Jump to content

Viking hjemmesiden er nå oppdatert med Viking 31 (Crusader)


Ole-Jacob

Recommended Posts

Jeg har blitt den stolte eier av en Conquest.

Kongebåt spør du meg. God plass, går fint i sjøen og er gjerrig på suppe, fart/størrelse tatt i betraktning.

Noen småproblemer har det vært nå i starten, men til nå ikke noe jeg kan fikse selv.

Største problemet til nå er vel kalesjen som tidligere eier sa var tett og fin. Det regnet ikke like mye innunder kalesjen som utenpå, men det var jaggu ikke langt unna....

Det blir båt av dette også til slutt..

bilde

Jeg har blitt den stolte eier av en Conquest.

Kongebåt spør du meg. God plass, går fint i sjøen og er gjerrig på suppe, fart/størrelse tatt i betraktning.

Noen småproblemer har det vært nå i starten, men til nå ikke noe jeg kan fikse selv.

Største problemet til nå er vel kalesjen som tidligere eier sa var tett og fin. Det regnet ikke like mye innunder kalesjen som utenpå, men det var jaggu ikke langt unna....

Det blir båt av dette også til slutt..

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...
haugi skrev On 13.2.2012 at 15.40:

Leste en gang i slutten på 80 tallet må det vært tror jeg, om en, husker ikke helt, Conquest eller 40 Offshore som det ble montert en ny type drev på. Disse var ganske lange og skrå akterover, pga at det visstnok bare var et par universalledd som som sto for overføringen. Er det noen som vet hva som skjedde med denne båten og disse drevene?

 

Ingen ting er som å hente frem gamle tråder :saint:

 

Jeg har også lest i et eller annet båtblad for mange ti-år siden om dette nye drevet uten vinkeldrev.

Noen som husker og ev. har link til opplysninger om dette?

Coco-Bill

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Coco-Bill skrev On 2.1.2018 at 1.11:

 

Ingen ting er som å hente frem gamle tråder :saint:

 

Jeg har også lest i et eller annet båtblad for mange ti-år siden om dette nye drevet uten vinkeldrev.

Noen som husker og ev. har link til opplysninger om dette?

Jeg er ganske sikker på at dette drevet het B.L.A og besto av to kardang ledd, i stedet for tannhjul. Ikke hørt noe siden.

Mange Viking gikk også med Stern Power drev.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hmm... I første omgang var det Arneson drev, deretter ble det CPS (Controllable pitch Surface) drev.... Og de ble testet ut i en 42 fots Conquest som var forlenget 10 fot, og delt på langs til catamaran mao 52 fot. Satt forøvrig 4x370 hk Ford Sabre, 2 på hvert drev med karbonakslinger. Gikk 52 knop med Arneson drev, og lastet med 3,5 tonn , gikk den 47 eller 48. :thumbsup: Dette med henvisning til Conquest katamaran som lå i Drammen...

Redigert av tomodne
Tilføyelse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tomodne skrev On 8.6.2020 at 14.39:

Hmm... I første omgang var det Arneson drev, deretter ble det CPS (Controllable pitch Surface) drev.... Og de ble testet ut i en 42 fots Conquest som var forlenget 10 fot, og delt på langs til catamaran mao 52 fot. Satt forøvrig 4x370 hk Ford Sabre, 2 på hvert drev med karbonakslinger. Gikk 52 knop med Arneson drev, og lastet med 3,5 tonn , gikk den 47 eller 48. :thumbsup: Dette med henvisning til Conquest katamaran som lå i Drammen...

Conquesten du beskriver her er trolig den som ligger i sandtaket i Sætre. Den er nå bygget om til husbåt.... 

 

No photo description available.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...