Jump to content

Hvordan virker trim?


Pee49

Recommended Posts

Dette er for mange av dere et dumt spørsmål. Jeg har kjøpt båt med trim plan. Tror det heter det. For meg ser det ut som om venster er høyre og høyre er venstre. Kan noe forklare meg på enkel norsk hvordan jeg skal bruke trim og litt om hvilke nytte jeg har av de.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

Du må prøve deg litt fram, men på mine brytere for trimflapsen står det BOW UP, BOW DOWN

(altså på godt Norsk: BAUG OPP ELLER BAUG NED) H.bryter løfter eller senker baugen på styrbord side og viseversa.

Bruket disse flittig for å korigere for passasjerer som sitter i sofaen på babord side, og som gjør at båten

heller mot babord. Sidevind påvirker også helling på båten og kan korrigeres med trimflapsen.

Da jeg sjøsatte båten i vår virket ikke disse p.g.av en sikring med irr, og jeg måtte gå uten flaps,

det var slitsomt. Båten lå på skakke p.g.av sidevind.

Så jeg synes de er uunværlige!

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Takk. Det hjalp litt. Hvis baugen skal ned på styrbord side skal jeg bruke babord da. Bare lurer.

Det spørs litt hvordan trimplanene står i utgangspunktet. Hvis du ikke kan senke baugen med styrbord flaps,

må du løfte babord baug med babord flaps

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Bryterne og flapsene er koblet i kryss, dvs at når du f.eks trykker styrbord "bow down", er det babord trimplan som går ned.

Et tips er å kjøre planene opp igjen når båten forlates for å unngå groing på sylinderstengene, med etterfølgende slitasje av tetningene.

 

 

 

Kef@

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...