen.

Takker for tilbakemelding begge to. Jeg har vært i kontakt med Johnson og de bekreftet det du sier bergen at det skal stå et nummer på lokket som begynner på 10-. Dette forteller hvilken pumpe det er. Hadde du tegninger på pumpa når du gjorde jobben. Måtte du trekke ut akslingen eller gikk det å ta ut simmerringene uten?

Jeg har også bedt om tilbud på å få dette gjort av merkeforhandler. Skal allikevel ha service på motor før ferien i august.

Tenkte å sette dette ut tilfagfolk første året jeg har båten. Kr 1570,- inkl ny impeller var ikke så helt gale.

Flere tips?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...