Jump to content

Defekt elektronikkenhet for VP instrumentpanel


Langemann

Recommended Posts

Elektronikkenheten i instrumentpanelet til min Volvo Penta 2002 virker ikke mer. Dette er et printkort med Volvo art. nr. 828605.

 

Penta dealeren her i byen skulle bare ha 2700,- + MVA :crazy: for dette, helt nytt instrumentpanel skulle koste 3500,- + MVA.

 

Er det noen som har erfaring med å reparere disse, i dette tilfellet betyr det nok full utskifting av alle komponentene, men jeg kan godt lodde noen timer for over 3000 kr... :smash: Utfordringen blir vel å finne riktige komponenter.

 

Eller er det noen der ute som har bytta motor og ikke lenger trenger instrumentpanelet? :wink:

Link to post
Share on other sites

Samme skjedde med meg for noen år siden. Latterlig høy pris for det som egentlig er en litt avansert pæreholder i instrumentpanelet.

 

Jeg var så heldig at jeg kom over et brukt instrumentpanel beregnet for ekstra styreposisjon og kjøpte dette for noen hundrelapper. Så tok jeg ut den delen jeg trengte og satte den inn i instrumentpanelet i båten.

 

Det spørs jo hvor defekt elektronikkenheten er. Hos meg var det bare noe kluss slik at ladelampen og da startet heller ikke dynamoen å lade. Midlertidig så koblet jeg bare til en løs ladelampe skjult bak instrumentpanelet slik at dynamoen fikk signal til å lade.

 

Elektronikkenheten så ganske så kompakt og lukket ut så jeg forsøkte ikke å ta den fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser denne dingsen ut? Jeg har et lite og gammelt ubrukt Volvo panel på loftet et sted, men aner ikke om jeg har denne enheten når jeg ikke vet hvordan den ser ut. Kanskje jeg kunne blitt kvitt den hvis den bare ligger der og slenger alikevel..........

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan dette ser ut, men er det en svart dings med 5 lamper (mener jeg å huske) på rekke og rad som varsler feil på ladning, vann, olje osv? Ser ut som en lampeholder bare, og på baksiden er det smeltet/limt igjen med ledningene stikkendes ut?

 

I så tilfelle, så kjøpte jeg en slik selv på e-bay i UK. Mener jeg ga. 300,- eller no. Denne ble aldri brukt av meg, men har allerede greidd å ødelegge den desverre (koblet feil, og dermed ble den helt død).

 

Burde ikke være umulig å få tak i en slik en på e-bay til nogenlunde samme pris igjen (og min var helt ny i eske og greier.)

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser denne dingsen ut? Jeg har et lite og gammelt ubrukt Volvo panel på loftet et sted, men aner ikke om jeg har denne enheten når jeg ikke vet hvordan den ser ut. Kanskje jeg kunne blitt kvitt den hvis den bare ligger der og slenger alikevel..........

 

Det hørtes jo interessant ut, er det riktig type skal jeg gjerne hjelpe deg å bli kvitt det...

 

Bildet her viser denne typen panel (det svarte i midten) OBS: dette bildet er tatt før jeg pussa opp...

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6008/instrumentpanel.jpg

 

Må vel nesten ta med bildet fra etter oppussinga også da... Satte inn nye brytere og instrumenter, var planen å bruke innmaten fra nevnte Volvo panel skjult under trepanelet, men det gikk jo ikke så bra når elektronikken var defekt...

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6008/hpim2393.jpg

 

Dette panelet kom i flere utførelser, noen med og noen uten tenningsnøkkel, turteller, etc. Men såvidt jeg har forsket meg til ser elektronikken ut til å være lik. Skal stikke ned i båten og skru ut denne så kan jeg sende et bilde av bare den senere.

 

OK, du får se hva du har, send en IM, så venter jeg spent...

Link to post
Share on other sites

I sammenheng med elektroniske komponenter betyr OEM at store produsenter får komponenter merket med sine egne delenummer, istedet for de offisielle betegnelsene. Da går det ikke an å finne ut hvilke komponenter som er brukt.

 

OEM=Original Equipment Manufacturer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...