SF Startet 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2007 (redigert) Jeg har oppdaget noen drypp ut fra akslingen på sjøvannspumpa. Denne er av fabrikat Johnson, samme som brukes på bla VP og Yanmar. På Steyren er kilereimjulet presset på og ikke skrudd på så dette må trekkes av. Hvordan er det å skifte simmerring, noen som har en beskrivelse og erfaring med dette? Må lagre byttes? Kan dere evt anbefale noen som kan gjøre dette i Stavanger området og til ca pris? Dersom noen har splittegninger av en pumpe hadde også det vært fint. Tips mottas med takk. Redigert 23.Mai.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
atletico1 Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Jeg hadde også drypp fra Johnson pumpen etter at jeg hadde satt inn en ny impeller som var bare nesten helt lik. Var 1-2mm tynnere så den tettet ikke helt. Hadde simmerring mot aksel vært tett hadde det ikke begynt å dryppe. Yanmar verksted anbefalte å skifte også lageret når dette hadde vært utsatt for sjøvann. De gjorde jobben og med ny original impeller (som alene koster ca. 350 kr) ble regningen på 1570 kr. Det er vel kanskje nær halvparten av hva en ny pumpe koster? Men delene hadde de ikke på lager og det tok noen uker å bestille det- så jeg leverte derfor inn pumpen så den skulle være ferdig til neste gang jeg dro ned til båten- jeg hadde vel heller ikke rem hjul avtrekker som passet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Skiftet simringer på min Johnson sjønvannspumpe nylig. To simringer til kostnad kr 160 og et par timers arbeid. Min pumpe er direkte drevet av kam i motor så tydligvis ikke lik din.Jeg skiftet ikke lager. Når du skal ha deler til pumpen er det nummeret som er preget på impellerlokket som er av interesse, ikke nummeret på selve pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Takker for tilbakemelding begge to. Jeg har vært i kontakt med Johnson og de bekreftet det du sier bergen at det skal stå et nummer på lokket som begynner på 10-. Dette forteller hvilken pumpe det er. Hadde du tegninger på pumpa når du gjorde jobben. Måtte du trekke ut akslingen eller gikk det å ta ut simmerringene uten? Jeg har også bedt om tilbud på å få dette gjort av merkeforhandler. Skal allikevel ha service på motor før ferien i august. Tenkte å sette dette ut tilfagfolk første året jeg har båten. Kr 1570,- inkl ny impeller var ikke så helt gale. Flere tips? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bergen Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 SF skrev: Hadde du tegninger på pumpa når du gjorde jobben. Måtte du trekke ut akslingen eller gikk det å ta ut simmerringene uten? Jeg hadde denne tegningen å gå etter, og ja måtte ta ut akslingen. https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7660/pumpr.jpg Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Takker for den. Som du sier er den ikke helt lik min med prinsippet for selve pumpa er nok likt. Steyr manualen viser ingen detaljer om Johnson pumpa så om noen har en bra splitt tegning med deleliste på en som er rem drevet så hadde det vært fint Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 25.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2007 Er det noen som har en god splitt tegning av en Johnson sjøvannspumpe. En som viser alle detaljer som låseringer m.m helst med deleliste. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Arnstein Svart 25.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2007 Muligens du finner det leter etter her http://www.johnson-pump.com/JPMarine/produ...s/f8series.html Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
SF Svart 26.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2007 Takker for den Tegningene til Johnson var ikke mye å skryte av men alle delene er identifisert så jeg kan se hvor låseringene ligger. Videre gir den en enkel beskrivelse av demontering så denne var til stor hjelp. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
AasPell Svart 13.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2018 (redigert) Skal bytte simring og kulelager på ei Johnsonpumpe (F5B-9005). Har skrudd ut pumpa, tatt av impeller, kam og slitelokk... Akslingen roterer fint, men sitter godt fast i pumpehuset. Er den låst med låseskiver eller kan den presses ut - og hvilken vei? Redigert 13.Februar.2018 av Jopela (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Følger med på denne, jeg har også en slik som må overhales... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AasPell Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Få svar å få her Etter litt forsiktig prøving fikk jeg løs akslingen i retning motor/motsatt av impeller. Akslingen er nå ute. Kulelagerne sitter som støpt... Noen som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
AasPell Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 De må nok presses av. Mulig en rørstubb og en stor skrustikke kan gjøre jobben? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AasPell Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Delen som går inn i motoren, den mørke enden som peker ned på bildet, må av for å fa av lagerne. Noen som vet om den er skrudd eller presset på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.