Jump to content

Trommel-vinsj til hekkankeret?


elna

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å bruke noe annet enn muskelkraft til å dra inn hekkankeret, og vet at det finnes plenty utmerkete ankervinsjer for kjetting eller tau. Er imidlertid litt skremt både av installasjons-arbeid og pris.

 

Jeg så en gang en variant der et ankarolina-bånd ble rullet rett inn på en trommel bakpå hekken. Det så ut til å være veldig enkelt å installere. Har noen erfaring med en slik, og vet hvor mye den koster?

 

Det finnes dessuten et utall av mer eller mindre billige trommelvinsjer for wire som er beregnet på enten å dra båter inn på båthenger, eller for montering på firehjuls terrengmotorsykkel.

 

For eksempel denne vinsjen har stor nok trommel til at det burde være mulig å ha på en lang nok wire til ankringsformål. Noen som har forsøkt seg på noe slikt? Erfaring, eller tanker om dette kunne funke?

 

Hekkankring er jo noe vi stort sett driver med her i skandinavia, så utstyr som er laget akkurat for dette formålet bugner det ikke akkurat av...

Link to post
Share on other sites

Seatronic i Moss selger komplette pakker, med alt du trenger til kr. 12.480,-. http://www.seatronic.no/

Jeg ville heller gått for en slik en. Antagelig ikke noe mere arbeid enn å tilpasse noe mikk beregnet for landjorda.

 

mvh tuffff

 

Det tror jeg du har rett i. Er mest nysgjerrig, og den varianten med ankerbånd på trommel tok liten plass, og så veldig ok ut.

Link to post
Share on other sites

For eksempel denne vinsjen har stor nok trommel til at det burde være mulig å ha på en lang nok wire til ankringsformål. Noen som har forsøkt seg på noe slikt? Erfaring, eller tanker om dette kunne funke?

Problemet med en slik type vinsj er følgende:

 

1.

Vaier er lite egnet til anker. Funker sikkert, men ser for meg et h.... dersom du må ha opp denne manuelt ved en feil eller tilsvarende. Dessuten er den vel ikke tung nok til å sørge for et godt grep med ankeret (blytau eller kjetting veier mye mer).

 

2.

Utvekslingen. Her det den designet for kraft framfor hastighet. Med en trekk-kraft på over 4 tonn, så risikerer du å dra av både badeplattformer ol om dette skulle sitte fast. Med den enorme kraften, så går det ned på hastigheten. Denne med 5m/min...dvs. for 30 meter ute (som slett ikke er uvanlig) at det tar 6 min å få dette opp. Jeg gjør det på halvparten av tiden for hånd.

 

Men ideen er god. Et blytau på en større trommel isteden, 1/8 av trekk-krafen og 8 ganger hasigheten så begynner det å ligne noe.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. anchoralinebånd er greie nok de, men rullen er bare for enkel oppbevaring - ikke for å sveive inn ankeret. Ankeret må altså draes opp for hånd for deretter å spoles inn på rullen. Altså ikke egnet for ditt bruk.

 

2. Om du søker litt så vil du se at trommelvinsjen du etterlyser finnes, men har bare sett den beregnet for fersvann. Tror de er vanlige i USA.

En vanlig trommelvinsj vil i tillegg til det som er nevnt i innleggene over sansynligvis ruste bort. Og før den gjør det regner jeg med at du har brukt hele ordforrådet med banneord fordi du ikke får ut dreggen. Enten du bruker wire eller tau så har det en tendens til å kile seg fast på trommelen slik at det ikke bare er å sette den i fri og la ankeret renne ut.

 

Har selv tenkt tankene du tenker, og trommelvinsjen som var beregnet for ferskvann var fristende. Med godt ettersyn og mye omtanke kunne en nok tatt så godt vare på den at den også holdt til saltvannsbruk.

Løsningen for meg var å gå over til en brucekopi - da kunne jeg nesten halvere vekten på ankeret og det ble lettere å dra opp.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
1. anchoralinebånd er greie nok de, men rullen er bare for enkel oppbevaring - ikke for å sveive inn ankeret. Ankeret må altså draes opp for hånd for deretter å spoles inn på rullen. Altså ikke egnet for ditt bruk.

 

2. En vanlig trommelvinsj vil i tillegg til det som er nevnt i innleggene over sansynligvis ruste bort. Og før den gjør det regner jeg med at du har brukt hele ordforrådet med banneord fordi du ikke får ut dreggen. Enten du bruker wire eller tau så har det en tendens til å kile seg fast på trommelen slik at det ikke bare er å sette den i fri og la ankeret renne ut.

 

Løsningen for meg var å gå over til en brucekopi - da kunne jeg nesten halvere vekten på ankeret og det ble lettere å dra opp.

 

1. Jeg har allerede en ankarolina som jeg er høvelig fornøyd med, men det var vinsjvarianten Trond C viser fram her jeg lurte på... Problemet mitt er at jeg har en 15 Kg brucekopi, som er godt nok, men heller litt for lite enn litt for stort. Det er tungt nok å dra opp for hånd..

 

2. Rust hadde jeg tenkt på, men ikke fastkiling. Det er nok et godt poeng.

 

a

"ANCHORMATIC ANKERVINSJ

"

Ja, det er akkurat den jeg tenkte på! Men dette er ikke billig kinavare. Drøyt 23 000 svenske var litt mer enn jeg hadde tenkt :sad:

Redigert av elna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ideen er god. Et blytau på en større trommel isteden, 1/8 av trekk-krafen og 8 ganger hasigheten så begynner det å ligne noe.

 

 

Fortsett å søke.. har sett typene beregnet for ferskvann til noen tusenlapper...

Takk for oppmuntringen, det ER en artig tanke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha! Men 4,6 millimeter nylonsnøre til et 20 kilos anker?? Det virker mer enn middels rart, og absolutt ikke noe jeg ville stole på nattestid.

 

Jeg får nok dra for hånd inntil jeg får tid og penger til en skikkelig installasjon akter også..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...