Tine IV Startet 12.Desember.2003 Del på Facebook Startet 12.Desember.2003 Som mange veit er det ikke lenge siden jeg kjøpte denne båten , så etter og ha skrudd litt og tatt av noen dørkplater fant jeg ei vifte som er montert på den ene lufteslangen ut fra motorrom.Merka at det ikke trakk noe fra den ene lufteslange fra motorrommet ,kansje ikke rart får der satt det ei vifte og den er ikke kobbla til strøm,fant en kveil med ledning som kom derfra .Så til spørsmålet ,må det være utlufting ut fra motorrom på begge sider av båten ?Skal /er det lurt og kobble på den vifta,veit ikke om den blåser ut eller inn ?Eller bare ta den av og ha vanlig lufting inn på begge sider ? Er vel en grunn til den ikke er kobbla lenger ,kansje vraka eller aldrig kommet så langt og fått kobbla den. Her trenger jeg noen gode råd om hva jeg skal gjøre. Er en Sandvik 28 med VP MD 21 62 HK . TINE II [glow=red,2,300]GOD JUL [/glow] Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
BEG Svart 12.Desember.2003 Del på Facebook Svart 12.Desember.2003 Du bør på vifta kunne se hvilken ledning som er til +. Er den ene ledningen rød, skal det være +. På noen modeller er det en brun og en svart ledning, "skal" den brune være +. Ellers pleier ofte rotasjonsretningen på vifta være preget inn i huset. Bra med luftkanaler på hver side av motorromet, en vifte hjelper til med luftsirkulasjonen. Vifta skal suge lufta ut av motorrommet. Om du kopler vifta via startnøkkelen (gjerne da via et eget rele), sørger du for at vifta kun går når motoren er i drift. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Seiler Svart 12.Desember.2003 Del på Facebook Svart 12.Desember.2003 Vifta bør vel bare blåse ut før motoren startes, slik at gasser blir blåst ut av båten. Vifta må være gnist sikker. Motoren vil jo stort sette trekke inn ganske mye luft under bruk og da trenger man ikke at vifta blåser ut, heller inn. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
945 Svart 12.Desember.2003 Del på Facebook Svart 12.Desember.2003 Jeg har 2 rør på hver side inn til motorrommet, men ingen vifte. Skulle kanskje hatt, men har ikke registrert at motoren (kjølevannet) har blitt varm (over 95 grader) Mener å ha hørt, eller lest at vifta burda være termostatstyrt, men husker ikke hvilke temperatur den burde være innstilt på. Nå går vi snart mot lysere tider og vår / sommer igjen. God jul til samtlige. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
Tine IV Svart 12.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2003 Men kansje bare like greit og fjerne hele vifta og få det likt på begge sider. Slik at det er åpen luftkanal ut på begge sider av båten fra motorrommet ?.Kan det være dagens konklusjon ? I såfall er det vel bare å ta en og til alle og si god helg. Men flere synspunkter er jo ikke skadelig da [glow=red,2,300] TINE II[/glow] Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Walter_S Svart 12.Desember.2003 Del på Facebook Svart 12.Desember.2003 Som mange veit er det ikke lenge siden jeg kjøpte denne båten , så etter og ha skrudd litt og tatt av noen dørkplater fant jeg ei vifte som er montert på den ene lufteslangen ut fra motorrom...... Hva med en kjapp telefon til selgeren for å spørre om viftas hensikt? ...mulig han vet om noe som hverken du eller vi vet om..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
atletico1 Svart 16.Desember.2003 Del på Facebook Svart 16.Desember.2003 Vifta bør vel bare blåse ut før motoren startes, slik at gasser blir blåst ut av båten. Vifta må være gnist sikker. Motoren vil jo stort sette trekke inn ganske mye luft under bruk og da trenger man ikke at vifta blåser ut, heller inn. Eller? Jeg har også to stk. luftrør inn til motor-rommet. Det ene røret har en Jabsco Vifte tilkoblet. Har ikke funnet ut hvordan den er tilkoblet ennå eller om den i det hele tatt virker. Den virker i hverfall ikke når motoren er avslått. Og det er bra. Hvorvidt den virker når motor går vet jeg ikke ennå da det ikke går an å høre om den går. Jeg skal neste gang kjenne på vifthuset for å se om jeg da kan avgjøre om den går eller ei. Hver av utluftingsslangene ender i hvert sitt "overbygde flatt hus" som jeg har lest at " påvirker et dragsug når båten beveger seg fremover - og dermed blir luft fra motorrommet sugd ut". Med vifte vil denne kunne suge ut avgasser og diesellukt når motor går, men båten ikke er i bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.