Jump to content

Oljeblanding på gammel Yamaha?


pero

Recommended Posts

Yamaha begynte med 1:100 rundt 1980. Vi hadde en 77mod 25hk, på den brukte vi 1:50. Også mange som anbefaler å gå opp litt på blandingsforholdet på 1:100 motorer...

 

Har du bilde av motoren?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det ser ut til å være samme type som den vi hadde, med eksosutløp i kavitasjonsplata. 28hk hadde propelleksos, tror 25hk fikk det i 79/80.

 

Har du deksel til den også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette er nok en 20 eller 25 hk med 1:50 oljeblanding. Da Yamaha begynte med 1:100, stod det med hvite tall på underdekselet på høyre side. 28 ble endret til 30 (Ny motor) i 79-80, og det var 1. generasjon 1:100..... De første 1:100 modellene ifra 9,9hk og oppover hadde 3 svarte striper som skilte hvitt i fra rødt felt på motordekselet....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Dette er nok en 20 eller 25 hk med 1:50 oljeblanding.

 

Konkluderer med at det er 1:50 på denne da. Var det jeg antok også. Kjører den inn med 1:25 (motoren har sannsynligvis stått i 10 år...)

 

Det jeg ble mer usikker på er imidlertid om dette er en 20, 25 eller 28 hk. Jeg trodde at 25 og 28 var samme motor med forkjellige forgassere, eller heller forskjellige dyser i forgasseren. Dette er bare noe jeg er blitt fortalt. Men jeg antok at 20 hk var en litt annen motor? Har kun Clymers manual for Yamaha å dekke meg bak, den dekker kun modeller fra 82 og oppover. (må vel skaffe meg Mariner katalogen for å få info tilbake til 1976.)

 

Siden jeg hverken har det originale dekselet eller det originale motorfestet (med motordata på) for å klassifisere motoren, så kan dette bli en liten nøtt. Motorfestet jeg har nå er fra en Mariner 28, og det passet perfekt. Kan bli litt guffent om jeg ønsker å selge motoren. Hva jeg jeg selge den som? 20, 25 eller 28hk? :confused:

Link to post

Ifølge en Yamaha brosjyre jeg har fra 1978 så er blokka på 25 og 28 på 430cc , mens 20hk er ca 400cc. Senere (iallefall fra 79/80) ble 430cc blokka også brukt på 20-hesteren.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...